کد خبر: 675957
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۵ ۱۴:۳۲:۵۷
| |

گروسی: امیدوارم سفرم به تهران با نتایج مثبتی همراه باشد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به ناامیدی خود از حل موضوع از سرگیری فعالیت بازرسانی که انتصاب آن‌ها در ایران لغو شده است، ابراز امیدواری کرد که سفر آینده‌اش به تهران و دیدارش با مقامات ایرانی، به یک نتیجه مثبت منجر شود.

گروسی: امیدوارم سفرم به تهران با نتایج مثبتی همراه باشد
کد خبر: 675957
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۵ ۱۴:۳۲:۵۷

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه از حل موضوع از سرگیری فعالیت بازرسان لغو انتصاب‌شده آژانس در ایران ناامید شده است، ابراز امیدواری کرد سفر آتی او به تهران و دیدارش با مقامات ایران، یک اتفاق مثبت باشد.  

به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل اژانس بین‌المللی اترژی اتمی درباره برقراری تماس با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید ایران و دیدارش با «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: من نامه‌ای از رئیس‌جمهور پزشکیان در تابستان دریافت کردم که نشان‌دهنده تمایل او به ملاقات با من بود و ما دقیقاً یکی از کارهایی که انجام دادیم دیدار با عراقچی، وزیر امورخارجه ایران بود که من او را خیلی خیلی خوب می‌شناسم و تجربه زیادی در مسائل هسته‌ای و مذاکرات دارد.

وی ادامه داد: ما در حال آماده کردن زمینه برای آن جلسه هستیم که باید به تعبیر خودشان، یک پیشرفت واضح و یک نقطه عطف باشد. پس باید ببینم چه می‌شود. چیزهای زیادی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها بحث کنیم و برای آن آماده می‌شویم.

گروسی که با شبکه پی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره ادعای کشف ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده در ایران و اینکه آیا تهران تمایلی به حل این موضوع دارد؟ با بیان اینکه «ما در این باره راستی‌آزمایی می‌کنیم» ابراز امیدواری کرد که این موضوع حل‌وفصل شود.

مدیرکل آژانس اتمی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های اعمال شده برای ادامه فعالیت چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کشور را لغو خواهد کرد؟ گفت: آن‌ها این کار را نخواهند کرد. متأسفانه گفته‌اند که بازرسان ما را که از مراکز مختلف بازدید می‌کنند، از فهرست خارج کرده‌اند و به آن بازگردانده نمی‌شود. بنابراین، صادقانه بگویم، من از این موضوع ناامید هستم. اما همان‌طور که قبلاً هم گفتم، آن کشتی حرکت کرده است. ما ادامه می‌دهیم. ما تلاش خواهیم کرد تا بهترین کار را انجام دهیم و مطمئناً آن را انجام خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا سطح ۶۰ درصد و اینکه آیا آژانس اتمی قادر به انجام مذاکره با تهران در باره خواهد بود؟ خاطر نشان کرد: این، دقیقاً همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم. ما می‌خواهیم یک اساس مذاکره معتبر در مورد مواد (هسته‌ای)، با توجه به ظرفیت‌های تولید از نظر سانتریفیوژها و سایر مواردی که آماده‌سازی آنها واقعاً ضروری است، دوباره ایجاد کنیم.

رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل افزود: من درباره مذاکره نهایی یا گسترده صحبت نمی‌کنم. من در مورد آماده کردن زمینه برای آن صحبت می‌کنم. اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانایی گفتن آنچه را که وجود دارد، آنچه که در آنجا وجود دارد را ندارد، آنگاه پایه‌های اساسی برای یک مذاکره صحیح به سادگی از دست رفته است.

گروسی یادآور شد: من معتقدم همتایان ایرانی من این را درک می‌کنند. پس بیایید امیدوار باشیم که این تعامل، برقراری مجدد تماس، سفر آتی من به تهران، یک اتفاق مثبت باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها