کد خبر: 514561
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۰۸:۵۶:۰۸
| |

آیا زنان در دوران بارداری و شیردهی می‌توانند خون اهدا کنند؟

اهدای خون یکی از راحت‌ترین اقدامات برای کمک به سایرین است که فقیر و غنی، زن و مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه می‌توانند در این حرکت انسان دوستانه سهیم باشند اما اهدای آن در برخی موارد با محدودیت‌هایی همراه است، اینکه آیا زنان باردار و شیرده نیز می‌توانند خون اهدا کنند؟

آیا زنان در دوران بارداری و شیردهی می‌توانند خون اهدا کنند؟
کد خبر: 514561
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۰۸:۵۶:۰۸

اعتمادآنلاین| بشیر حاجی بیگی روز شنبه در پاسخ به این سئوال خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: زنان باردار امکان اهدای خون ندارند و چنانچه فرزند آن‌ها از شیر مادر تغذیه می‌کند، تا پایان دوره شیردهی از اهدای‌خون معاف هستند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: اهدای خون برای زنانی که از زمان زایمان آن‌ها بیش از 6 هفته گذشته باشد و اکنون به نوزاد خود شیر ندهد، منعی ندارد و این زنان می‌توانند با اهدای ‌خون به دیگران کمک کنند اما زنانی که دوران قاعدگی را می‌گذرانند اما دچار دیسمنوره (قاعدگی شدید و دردناک) نیستند نیز می‌توانند خون اهدا کنند.

حاجی بیگی با بیان اینکه در برخی شرایط خاص ضرورت تزریق خون مادر به نوزاد وجود دارد، گفت: چنانچه از زمان زایمان مادر کمتر از 6 هفته گذشته یا نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، اهدای خون ضروری است، با درخواست کتبی پزشک معالج و کسب رضایت از همسر و تأیید مدیر پزشکی مرکز اهدای خون امکان اهدای خون و نجات بخشیدن جان نوزاد وجود دارد.

زنان داوطلب اهدای خون نباید در 6 ماه گذشته سابقه سقط جنین داشته باشند

سخنگوی سازمان انتقال خون در مورد زنانی که سابقه سقط جنین دارند، اما داوطلب اهدای خون و کمک به همنوع هستند، گفت: زنان داوطلب اهدای خون نباید در 6 ماه گذشته سابقه سقط جنین داشته باشند.

حاجی بیگی در خصوص مادرانی که در حین زایمان و سقط از خون یا فرآورده‌های آن استفاده کرده اند، افزود: این گروه از زنان تا یک سال پس از دریافت آخرین واحد خون و فرآورده‌های تهیه شده از آن معاف از اهدای خون به دیگر همنوعان هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: دسترسی به انتقال خون سالم و کافی ضمن پیشگیری از مرگ و میر می‌تواند به سلامت هزاران مادر و نوزاد در سراسر ایران کمک کند و این امر فقط با حضور زنان و مردان داوطلب اهدای خون در سراسر کشور امکان پذیر است.

بانوان از 18 تا 65 سال با حداقل 50 کیلو گرم وزن می‌توانند خون اهدا کنند

حاجی بیگی افزود: هر بانوی سالمی در گروه سنی 18 تا 65 سال با حداقل وزن 50 کیلوگرم می‌تواند خون اهدا کند، بانوان تا قبل از دوران یائسگی می‌توانند حداکثر سه بار در سال و هر بار 450 میلی لیتر خون اهدا کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها