کد خبر: 517501
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۸:۰۷:۰۰
| |

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

ضعف در نظارت‌ها، بازار محصولات را متشنج کرد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگر اظهارات خود با تاکید بر نظارت دقیق سیستم های نظارتی گفت: بنابر برآوردهای صورت گرفته هر عدد تخم مرغ با نرخ 1200 تومان باید بدست مصرف کننده برسد که متاسفانه عدم نظارت موجب شده تا قیمت هر عدد تخم مرغ به 2 هزار تومان برسد که با این وجود بعد از خروج محصول از مرغداری، حمل و تا عرضه به مصرف کننده باید نظارت دقیقی در سطح بازار صورت گیرد.

ضعف در نظارت‌ها، بازار محصولات را متشنج کرد
کد خبر: 517501
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۸:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابر آمار سالیانه 9 میلیون و 200 هزار تن ذرت، 4 میلیون و 300 هزار تن کنجاله سویا و 6 میلیون و 600 هزار تن جو در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که 3 میلیون تن ذرت، 300 هزارتن کنجاله سویا و نیمی از جو مورد نیاز در داخل و مابقی از طریق واردات صورت می گیردط درحالیکه اگر مدیریت صحیحی بر نحوه بهره برداری و کشت محصولات در کشور حاکم شود، نیازی به واردات نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این مقام مسئول ضمانت اجرایی الگوی کشت را نیازمند حرکت ترویجی دانست و گفت: اگر کشاورزی علاقه مند به کشت کلزاست، حال برای سوق دادن آن به سمت کشت کلزا باید سیاست های حمایتی و یارانه ای همچون نهاده های بخش کشاورزی در نظر بگیریم.

عسکری با اشاره به بحران کم آبی کشاورزی و امنیت غذایی اظهار کرد: در تولید محصولات کشاورزی 2 مبحث آب و خاک از دیرباز جایگاه ارزشمند داشته است.

وی افزود: در گذشته اجداد و نیاکان ما با حفر چاه و احداث قنوات با یک مهندسی ارزشمند آن زمان توانستند آب را از اعماق زمین برای شرب، بخش کشاورزی و دامپروری استخراج کنند.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است، افزود: کشور ما با بحث خشکسالی روبروست که بواسطه برهم خوردن اکوسیستم کره زمین، گرم شدن کره زمین و سوراخ شدن لایه اوزون در فضای اکوسیستم کره زمین تاثیر گذاشت به طوریکه امکان پیش بینی دقیق هواشناسی وجود ندارد که این موضوع در کنار دخالت های بشر در فضای اقلیم و اکوسیستم منجر به ایجاد مشکلات متعدد شد.

عسکری ادامه داد: کشور ما در یک‌منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد که با این وجود باید دقت نظر داشته باشیم تا مشکلات را پشت سر بگذرانیم، گرچه اقدامات خوبی در راستای آبیاری قطره ای و تحت فشار صورت گرفته و برخی کشاورزان از آبیاری طیف به خوبی بهره برداری می کنند، اما کافی نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر نگاه همه جانبه به 2 عنصر آب و خاک بیان کرد: در مبحث خاک برای تولید و بدست آوردن یک سانتی متر خاک حاصلخیز زراعی، قرن ها زمان نیاز داریم که طی فعل و انفعالات شیمیایی بتوانیم به آنها دست پیدا کنیم.

وی اجرای الگوی کشت را راهکار موثری برای مقابله با خشکسالی دانست و گفت: پدیده خشکسالی با کم آبی مقوله مهم، حساس و سرنوشت ساز در بخش کشاورزی است که اگر مدیریت منابع آب را لحاظ کنیم، با مشکل مواجه می شویم که تغییر الگوی کشت یکی از راهکارهای مطلوب مقابله با خشکسالی است. به عنوان مثال برای تولید هر کیلو ذرت 704، 1.5 تا 2 متر مکعب معادل 1500 تا 2 هزار لیتر آب مصرف می شود که اگر بخواهیم آب را در بطری بفروشیم، به مراتب درآمد بالاتر است.

عسکری با اشاره به بحث استفاده بهینه از آب کشاورزی و و کشت فراسرزمینی بیان کرد: بعد از انقلاب بدون نقشه راه و برنامه ریزی، سفره های زیرزمینی تخلیه شدند، اما هم اکنون رویکرد آن است که با اجرای الگوی کشت و نیازمندی در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه نهاده دامی در قالب کشت فراسرزمینی دنبال شود.

وی در بخش دیگر اظهارات خود پیرامون تولید برنج بیان کرد: بنابر آمار سالیانه 3 میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که رقمی معادل 2 میلیون و 200 هزار تن در داخل و 800 هزار تن تا یک میلیون تن از طریق مبادی وارداتی تامین می شود، درحالیکه با برنامه ریزی و زهکشی اراضی باتلاقی امکان کشت برنج وجود دارد تا بتوان نیاز کشور را تامین کرد.

عسکری ادامه داد: امروزه ضعف در نظارت ها موجب شده تا زمین کلاسaکه به راحتی می توان برنج تولید کرد، تبدیل به ویلا شدند و همین امر منجر به ایجاد مشکلات متعدد در بازار برنج شده است.

وی با اشاره به اینکه واردات نهاده توسط تعداد معدودی از افراد در حال انجام است، بیان کرد: سال 98، 450 میلیون دلار به واردات نهاده و سال 99 همین رقم یا مقداری بیشتر اختصاص یافت، درحالیکه نهاده ای وارد نشد و همواره این ایراد وارد است که دستگاه های نظارتی باید پاسخگو باشند.

عسکری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار نهاده های دامی بیان کرد: 2 نرخی بودن ارز در کشور منشا فساد است، بنابراین با تک نرخی شدن ارز جلوی فسادها گرفته می شود.

به گفته وی، نگاه و رویکرد بر آن است که دولت باید موضوع ارز را تعیین تکلیف کند تا تولیدکنندگان در فضایی قرار بگیرند که دغدغه خاطری نداشته باشند.

رئیس کمیسیون ‌کشاورزی مجلس در پایان با بیان اینکه موضوع ارز یکبار برای همیشه باید تعیین‌تکلیف شود، گفت: یک زمانی مُسکن هایی بر حوزه اقتصاد تزریق می شود و در مقطعی در مباحث اقتصادی جراحی اقتصادی ایجاد شد که همین امر باعث شد اتفاقات خوبی رخ دهد، اما ضعف در نظارت ها منجر به تلاطم اقتصادی شد، هر چند تحریم ها اثر گذار بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها