کد خبر: 505979
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۱۱:۳۸:۴۵
| |

اولین نشست مشترک اتحادیه عرب و چین در عربستان سعودی برگزار می‌شود

«احمد ابوالغیظ» دبیرکل اتحادیه عرب و «وانگ یی» وزیر خارجه چین بر اهمیت آماده سازی برگزاری اولین اجلاس عرب و چین به میزبانی عربستان سعودی در سال 2022 تأکید کردند.

اولین نشست مشترک اتحادیه عرب و چین در عربستان سعودی برگزار می‌شود
کد خبر: 505979
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ۱۱:۳۸:۴۵

اعتمادآنلاین| به گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری «روسیا الیوم» ابوالغیظ و وانگ یی پس از دیدار خود در شهر «العلمین» مصر در بیانیه مشترکی ابراز امیدواری کردند که این نشست یک جهش کیفی برای پیشرفت روابط عربی- چینی و مشارکت استراتژیک میان کشورهای عربی و چین با افق های گسترده تر و در جهت تامین منافع مشترک هر دو طرف باشد.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه دو طرف بر رضایت کامل خود از توسعه روابط استراتژیک دنیای عرب و چین و سطح همکاری های موجود و نیز همبستگی و حمایت متقابل از موضوعات مورد علاقه از جمله همکاری و همبستگی برای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا تاکید کردند.

اتحادیه عرب و چین همچنین بر اهمیت تقویت همکاری های بین المللی برای پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر، تلاش های مشترک به ویژه در زمینه واکسن ها و تولید آنها به صورت محلی ، مقابله با اثرات همه گیری ویروس و عدم سیاست زدگی در این موضوع تاکید کردند و خواستار همکاری علمی در کشف منبع ویروس کرونا شدند.

دو طرف بر اهمیت حفظ امنیت ، صلح و ثبات و لزوم دستیابی به راه حل های سیاسی برای بحران ها و مسائل منطقه ای مطابق با قطعنامه های بین المللی و توافق نامه ها و مراجع مربوطه و نیز بر اهمیت راه حل عادلانه ، جامع و پایدار برای آرمان فلسطین و تأسیس کشور مستقل فلسطینیان در مرزهای 4 ژوئن 1967 به پایتختی بیت المقدس تاکید کردند.

طرفین با تاکید بر اهمیت حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورهای عربی به ویژه در سوریه ، لیبی، یمن و نیاز به تقویت امنیت و حاکمیت آنها بر سرزمین و منابع طبیعی خود ، افزایش فرصت ها برای یک راه حل سیاسی ، رد مداخله خارجی در کشورهای عربی و حمایت از تلاش های سازمان ملل و اتحادیه عرب در این زمینه، خواستار تشکیل کنفرانس بین المللی صلح با اعتبار بیشتر و نمایندگی گسترده تر برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه در اسرع وقت شدند.

وانگ یی ، وزیر امور خارجه چین ، پیش از سفر به مصر به سوریه رفت و ضمن دیدار با بشار اسد رییس جمهوری این کشور ، در دیدار با فیصل مقداد ، همتای سوری خود بر لزوم رفع تحریم های این کشور و حمایت پکن از دمشق در مقابله با تروریسم تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها