کد خبر: 504360
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۳:۵۹:۰۳
| |

تحلیل رای الیوم:

آمریکایی‌ها به زودی از سوریه و عراق فرار می‌کنند

آمریکا در عراق و سوریه و کل خاورمیانه شکست خورده و تنها در عراق حدود شش تریلیون دلار ضرر کرده است و گروه‌های مقاومت در این دو کشور، ایالات متحده را قطعا ناگزیر خواهند کرد که طی ماه‌های آینده شکست خورده از سوریه و عراق فرار کند.

آمریکایی‌ها به زودی از سوریه و عراق فرار می‌کنند
کد خبر: 504360
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۳:۵۹:۰۳

اعتمادآنلاین| عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی درباره حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق نوشت: پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر سوریه در شرق دیرالزور، همزمان با حملات شدید به پایگاه "عین الاسد" در غرب عراق، در کمتر از 12 ساعت مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سوالی که یک سال و نیم پیش توسط یک شبکه تلویزیونی روس در جریان گفت‌وگو با وی مطرح شد، درباره نحوه برخورد دولتش با اشغال میادین نفت و گاز سوریه توسط نیروهای آمریکایی در شرق دیرالزور گفت که ایالات متحده یک ابرقدرت است که ورود نیروهای نظامی سوریه به جنگ با آنها را دشوار می‌کند به ویژه اینکه ارتش سوریه در حال حاضر درگیر یک جنگ داخلی برای آزادسازی مناطق مختلف این کشور از لوث تروریسم است اما این بدان معنا نیست که گروه‌های مقاومت منطقه در آینده نزدیک برای اخراج نیروهای آمریکایی بسیج نشوند.

بعید نیست که این حملات فزاینده به پایگاه‌های آمریکا در میدان نفتی العمر به عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه، آغاز جنگی چریکی در منطقه باشد که توسط گروه‌های مقاومت سوریه متشکل از اهالی قبایل عرب به سبک گروه‌های مقاومت عراق و با هماهنگی نیروهای حشد شعبی در مرز دو کشور انجام می‌شود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا این پایگاه نظامی را برای محافظت از میادین نفت و گاز ایجاد کرد و کار بهره برداری و بازاریابی برای نفت و گاز آنها را به شرکت‌های اسرائیلی سپرد و درآمد مالی آن را با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) تقسیم کرد.

این درحالی است که دولت رسمی سوریه و حدود 20 میلیون شهروند سوری از کمبود قابل توجه منابع نفتی رنج می‌برند و رانندگان به دلیل اشغال این میدان‌های نفت و گاز و محاصره شدید اعمال شده توسط آمریکا ساعت‌ها در مقابل پمپ بنزین‌ها و ایستگاه‌های سوخت منتظر می‌مانند تا مقدار کمی سوخت به دست بیاورند و همین مساله باعث شده است تا جدایی طلبان کُرد با حمایت آمریکایی‌ها و شاید اسرائیلی‌ها به تنهایی از مزایای این میادین برخوردار شوند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که طی چند روز گذشته با روس‌ها در پرونده سوریه به "تفاهم"‌های زیادی رسیده است، ازجمله توافق درباره ورود کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق گذرگاه باب الهوی، زمینه را برای کاهش خسارت‌های واشنگتن در سوریه و خروج نیروهایش از سوریه و عراق مانند افغانستان فراهم می‌کند و این در چارچوب استراتژی جدید دولت وی برای خروج تدریجی از کل منطقه خاورمیانه و تمرکز بر تهدید چینی روزافزون و نفوذ آن در شرق آسیا و به طور کلی در سراسر جهان است.

گروه‌های مقاومت مشترک سوریه و عراق ایالات متحده را قطعا ناگزیر خواهند کرد که طی ماه‌های آینده شکست خورده از سوریه و عراق فرار کند و شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد حملات آتی آنها تلفات انسانی به صفوف نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه‌ها وارد خواهد کرد. مشابه سال‌های 2009 و 2010؛ زمانی که مقاومت علیه نیروهای آمریکا به فرماندهی ژنرال "پترائوس" در اوج خود قرار داشت و دولت سوریه با نیرو و سلاح حمایت قابل توجهی از این گروه‌ها کرد.

به طور حتم دولت آمریکا پشت کانتون کردها در شمال سوریه را خالی خواهد کرد؛ درست مشابه افغانستان که پس از 20 سال متحدانش را تنها گذاشت. طالبان اکنون بیش از 85 درصد از اراضی افغانستان را به کنترل خود درآورده و بر 250 منطقه از 290 منطقه مسلط شده است و دولت اشرف غنی تنها بر کابل و برخی شهرهای کوچک تسلط دارد.

آمریکا نیروهای سوریه دموکراتیک و کردها را رها خواهد کرد، همانطور که دولت افغانستان و ارتش آن را رها کرد؛ ارتشی که بیش از 300 هزار نیرو داشت و نیروهایش سلاح‌هایشان را زمین گذاشتند و هزاران تن از آنها به کشورهای همسایه یا حتی مناطق تحت کنترل طالبان فرار کردند. بنابراین مساله؛ مساله زمان است نه چیز دیگری.

مصیبت بزرگ این است که "برادران" کرد از تاریخ و گذشته خودشان درس عبرت نمی‌گیرند، زیرا آمریکا چندین بار به آنها خیانت کرده و آنها را مجبور کرد که به تنهایی مسیرشان را ادامه دهند و این اتفاق پس از آن رخ داد که واشنگتن از آنها برای رسیدن به اهدافش در عراق و سوریه و ایران استفاده کرد. کردها همچنین می‌توانند از سوء استفاده آمریکا از همتایانشان در افغانستان برای اخراج روسیه درس بگیرند و ما نمی‌فهمیم که چرا ما اصرار داریم که بارها و بارها به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اعتماد کنیم.

آمریکا در عراق و سوریه و کل منطقه خاورمیانه شکست خورده است و تنها در عراق حدود شش تریلیون دلار متحمل ضرر شده و پنج هزار سرباز را از دست داده است. واشنگتن در سوریه نیز شکست می‌خورد و نفت و گاز آن در اختیار دولت سوریه و همه ملت این کشور قرار خواهد گرفت؛ باید منتظر ماند و دید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها