کد خبر: 503290
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۴:۴۰:۵۴
| |

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان:

به ازای هر 122 مرد متقاضی ازدواج 100 خانم برای ازدواج داریم/ افزایش مهاجرت دختران می‌تواند نگران‌کننده باشد

محمدمهدی تندگویان گفت: براساس آخرین پایش‌ها تقریبا به صورت میانگین در ازای هر 122 مرد متقاضی ازدواج 100 خانم آماده ازدواج برای انتخاب و تشکیل زندگی داریم که باید فکر اساسی به حال آن شود.

به ازای هر 122 مرد متقاضی ازدواج 100 خانم برای ازدواج داریم/ افزایش مهاجرت دختران می‌تواند نگران‌کننده باشد
کد خبر: 503290
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۴:۴۰:۵۴

اعتمادآنلاین| محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان و رئیس ستاد هفته ازدواج در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته ازدواج در ساختمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: موضوع ازدواج ما را با دو رویکرد روبه رو می کند یکی موضوعات اقتصادی مانند مسکن، اشتغال و دیگری موضوعات فرهنگی و مدل نگاه و نگرش نسلی که می‌خواهند ازدواج کنند.

به گزارش برنا، او با بیان اینکه در امور آموزشی رسالت ما مشخص است، افزود: عمده فعالیت های ما در بخش فرهنگی است اما در مباحث مربوط به اقتصاد و اشتغال در قالب ستاد ملی ساماندهی امور جوانان موضوعاتی که به بحث های اقتصادی ازدواج کمک می‌کنند را به طور مشخص ابلاغ می کنیم و اگر دستگاه ها عملکرد خوبی نداشته باشند گزارش اقدامات آنها را به نهادهای لازم ارجاع می‌دهیم تا برخورد شود.

تندگویان تصریح کرد: باید تقدیر خوبی از دولت و بانک مرکزی شود که به صورت هدفمند ورود پیدا کردند. تا قبل از سال 96 میزان مبلغ کم و مدل پرداخت نظم و ترتیبی نداشت اما از سال 96 وام ها به روز شد و مجلس هرساله رقم آن را افزایش می‌دهد.

نسبت به سال 96 که میزان وام 10 میلیون تومان بود امسال به زوجین آقا و خانم زیر 25 و 23 سال وام 100 میلیونی تومانی پرداخت می‌شود و تا پایان سال 99 مشکلی درخصوص صف طولانی مدت، عدم دریافت وام و... نداشتیم.

او ادامه داد: سعی کردیم نهادهای مختلف گام به گام کنار هم قرار گیرند. بعد از 17 سال که میزان ازدواج شیب نزولی در کشور داشت امسال در مجموع ازدواج 5 درصد رشد داشت و این نشان می‌دهد همفکری همه نهادها بوده که صرفا توجه به مسائل اقتصادی هم نیست بلکه به مسائل فرهنگی و فرهنگسازی نیز برمی‌گردد.

معاون امور جوانان گفت: تا قبل از این خیرین داوطلبانه کار می‌کردند اما امسال همه استانها مجمع خیرین دارند و مدل کمک به زوجین چه از سمت خیرین و چه از سمت دولت ساماندهی شده است تا کمک ها عادلانه به دست زوجین جوان برسد.

تندگویان تاکید کرد: اینکه ازدواج 5 درصد افزایش پیدا کرده است نشان می‌دهد همه دستگاه ها که شروع به کار کردند توانستند تاثیر بسیار خوبی بگذارند.

واقعیت این است کرونا به حذف بسیاری از مراسم و تشریفات زائد کمک کرد و امیدوارم وارد زندگی شدن و فرزندآوری را به تاخیر نیندازند چون یکی از بحث های جدی کشورمان در حال حاضر جمعیت است و متاسفانه در شیب بدی در کاهش جمعیت قرار گرفتیم.

او گفت: یکی از مشکلات کشورمان جنسیت است. براساس آخرین پایش ها تقریبا به صورت میانگین در ازای هر 122 مرد متقاضی ازدواج 100 خانم آماده ازدواج برای انتخاب و تشکیل زندگی داریم که باید فکر اساسی به حال آن شود.

معاون امور جوانان بیان کرد: یکی از نگرانی های ما مهاجرت جوانان است. اگر آمار مهاجرت دختران افزایش پیدا کند مشخصا تاثیر بدتری بر حوزه ازدواج خواهد گذاشت.

تندگویان گفت: معتقد به این نیستیم مدل مشوق های مقطعی کمک ارزشمندی به ازدواج داشته باشد. بارها در فصل بودجه پیشنهاد دادیم این مدل پرداخت ها تبدیل به مدل های دائمی شود.

او با بیان اینکه در تهران حتی اجاره نشینی هم آرزو شده است، افزود: وزارت مسکن چند پیشنهاد برای دراولویت بودن زوجین ارائه داد و پیشنهاداتی مبنی بر تحویل دادن زمین و مسکن رایگان مطرح کردند.

امروز جوانان در اولویت پرداخت تمام تسهیلات هستند و این موضوع به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است اما اینکه چقدر تاثیر گذاشته است موضوعی ست که باید وزارت مسکن از کل پروژه ارائه دهد.

معاون امور جوانان بیان کرد: قانون تسهیل ازدواج در دولت نهم و دهم تصویب شد و باوجود اینکه بالاترین درآمد نفتی را داشتیم و باید اعتباراتی در صندق می‌آمد، نیامد و در جای دیگر هزینه شد و اگر از سمت مجلس پیگیری می شد دولت پاسخگو نبود.

این قانون درحالی تحویل دولت بعدی شد که تمام اعتبارات در جاهای دیگر هزینه شده بود و صندوق هم به وجود نیامد و از طرفی با کاهش درآمدها رو به رو بودیم درنتیجه عدم اجرای موضوع وارد دادگاه شد و الان پرونده در قوه قضاییه است.

او ادامه داد: لایحه وزارت اقتصاد و دارایی در این خصوص به دولت رفته و امیدوارم منبع تامین صندوق ذخیره انداخته جوانان پیش بینی شود و تسهیلات تبدیل به مشوق های دائمی شود.

معاون امور جوانان عنوان کرد: برای اولین بار از مجموعه سمن ها 800 برنامه تولید کردیم که اول هفته ازدواج برای تمام نهادهای مربوطه ارسال خواهیم کرد.

معاون امور جوانان در پایان گفت: طی سال 99 تقریبا 4/42 درصد افزایش ازدواج داشتیم و 3/61 افزایش طلاق داشتیم. توانستیم ازدواج را به سمت رشد مثبت ببریم اما طلاق با همان شیب ادامه دارد و کاهشی ندیدیم و طبق آمارها میزان طلاق در سال اول زندگی بیشتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها