کد خبر: 499136
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۸:۳۱:۰۰
| |

تاوان توهین؛ هم برکناری، هم شکایت / سخنگوی سازمان غذا و دارو منتقدان قیمت واکسن کرونای داخلی را «پفیوزان تاریخ» خواند / شکایت ملت از سخنگو

ماجرا با یک توییت شروع شد؛ توییت عجیب و توهین‌آمیزی که مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی پرحاشیه‌سازمان غذا و دارو نوشت و در آن به معترضان به قیمت بالای واکسن کرونای تولید داخل، توصیفی بسیار موهن نسبت داد و آنان را «پفیوزان تاریخ» خواند.

تاوان توهین؛ هم برکناری، هم شکایت / سخنگوی سازمان غذا و دارو منتقدان قیمت واکسن کرونای داخلی را  «پفیوزان تاریخ» خواند / شکایت ملت از سخنگو
کد خبر: 499136
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۸:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ماجرا با یک توییت شروع شد؛ توییت عجیب و توهین‌آمیزی که مسوول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی پرحاشیه‌سازمان غذا و دارو نوشت و در آن به معترضان به قیمت بالای واکسن کرونای تولید داخل، توصیفی بسیار موهن نسبت داد و آنان را «پفیوزان تاریخ» خواند.

به گزارش اعتماد، اعتراض‌ها به عملکرد مسوولان در جریان واکسیناسیون درحالی به مذاق آقای سخنگو خوش نیامده که در روزهای اخیر، اخلال جدی در روند واکسیناسیون را شاهد بوده‌ایم. اگرچه وزارت بهداشت وعده داده که تا پایان خرداد، حدود 14 میلیون ایرانی واکسینه می‌شوند اما تاکنون تنها 6 میلیون نفر واکسن زده‌اند. بروز مشکلاتی در واردات واکسن‌های خارجی به اتمام واکسن منجر شد و بسیاری از کسانی که حتی نوبت اول واکسن‌شان را دریافت کرده بودند هنوز موفق به دریافت دز دوم نشده‌اند و روند واکسیناسیون‌شان ناتمام مانده و انتقاد شهروندان را بیش از پیش برانگیخته است. انتقادهایی که کناراعتراض سهروندان به قیمت بالای واکسن داخلی نسبت به مشابه خارجی مطرح شد اماکیانوش جهانپورهیچ‌کدام را برنتافت و در واکنش درحساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «-آسترزنکا مورد تایید WHO است؛ چرا نمی‌آورید؟ -آسترزنکا مرجوعی برخی کشورها است؛ چرا می‌آورید؟ -مجوز بدهید آسترزنکا بیاوریم؛ برای کارگران، 250 هزار تومان، هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد: چرا آسترزنکا 3 دلار! است و واکسن ایرانی 8دلار؟ مرحوم شریعتی به‌خطا جای دگر درپی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»


سخنگوی سوپرپوششی


همین چند سطر کافی بود تا موج انتقادهای به‌حق مردمی که از این برخورد شنیع و اهانت آشکار، ناراحت و عصبانی بودند، به سوی جهانپور سرازیر شود؛ انتقادهایی که حالا نه گروه خاصی از مردم که طیف‌های متفاوتی را دربرمی‌گرفت و حتی پای برخی مسوولان را هم به ماجرا باز کرد. در همین راستا کانال تلگرامی «ما اصولگراها» که ظاهرا از آن محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا است، در یادداشتی، جهانپور را سخنگوی «واکسنی» وزارت بهداشت توصیف کرد و خطاب به او نوشت: «متاسفانه عده‌ای در برابر این سخن شما که معترضان به قیمت واکسن ایرانی را پفیوز خوانده‌اید، عصبانی شده‌اند. اصلا نگران نباشید. بگذارید هرچه می‌خواهند اعتراض کنند. شما از ظرفیت جهشی خودتان استفاده کنید؛ چون اینجور که معلوم است با این ادبیاتی که دارید، فقط به درد مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری می‌خورید. لذا پیشنهاد می‌کنم 3، 4 سال خودتان را در آب نمک بخوابانید و در انتخابات 1404 کاندیدای سوپرپوششی بشوید و در مناظرات چشم‌تان را ببندید و به هرکسی که خواستید بگویید پفیوز! خداوکیلی هیچ چیز از کاندیدای سوپرپوششی 1400 کم ندارید. فقط اگر تلاش کنید فرزندتان را به سوییس بفرستید، دیگر همه‌چیز مهیاست.»


البته این اولین‌بار نیست که لحن و ادبیات سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اعتراض مردم مواجه می‌شود، چه آنکه او چندی پیش و در روزهایی که آمار مرگ روزانه کرونا به عدد 200 نزدیک می‌شد، در واکنش به یکی از کاربران که نسبت به ایمنی واکسن کرونا ابراز نگرانی کرده بود، نوشته بود که «شما نزن، اجباری نیست!» اما «پفیوز» خواندن مردم ماجرای متفاوتی داشت؛ اگرچه جهانپور در واکنش به اعتراض گسترده، مدعی شد که مخاطب توییتش «مافیای دارو» بوده اما چنانچه علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری گفته، «این شخص در سازمان غذا و دارو مسوولیت دارد و اگر معتقد است که مافیایی وجود دارد، طبق وظیفه سازمانی خود باید به نهادهای نظارتی گزارش ارایه می‌کردند. اگر گزارش نداده‌اند، ترک فعل کرده‌اند و این امکان وجود دارد که محاکمه شوند اما اگر برای فرافکنی چنین اظهاراتی را می‌گویند، اقدامی غیراخلاقی‌تر مرتکب شده‌اند.»


برهمین اساس هم او حالا با منتقدانی مواجه است که نه‌تنها خواستار برکناری‌اش هستند که برخی‌ حتی تصمیم گرفته‌اند که از کیانوش جهانپور شکایت کنند و در راستای همین مطالبات بود که عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «حتی اگر بتوان فرض کرد که تصادفات و نبودن واکسن و... ناشی از قصور و ‌کوتاهی یا موانعی خارج از اراده باشد، ولی زشتی کلام مسوولان، آگاهانه و مصداقی از تقصیر آنان است»، تاکید کرد که «اگر آقای روحانی دستور اخراج این مقام وزارت بهداشت و درمان را ندهد، رفتارش متوجه کلیت دولت اوست.» موضوعی که ازسوی سیدعطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد هم موردتایید قرار گرفت و او نیز در واکنش به گفته‌های جهانپور و با اشاره به مطالبه عبدی برای برکناری او، در حساب توییتری خود نوشت: «دولت در برکناری سخنگوی بی‌صلاحیت ناخوش آواز، نبایست یک دقیقه هم تاخیر کند. اگر در اداره امور ناتوانید، درست سخن گفتن که هزینه‌ای و توانایی ویژه‌ای نیاز ندارد.»


در ادامه اما پی‌نوشت معاون رییس‌جمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی احتمال برخوردها با کیانوش جهانپور را دوچندان کرد. اسحاق جهانگیری در نامه‌ای خطاب به نمکی، ضمن تاکید بر اینکه «واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به‌حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است»، تاکید کرد: «نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام‌ها یا حتی انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم‌تحملی و اهانت برخورد کرد.» جهانگیری در ادامه تاکید کرده که «لازم است در این خصوص اقدام مناسب انجام شود» و می‌توان به‌روشنی دریافت که احتمالا منظور معاون اول دولت حسن روحانی از «اقدام مناسب» برکناری سخنگویی است که لحن و کلامش بارها انتقاد مردم را به همراه داشته است.


شکایت ملت از سخنگو


با وجود این اما ظاهرا برخی از شهروندان این‌بار دیگر قرار نیست به انتظار واکنش مسوولان بنشینند، چراکه چنانچه علی مجتهدزاده از ثبت شکایت تعدادی از خبرنگاران از کیانوش جهانپور خبر داده است. این وکیل دادگستری که اظهارات جهانپور را «مایه تاسف» خوانده، به ایرنا گفته است: «متاسفانه ایشان سخنگوی سازمان غذا و دارو هم هستند و‌ یکی از اشخاصی است که در مظان اتهام است و باید پاسخگو باشد اما می‌بینیم طلبکار مردم است و توهین می‌کند و قطعا اگر چنین رفتاری در هر کشوری صورت می‌گرفت، این شخص را برکنار و محاکمه می‌کردند اما متاسفانه در ایران می‌بینیم که هیچ‌گونه برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد.» مجتهدزاده در ادامه خبر داده که با جمع زیادی از خبرنگاران هم‌قدم شده که به عنوان وظیفه مدنی درپی شکایت از جهانپور هستند و هفته آینده نیز به دادسرای فرهنگ و رسانه خواهند رفت. او ضمن تاکید بر استقبال گسترده مردم، اگرچه گفته که به پیگیری و دست‌یابی به نتیجه امیدوار نیست اما تاکید کرده می‌خواهند این پیام را برسانند که جامعه مدنی در برابر چنین اقداماتی منفعل نیست.

به عقیده این وکیل دادگستری، اگر در چندین نوبت قبل که سخنگوی سازمان غذا و دارو اقدام به بی‌حرمتی کرده بود، با او برخورد جدی صورت می‌گرفت، امروز به منتقدان ناسزا نمی‌گفت! مجتهدزاده براین اساس ابراز امیدواری کرده که دستگاه قضا به‌منظور اجرای عدالت و حفظ آرامش جامعه، برخورد معقولی انجام دهد. همزمان با اعلام شکایت جمعی از خبرنگاران از جهانپور، کارزاری در فضای مجازی نیز به‌راه افتاد تا شهروندانی که خواهان پیگیری قضایی و شکایت از کیانوش جهانپور هستند، با امضای این کارزار اعلام‌شکایت کنند تا درنهایت این شکایت ازطریق دادسرای فرهنگ و رسانه ثبت و مورد پیگیری قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها