کد خبر: 502815
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۰۷:۵۳:۵۳
| |

شورای امنیت مذاکره طرف‌های بحران سدالنهضه تحت حمایت آفریقا را خواستار است

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ای با موضوع بررسی بحران "سد النهضه" بر اهمیت آغاز گفتگوی سازنده بین سه طرف درگیر تحت نظارت اتحادیه آفریقا و سازمان ملل تأکید کرد.

شورای امنیت مذاکره طرف‌های بحران سدالنهضه تحت حمایت آفریقا را خواستار است
کد خبر: 502815
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ۰۷:۵۳:۵۳

اعتمادآنلاین| نماینده تونس در شورای امنیت در این جلسه توضیح داد که کشورش "از توافق لازم الاجرا در مورد سد النهضه (رنسانس) که حافظ حقوق آبی سه کشور باشد حمایت می کند".

به گزارش ایسنا، نماینده انگلیس در شورای امنیت نیز گفت که دستیابی به توافق درباره سد رنسانس مستلزم تسویه حساب و امتیازات از همه طرفها است.

نماینده کنیا در شورا هم از همه طرف‌ها خواست به میز مذاکره زیر نظر اتحادیه آفریقا برگردند.

نماینده روسیه اما با ابراز نگرانی مسکو از افزایش شعارهای تهدیدآمیز در بحران سد رنسانس، گفت که حل بحران تنها از طریق دیپلماسی ممکن است.

وی افزود که مقامات روسی نگران افزایش اظهارات تهدیدآمیز در بحران سد رنسانس هستند.

نماینده آمریکا نیز به نوبه خود تأکید کرد که واشنگتن معتقد است "اتحادیه آفریقا مناسب‌ترین راه حل برای بحران سد رنسانس است."

نماینده فرانسه هم در ابراز عقیده‌ای مشابه گفت که "می‌توان زیر چتر اتحادیه آفریقا به یک راه حل سریع دست یافت". همزمان نماینده چین گفت که پکن "از میانجیگری آفریقا در بحران سد رنسانس حمایت و سه کشور دوست را به گفتگو دعوت می‌کند. "

سازمان ملل: توافق ممکن است


دو مقام سازمان ملل متحد احتمال دستیابی به توافق میان اتیوپی ، مصر و سودان در مورد سد رنسانس را که مقامات اتیوپی در حال ساخت آن بر روی رودخانه نیل هستند ممکن دانستند.

اینجر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل در جلسه شورای امنیت که به درخواست تونس به نمایندگی از قاهره و خارطوم برگزار شد، گفت: می‌توان در مورد سد رنسانس توافق کرد.

آندرسن اظهار داشت که "اعتماد ، شفافیت و تعهد برای دستیابی به توافق ضروری است."

نماینده دبیرکل سازمان ملل در شاخ آفریقا نیز از همه طرف‌ها خواست تا به روش سازنده به این موضوع بپردازند و از هرگونه اظهاراتی که باعث افزایش تنش در منطقه شود جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد "همه کشورهایی که در آبهای رود نیل سهیم هستند دارای حقوق و مسئولیتهایی هستند و استفاده و مدیریت این منبع طبیعی برای دستیابی به تفاهم به تعهد مداوم همه کشورهای مربوطه و حسن نیت احتیاج دارد."

مصر: از حقمان دفاع می‌کنیم


همزمان سامح شکری ، وزیر امور خارجه مصر در جریان جلسه شورای امنیت گفت روندی که اتحادیه آفریقا برای حل بحران سد رنسانس رهبری می‌کرد به بن بست رسیده است. وی تأکید کرد که کشورش از حق خود حفاظت خواهد کرد.

شکری با بیان اینکه کشورش به دلیل بحران سد النهضه با تهدیدی وجودی روبرو است، افزود: "100 میلیون مصری و 50 میلیون سودانی به دلیل ساخت سد النهضه در معرض خطر هستند."

وی افزود که "اقدامات اتیوپی یکجانبه است و منافع کشورهای دیگر را درخطر قرار می‌دهد".

شکری تأکید کرد که مصر "همچنان در قبال رفتار اتیوپی خویشتنداری می‌کند".

وزیر خارجه مصر دلیل عدم دستیابی به توافق در مورد سد النهضه را "عدم سازش اتیوپی" دانست و تأکید کرد که "هرگونه توافق در مورد سد باید حقوق سه کشور را تضمین کند."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها