کد خبر: 226045
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۲:۳۷:۰۰
| |

مراسم اختتامیه جشنواره امین الضرب برگزار شد

مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر نخستین جشنواره رسانه ای- فرهنگی امین الضرب برگزار شد

مراسم اختتامیه جشنواره امین الضرب برگزار شد
کد خبر: 226045
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۲:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی : مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر نخستین جشنواره رسانه ای- فرهنگی امین الضرب با حضور مسعود خوانساری و علاالدین میرمحمدصادقی رییس و نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.

در نخستین جشنواره فرهنگی امین الضرب حدود 1000 اثر شرکت کرده، و ارزیابی و داوری شدند بر این اساس 22 اثر به بخش نهایی گزارش، 12 اثر به بخش مصاحبه، 12 اثر در بخش مقاله و 14 اثر به بخش نهایی تیتر راه یافتند.

در نهایت آثاری از 15 خبرنگار در بخش‌های مختلف گزارش خبری - تحلیلی، گزارش توصیفی، یادداشت، تیتر، مقاله، مصاحبه و گزارش تصویری به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

در نخستین دوره از جشنواره امین الضرب، فرشته فریادرس خبرنگار روزنامه تعادل برنده جایزه امین الضرب در رشته گزارش خبری - تحلیلی شد و لوح و نشان فرهنگی امین‌الضرب را دریافت کرد.


مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در این مراسم در سخنانی گفت: نیمه مرداد ماه سالگرد صدور فرمان مشروطه است که در خانه امین‌الضرب است. بنابراین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب در اتاق بازرگانی تهران از این لحاظ در موقعیت زمانی مناسبی برگزار شده است. تلاش بر آن داریم که هر ساله همایش رسانه ای را درمردادماه و همایش کارآفرینی را در دی یا بهمن ماه برگزار کنیم.

رییس اتاق بازرگانی با اشاره به سابقه بیش از 130 ساله اتاق بازرگانی اظهار داشت: اتاق بازرگانی (مجلس امین التجار) حتی قبل از مشروطه و تاسیس مجلس ملی شکل گرفت.

وی افزود : مشکلات زیادی را این روزها به ویژه رسانه‌های کاغذی دارند و پیدا کردن کاغذ برای نشریات و روزنامه‌ها کاری سخت شده است و از طرفی درآمد سرانه مردم بر روی روزانه خوانی تاثیر گذاشته است.

خوانساری افزود: مشکلات بسیاری وجود دارد و هر روز بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تصمیمات مختلفی که گرفته می‌شود، اثرات بسیار تخریبی در بخش خصوصی داشته و این اثرات تخریبی در سه ماه گذاشته که تصمیمات جدیدی در مورد ارز گرفته شد، بیشتر بوده است.

رییس اتاق بازرگانی بر لزوم همکاری و تعامل دولت و بخش خصوصی تاکید کرد.

خوانساری با اشاره بسته اول ارزی دولت گفت: از فروردین ماه چندین دستورالعمل از سوی دولت صادر شد که بعد از مدتی تغییرکردند و در سرنوشت یک بازرگان، تولیدکننده یا کارآفرین موثر هستند.

فریدون وردی نژاد سفیر اسبق ایران در چین نیز در این مراسم گفت: همواره دولت و سازمان های دولتی برگزاری چنین همایش هایی را برعهده داشت اما برگزاری همایش رسانه ای امین الضرب توسط بخش خصوصی حرفه ای تر و دقیق تر است.وی شماری از مشکلات رسانه ها، خبرنگاران و روزنامه نگاران را برشمرد و افزود: خبرنگاران با مشکلات و محدودیت های فراوان معیشتی، سیاسی و اقتصادی رو به رو هستند.

وردی نژاد گفت: امروزه رسانه ها با شهروند-خبرنگاران که به واسطه شبکه های اجتماعی تبدیل به خبرنگاران غیرحرفه ای شده اند، باید رقابت کنند.

مدیرعامل اسبق ایرنا گفت: زمانی که مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بودم، در مصاحبه ای خواستار تاسیس خبرگزاری های دیگر توسط بخش خصوصی شدم که چند روز بعد از آن دادگاه مرا احضار کرد که چرا چندین درخواستی کرده ای؟ اما خوشبختانه امروز بیش از 60 خبرگزاری عمومی و تخصصی در کشور فعال هستند.

وی از دیگر مشکلات جامعه خبری رپرتاژ آگهی و تبلیغات روابط عمومی های کشور دانست و افزود: انتشار این گونه خبرها فایده ای برای رسانه ها و دستگاه ها و شرکت ها نخواهد بود و بهتر است در تقسیم آگهی ها، با رانت مقابله شود.وردی نژاد اظهار داشت: جامعه ای که خبرنگاران آن محافظه کار و محدود باشند، رشد نخواهد کرد؛ خبرنگاران جسور باعث ایجاد رشو و پویایی در جامعه می شوند.

همچنین مدیرعامل اسبق ایرنا پیشنهاد تشکیل سندیکایی از خبرنگاران توسط بخش خصوصی شد.

کامبیز نوروزی، حقوقدان و قائم‌مقام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نیز ضمن تبریک روز خبر نگار اظهار کرد: اکنون دو لایحه در دولت در دست تصویب است که این دو لایحه از نظر تفکر حداقل نیم قرن عقب است لایحه مطبوعات و خبرنگاری ها و لایحه سازمان نظام رسانه و از نظر ماهیت حقوقی سیاسیدر پی سطه کامل بر روزنامه نگاران است

وی ادامه داد: بین روزنامه نگاران و فعالیتهای سرمایه داری در همه جای ایران به خصوص در ایران مشترکاتی و وجوه افتراقی است.

نوروزی ادامه داد: در همان زمان که حاج امین الضرب با یک اندیشه سرمایه داری مدرن شروع به فعالیت می‌کند اشخاص دیگری نیز هستند که با همان اندیشه سرمایه داری مدرن میخواهند فعالیت کنند و روزنامه نگاری یکی از آنها است.

نکته دیگر آن است که هر دوی این‌ها با مقاومت حکومت‌ها مواجه هستند و نقطه افتراقشان در این است که حکومت ها در برابر روزنامه نگاران با فکرآنها سر و کار دارند. اما در برابر سرمایه داران روی سرمایه آنها و ایده های نوینی که آنها دارند .

تمایلات تمام خواهی دولت ها در برابر این دو جریان همواره مقاومت و کارشکنی کرده و مانع از تحول و توسعه شده است در واقع دولت که مدعای برنامه‌های توسعه‌ایی است از این طریق مانع توسعه شده است،دسترسی به اطلاعات و انتشار اطلاعات است.

وی از دسترسی آزادانه به اطلاعات به عنوان ضرورت‌های فعالیت اقتصادی و روزنامه‌نگاری یاد کرد و گفت: من عقیده دارم که اقتصاد ایران، اقتصاد پشت پرده است. چنانکه در حال حاضر ارزش سه پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو، پرونده موسسه ثامن‌الحجج و ارزها به حدود 70 هزار میلیارد تومان ‌می‌رسد. در حالی که بودجه عمرانی سال 1397 معادل60 هزار میلیارد تومان تعیین شد.

یک تاجر جهت تجارت و برنامه ریزی در تجارت بر روی قوانین فعلی و مواد و قطعات فکر می کند شش ماه از سال نگذشته بخشنامه ایی صادر می‌شود با صدور بخشنامه ورود برخی قطعات را ممنوع می‌شود هزینه‌ها را تغییر می کند و بدین ترتیب تمام برنامه ریزی‌های تاجر بهم میخورد. تاجری که تمام عمر خود را در کارخانه گذرانده و تجربه شایانی در این زمینه دار باید از بخشنامه‌ایی که توسط یک کارمند جوان که هیچ گونه آشنایی با این مسایل نداره تبعیت کند!

قائم‌مقام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران: در حال حاضر موضوع فساد بسیار مطرح است و بنیاد فساد بسته بودن در اطلاعات دردولت است فساد اقتصادی موجب نقض یکی از اصول بنیادین فعالیت بخش خصوصی است و آن هم رقابت عادلانه است. وقتی که دسترسی به اطلاعات بسته است کسانی میتواندد فعالیت اقتصادی بکنند که از رانت اطلاعاتی برخوردار باشند.در نهایت در صورت وجود تبعیض امکان رقابت عادلانه وجود ندارد.

این حقوقدان بار دیگر،مطرح کرد: گردش آزاد اطلاعات در جامعه می تواند کارگشا باشد و عنوان کرد که دولت باید در تصمیم‌گیری‌هایش اصل شفافیت را رعایت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها