کد خبر: 491554
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۲:۱۶:۰۰
| |

فتانه انفرادی، جامعه شناس:

سند ملی سالمندان ابلاغ شده اما به اجرا گذاشته نشده است / بسیاری از سالمندان از لحاظ اقتصادی تامین نیستند / رسانه ملی در تهیه برنامه برای سالمندان ضعف دارد

یک جامعه‌شناس گفت: سند ملی سالمندان تهیه و ابلاغ شده اما به هیچ‌وجه به اجرا گذاشته نشده است. البته فقط در روز ملی سالمندان رسانه ملی در مورد آن‌ها صحبت می‌کند و میزگردها و مصاحبه‌هایی در این باره که چه کارهایی باید برای آنها صورت بگیرد انجام می‌شود در غیر این صورت توجهی به آنها نمیشود.

سند ملی سالمندان ابلاغ شده اما به اجرا گذاشته نشده است / بسیاری از سالمندان از لحاظ اقتصادی تامین نیستند /  رسانه ملی در تهیه برنامه برای سالمندان ضعف دارد
کد خبر: 491554
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| فتانه انفرادی جامعه شناس و روانشناس یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است؟ آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود، گفت: به طور کل جمعیت سالمندی کشور روبه افزایش است و چندین سال است که برنامه ریزان کشور در این خصوص بحث می کنند و از آمار ها می گویند اما بحث اینجاست که با توجه به اینکه می دانیم جمعیت سالمندی کشور روز به روز در حال افزایش است و خود این سالمندی یک چالش و مشکل در آینده محسوب می شود چقدر به این مسئله توجه کرده اند؟ راستش بیشتر ملاحظه می کنیم که به این قشر بیشتر بی توجهی می شود و برنامه ریزی های اصولی و دقیقی برای ارتقا سطح فعلی سالمندان انجام نشده است.

به گزارش برنا، او در ادامه بیان کرد: زمانی که با سالمندان نزدیک به خود وارد مذاکره می شویم متوجه هستیم که رضایت کافی ندارند یا بیشتر نسبی است. در حقیقت این بخش به نبود همکاری های بین بخشی در سازمان های مختلف مانند بهزیستی، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و قوه قضاییه بر می گردد. درواقع سند ملی سالمندان تهیه و ابلاغ شده اما به هیچ وجه به اجرا گذاشته نشده است. می خواهم بدانم آیا ما بانک اطلاعاتی در خصوص سالمندان در دست داریم؟ و اینکه چقدر نظریه سالمندان را در خصوص خواسته هایشان پرسیده ایم؟؟ البته فقط در روز ملی سالمندان رسانه ملی در مورد آن ها صحبت می کند و میز گرد ها و مصاحبه هایی در این باره که چه کار هایی باید برای آن ها صورت بگیرد انجام می شود در غیر این صورت توجهی به آن ها نمی شود.

او افزود: بخشی از خدمات سلامت سالمندان تحت پوشش بیمه نیست و بسیاری از زنان سالمند سرپرست خانوار هستند و بیمه خاصی ندارند علاوه بر این ها در این دوران کرونایی سالمندان سلامت الکترونیکی ندارند و بسیاری از آن ها از لحاظ اقتصادی تامین نیستند.

انفرادی در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: رسانه ملی برای سالمندان می تواند خیلی کار ها کند و فقط نباید در روز ملی و هفته ملی سالمندان دست از روی دست بردارد و در فکر برنامه و انواع فیلم و سریال ها باشد.

رسانه ملی باید آن قدر سالمندان را تامین کند و در انواع برنامه ها از بحث سلامت تا سرگرمی آن ها صحبت کنند که از هر چیزی بی نیاز شوند. اگر از زندگی سالمندی مستندی تهیه شود به شدت خوب است و به نطر من بهترین گزینه این است که یک بانک اطلاعاتی درست شود و از این عزیزان نظرسنجی کنیم. متاسفانه رسانه ملی در این زمینه ها ضعف زیادی دارد و باید تدبیری بیندیشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها