کد خبر: 500615
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۰۷:۲۹:۰۰
| |

محمود علی‌گو، سرپرست کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی:

باید رویکرد مددکاری فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود

سرپرست کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی گفت: ویژگی مهم این برنامه ارائه خدمات تخصصی، به موقع و در دسترس برای گروه هدف دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی است.این برنامه در تلاش است ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد مددکاری فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود.

باید رویکرد مددکاری فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود
کد خبر: 500615
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۰۷:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود علی گو، سرپرست کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، گفت: برنامه اورژانس اجتماعی یکی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور است که از سال 1378 در کشور راه اندازی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی گفت: ویژگی مهم این برنامه ارائه خدمات تخصصی، به موقع و در دسترس برای گروه هدف دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی است.این برنامه در تلاش است ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد مددکاری فعال جایگزین رویکرد غیر فعال شود.

علی گو بیان کرد: این برنامه قصد دارد تا مداخلات روانی - اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات جایگزین کند. این مسئله در پیشگیری از وقوع جرم و قضا زدایی نقش مهمی ایفا می‌کند. در واقع این نوع مداخلات تخصصی، زمینه توانمند سازی افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آن ها به زندگی سالم را فراهم می‌کند.

وی در باره برنامه اورژانس اجتماعی گفت: مرکزمداخله در بحران فردی خانوادگی و اجتماعی( مرکز اورژانس اجتماعی): مرکز محوری که خدمات تخصصی را به صورت سرپایی و در صورت نیاز نگهداری موقت برای زنان و دختران با تیم تخصصی مددکار اجتماعی، روانشناس، روانپزشک، مشاور حقوقی به گروه‌های هدف این برنامه ارائه می‌کند.

علی گو بیان کرد: خط تلفن اورژانس اجتماعی123 است و این خط تلفن 3 رقمی که به طور 24 ساعته به افرادی که در معرض بحران و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، خدمات تخصصی تلفنی را توسط مددکار اجتماعی و روانشناس ارائه می‌کند.

وی درباره خدمات سیار اورژانس اجتماعی بیان کرد: تیم تخصصی مستقر در خودرو‌های خدمات سیار اورژانس اجتماعی متشکل از مددکار اجتماعی و روانشناس، بصورت متناوب و موقت با استقرار در نقاط پر تراکم جمعیتی و آسیب زا به ارائه خدمات به افراد مشمول می‌پردازد و در صورت اعلام گزارش، جهت ارائه خدمات به محل گزارش اعزام می‌شود.

اهداف برنامه اورژانس اجتماعی:

1 -کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی.

2 -در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به گروه‌های هدف برنامه درکشور

اهداف اختصاصی:

1 -ارتقاء توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به موقع.

2 -ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد در معرض بحران، آسیب و آسیب دیده اجتماعی و در شرایط بحرانی و به کار گیری شیوه‌های پیشگیرانه در خصوص مسائل، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی.

3 -ارتقاء سطح مداخلات موثر و به موقع به منظور کنترل بحران و پیشگیری از تشدید آن.

4 -ارتقاء آگاهی‌ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیاز‌های مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی.

5 -شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب زا و انجام اقدامات تخصصی در بحران زدایی به منظور دسترسی برابر به خدمات اجتماعی.

6 -شناسایی وجذب افراد درمعرض بحران، آسیب و آسیب دیده اجتماعی و اطلاع رسانی جهت ارائه راهنمایی‌های لازم در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان.

7 -ارتقاء سطح دسترسی افراد به خدمات تخصصی، تشخیص موثر و ارجاع به موقع به منظور جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر گروه‌های هدف برنامه.

8 -شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و باز پدید.

9 -آشنایی گروه‌های هدف با منابع موجود و استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت سازمان‌های دیگر(درون سازمانی وبرون سازمانی).

10 -توانمند سازی ساکنین سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین و آسیب خیز و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق.

11 -شناسایی مسائل ومشکلات، برنامه ریزی و آگاه سازی ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی در جهت شناخت نیاز‌ها و مشکلات و رفع مشکلات منطقه.

12 -ارتقاء شاخص های فرهنگی درمناطق وسکونتگاه‌های غیر رسمی و توانمند سازی ساکنین در راستای توسعه محلی.

13 -شناخت و تحلیل وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور و استان.

14 -ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های غیر دولتی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها