کد خبر: 164058
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۳ ۱۲:۲۰:۰۰
| |

پهنه گسله ایوانکی، عامل زلزله اخیر جنوب‌شرق دماوند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در مورد زلزله اخیر شرق تهران با بزرگای 4/2 ریشتری گفت: این زلزله در پهنه شمال گسله ایوانکی و پهنه گسله گرمسار و جنوب گسل مشا رخ داده است.

پهنه گسله ایوانکی، عامل زلزله اخیر جنوب‌شرق دماوند
کد خبر: 164058
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۳ ۱۲:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دکتر زارع با اشاره به زلزله اخیر حوالی کیلان اظهار کرد: بیان قطعی مبنی بر بی‌اثر بودن لرزه‌خیزی در این محدوده تهران علمی و معتبر نیست.

وی افزود: زلزله کوچک با بزرگای 3/7 جمعه شب 20 بهمن ماه 96 در شمال گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن گسل ایوانکی بود. این گسل در تاریخ 17 آبان 88 و 2 اسفندماه 89 دو زلزله با بزرگای 4 نشان داده است.

زارع خاطرنشان کرد: گسله ایوانکی که انتهای شمال غربی آن به منطقه 15 تهران می‌رسد، توان لرزه‌زایی تا بزرگای 7/5 را داراست. گسل ایوانکی سابقه رخداد زمین‌لرزه‌های تاریخی را دارد و به احتمال زیاد زلزله‌های تاریخی 743 میلادی و 855 میلادی که ری را ویران کرده با جنبایی این گسل رخ داده‌اند.

وی یادآور شد: شبکه لرزه‌نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت برخط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و برخط (سنجشگرهای باند پهن زلزله‌نگار و شتابنگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک) می‌تواند به برآورد و پیش‌یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله تصریح کرد: سامانه‌های پایش میکروژئودزی میتواند میزان لغزش روی این پهنه جنوب البرز را مشخص کند و روند تغییرات تنش و تغییرشکل در پوسته را مشخص و در نهایت به پایش‌های پیشیابی زمین‌لرزه‌ها کمک کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها