کد خبر: 491672
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۷:۱۰:۰۰
| |

محمدعلی سبحانی، دیپلمات سابق، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»:

همکاری با روسیه را تنها بر پایه منافع و مصالح ایران دنبال می‌کنیم/ ما رابطه استراتژیکی با روسیه نداریم، روابط ما بر اساس منافع متقابل است

محمدعلی سبحانی، دیپلمات سابق، گفت: همکاری‌های ما با روس‌ها مانند تمام کشورهای دیگر بر پایه مصلحت و منافع ایران است. باید حواسمان باشد که سخنان آقای ظریف در بحث روسیه و ایران و دیپلماسی و میدان موجب ضربه خوردن مقوله وحدت ملی در بحث سیاست‌گذاری نشود.

حجم ویدیو: 30.47M | مدت زمان ویدیو: 00:11:46 دانلود ویدیو
کد خبر: 491672
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی سبحانی، دیپلمات سابق، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: همکاری‌های ما با روس‌ها مانند تمام کشورهای دیگر بر پایه مصلحت و منافع ایران است. باید حواسمان باشد که سخنان آقای ظریف در بحث روسیه و ایران و دیپلماسی و میدان موجب ضربه خوردن مقوله وحدت ملی در بحث سیاست‌گذاری نشود.

بخشی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

همکاری با روسیه را تنها بر پایه منافع و مصالح ایران دنبال می‌کنیم

*روسیه در بحث میدان هم‌پیمان خوبی برای ایران بود؟ بخشی از صحبت‌های آقای ظریف در فایل صوتی هم معطوف به همین موضوع بود. ایشان گفتند روسیه امکان فعالیت را از دیپلماسی ایران می‌گرفت و در بحث میدان هم منتقد عملکرد این کشور بودند؟

اول اینکه هر کشوری تنها به منافع و مصالح خود می‌نگرد. بعد هم روسیه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است که به 6 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران رأی داد و پرونده ما ذیل فصل هفتم این شورا قرار گرفت؛ یعنی این کشور به امنیتی شدن پرونده ایران رأی داد. به این نکته هم توجه داشته باشیم که متاسفانه تاریخ روسیه، تاریخ مثبت و سازنده‌ای با ایران نبوده است، اما امروز، روسیه قدرتمندترین همسایه ایران است. من همیشه گفته‌ام که ما باید سیاست‌های خودمان را داشته باشیم و نباید احیاناً پیرو و تاثیرپذیر از سیاست‌های دیگران باشیم. ما باید اول، سیاست ایرانی داشته باشیم و بعد با این سیاست ایرانی با کل دنیا تعامل کنیم. باید منافع ایران را در اولویت قرار دهیم، بعد هم براساس آن با تمام دنیا تعامل کنیم. من در موضوع منافع، عملکرد هیچ کشوری را متفاوت از کشور دیگر نمی‌دانم. همه کشورها به دنبال تحقق منافع خود هستند. حالا در این میان کشوری مانند روسیه قدرت اتمی و قدرت اقتصادی و عضو شورای امنیت سازمان ملل است، از حق وتو برخوردار بوده و توانایی وتو پرونده ایران را داشت تا این پرونده ذیل فصل هفتم شورا قرار نگیرد، اما از انجام آن خوداری کرد. بنابراین اینکه فکر کنیم ما از یک رابطه راهبری کامل با روسیه برخورداریم، خیر، این‌طور نیست و این فرضیه غلطی است.

همکاری‌های ما با روس‌ها مانند تمام کشورهای دیگر بر پایه مصلحت و منافع ایران است. باید حواسمان باشد که سخنان آقای ظریف در بحث روسیه و ایران و دیپلماسی و میدان موجب ضربه خوردن مقوله وحدت ملی در بحث سیاست‌گذاری نشود. اتفاقاً در طول سال‌های اخیر و از زمان حضور آقای ظریف در وزارت خارجه، این وزرتخانه بیشترین ارتباط و همکاری با سپاه را داشته است. مخصوصاً شخص شهید سلیمانی و آقای ظریف سال‌های سال هر هفته، یک و یا چند بار جلساتی را پیرامون موضوعات مهمی برگزار می‌کردند و از نظریات یکدیگر اطلاع پیدا کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کردند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، نتیجه تمامی این جلسات در نهایت باید به تایید ایشان می‌رسید. مجدداً تاکید می‌کنم ما رابطه استراتژیکی با روسیه نداریم، روابط ما بر اساس منافع متقابل است. ما براساس توافقات‌مان با روس‌ها همکاری‌هایی داریم. شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد در همان زمانی که حلب در حال سقوط و خالی شدن از نیروهای متخاصم بود روس‌ها وارد سوریه شدند و کمک روسیه این سقوط را تثبیت کرد. آیا ایران امتیازی به روسیه داد؟ خیر. حداقل وزارت خارجه اطلاعی از این موضوع ندارد. البته روس‌ها شیطنت‌هایی هم داشته‌اند؛ مثلاً زمانی که روسیه از طریق خاک ایران موشک‌هایی را به سمت سوریه پرتاب کرد، تذکراتی به آنها داده شد. موضوع پیگیری منافع در مورد کشورهای دیگر هم صادق است.

در مورد قرارداد راهبردی با چین هم اوضاع به همین شکل است. چین خواهان سرمایه‌گذاری در ایران است و ما نیز اعلام کرده‌ایم که می‌تواند در چارچوب منافع ایران، این کار را انجام دهد. ما امتیاز خاصی به هیچ کشوری نداده‌ایم. اگر قرار باشد که امتیازی خلاف منافع ملی ایران به کشور دیگری داده شود، بنده شخصاً به عنوان یک شهروند با آن مخالفت خواهم کرد. قرارداد با چین یک قرارداد 25 ساله است. همکاری با چین یا روسیه حتی به معنای عدم همکاری با آمریکا نیز نیست. مشکل همکاری و تعامل با هیچ کشوری نیست، مشکل آنجاست که اگر بخواهیم با کشوری خاص کار کنیم مجبور باشیم از همکاری با کشورهای دیگر چشم‌پوشی کنیم. ما باید از تمام ظرفیت‌هایمان برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنیم و در این راستا عهد اخوت با هیچ کشوری هم نبندیم.

**مشروح گفت‌وگو با محمدعلی سبحانی را اینجا ببینیم و بخوانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها