کد خبر: 519833
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۶ ۱۴:۲۷:۰۰
| |

به بهانه پایان نیم‌فصل اول سریالی پربیننده:

در جامعه «خاتون»های زیادی داریم؛ باید ببینیم‌شان!

هاله تفضلی‌فرد، فعال فرهنگی نوشت: از خاتون بودن تا شیرزاد بودن، خیلی فاصله‌ است و ما در همین جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم، "خاتون"های بسیاری داریم که برای باوری که دارند، مبارزه می‌کنند و در کنارش "شیرزاد"هایی داریم که ترس از جان خودشان، مانع بزرگی برای مبارزه کردنشان است اما می‌گویند مردها، قوی‌تر هستند!

در جامعه «خاتون»های زیادی داریم؛ باید ببینیم‌شان!
کد خبر: 519833
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۶ ۱۴:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| هاله تفضلی‌فرد، فعال فرهنگی طی یادداشتی نوشت: حقیقتا سریال خاتون را با کمی اکراه و تردید، صرفا چون پدربزرگم آن را ببیند و حوصله‌مان سرنرود شروع کردم، اما کم‌کم اشتیاقم نسبت به این سریال افزون شد و به حدی درگیرش شده بودم که زمانی که تیتراژ پایانی قسمت ششم پخش شد، با نگاهی به ساعت متوجه شدیم که نیمی از شب گذشته است و ما همچنان مشتاق دیدن ادامه‌ سریال هستیم، اما قسمتی نمانده است. حتی‌ مادربزرگم که‌ با سریال‌دیدن ناآشناست و عشق موبایل و اینستاگرام دارد، همراه من و پدربزرگم مشتاقانه خاتون را دنبال کرده‌ است و وقتی که تمام شد با ناراحتی گفت: «بقیه نداره؟!» حقیقتا از نظر اولیه‌ خودم برگشتم و بی‌صبرانه منتظر قسمت جدیدش بودم!

بیشتر‌ از همه‌چیز در این سریال، شخصیت خاتون و شیرزاد توجهم را جلب می‌کرد که کاملا درتضاد با یکدیگرند! شخصیت خاتون خیلی‌ زیاد، حس غرور از نوع خوب و استقلال‌خواهی را به‌شدت درست و عالی به من که با او همجنس هستم، منتقل می‌کند! بادیدن خاتون افتخار می‌کنم که یک دختر هستم و امیدوار شدم که می‌توانم زنی در این جامعه باشم که مستقل و قوی است و به‌راحتی می‌تواند اداره امور را در دستش بگیرد. زنی همچون خاتون، کاراکتری قابل ستایش است و من به سهم خودم او را تکریم می‌کنم و امیدوارم که همانند او، دغدغه‌مند باشم.

عقیده و دغدغه "خاتون"، انسانیت و میهن‌دوستی است و حفظ این اعتقاد برایش بسیار پراهمیت هست و حاضر است جان خودش را هم در این راه بگذارد. غیر از اینها خاتون فراموش نکرده که باید مادری دلسوز و همسری فداکار هم باشد و تمام این ظرائف را تینا پاکروان در مقام نویسنده و کارگردان و نگار جواهریان در مقام بازیگر، به شکلی دقیق و عمیق، خلق کرده‌اند و پیش چشم مخاطب گذاشته‌اند.

در سوی دیگر، شخصیت "شیرزاد" را می‌بینیم که مرد است و قدرتمند و درظاهر، برایش میهن‌پرستی دغدغه‌ است، اما زمانی که پای جان خودش وسط بیاید، دیگر این‌ حرف، برایش معنایی‌ ندارد.

از خاتون بودن تا شیرزاد بودن، خیلی فاصله‌ است و ما در همین جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم، "خاتون"های بسیاری داریم که برای باوری که دارند، مبارزه می‌کنند و در کنارش "شیرزاد"هایی داریم که ترس از جان خودشان، مانع بزرگی برای مبارزه کردنشان است اما می‌گویند مردها، قوی‌تر هستند!

اما من به عنوان یک‌ دختر و یک زن، دوست دارم خاتون باشم؛ درجه و مقامی نداشته باشم، اما ترسی هم نداشته باشم تا مجبور شوم از اهداف و عقایدم دست بکشم. دوست ندارم شیرزادی باشم که درعین مرد بودنش، قدرتمند بودنش و درجه داشتنش، ترسو و بزدل است. خاتون بودن مایه‌‌‌ افتخار و مباهات من است!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها