کد خبر: 231808
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۰:۱۴:۰۰
| |

شهردار منطقه ۱۶:

کار در محلات پایین واقعا سخت است/ قبول ندارم که شهرداری سرلیست فساد است

شهردار منطقه 16 ریشه اصلی بسیاری از مشکلات منطقه را عدم هماهنگی میان وزارتخانه‌ها دانسته و گفت: ترمینال جنوب تبدیل به یک کانون آلودگی شده است و شهرداری نمی‌تواند در خصوص ترمینال یا بلاتکلیفی حریم راه‌آهن دخالت کند. او فساد در نهفته در شهرداری را کتمان نمی‌کند اما معتقد نیست که شهرداری سر لیست فساد در کشور است.

کار در محلات پایین واقعا سخت است/ قبول ندارم که شهرداری سرلیست فساد است
کد خبر: 231808
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۰ ۱۰:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| هادی زبده شیرکوهی با اشاره به مشکلات مردم این منطقه، معضلات اساس این منطقه را بلاتکلیفی در حریم راهآهن، بافت فرسوده، ترمینال جنوب خواند و گفت: حریم راه‌آهن 45 هکتار از سطح منطقه را بلااستفاده کرده و آسیب‌های اجتماعی در بخش‌هایی از منطقه موجب شده است به گونه‌ای که مردم به خاطر معتادان حتی نمی‌خواهند، نیمکت نصب کنیم.

*نزدیک به 290 تا 300 هکتار از منطقه 16 متاثر از راه‌آهن است، در دو طرف دیواره راه‌آهن 30 متر از شرق و 30 متر از غرب منازل و بناهایی وجود دارد، این بناها در حریم راه‌آهن قرار گرفته‌اند. این حریم در اختیار شهرداری قرار ندارد و متعلق به راه‌آهن است. شهرداری نمی‌تواند این زمین‌ها را خریداری و اقدام به نوسازی و بهسازی آنها کند. از سوی دیگر این 30 متر برای زیرساخت‌های شهری همچون لوله‌های آب، گاز و تاسیسات پیش‌‌بینی شده است. در نتیجه شهرداری هیچ اقدامی در خصوص این حریم 30 متری نمی‌تواند انجام دهد. این زمین جزوی از زیرساخت‌های شهری محسوب می‌شود و ما از نظر قانون اجازه ساخت و ساز در آنها نداریم. در این راستا وظیفه تملک حریم راه‌آهن و تعیین تکلیف شرایط ساکنان آن به عهده شهرداری نیست، برای حل شدن مشکلات مردم به شورای شهر، نمایندگان مجلس، فرمانداری و خودِ راه آهن متوسل شده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم برای حلِ مشکلات مردم در این مسیر که حدود 5/4 کیلومتر طول دارد، تعیین تکلیف کنند.

*اینکه خانه‌های این بافت، به شدت فرسوده بوده و با یک زلزله خفیف ممکن است خانه‌ها بر سر مردم خراب شوند، درست است. ما به معضلات و مشکلات منطقه واقف بوده و همه اینها را منعکس کرده‌ایم. مکاتبه هم کرده‌ایم، با اعضای شورای شهر آنها را مطرح کردیم، در شرایطی که از نظر قانونی شهرداری نمی‌تواند دخالت کند، کار دیگری از دست ما برنمی‌آید. اما از آنجا که شهرداری در دسترس مردم بوده و مردم عملا فقط شهرداری را می‌شناسند، همیشه گله‌گذاری‌ها از شهرداری است درحالی‌که سازمان ذی‌ربطی که اعلام حریم کرده است خودش باید پاسخگو باشد. در سنوات گذشته شهرداری مجوز ساخت و ساز به برخی از ساختمان‌های موجود در حریم را داده است و اکنون راه‌آهن در نامه‌ای به اداره ثبت خواسته سند این املاک صادر نشود. چند نفر از ساکنان در ملاقات‌های مردمی این مساله را با من مطرح کردند.

*آسیب‌های اجتماعی یکی از دلایلی است که مانع از جذب سرمایه‌گذار به منطقه 16 شده است. ما در مجاورت هرندی قرار داریم و آسیب‌های اجتماعی هرندی به این منطقه منتقل و موجب شده شهروندان عذاب بکشند. ما در شهرداری قصد داشتیم پاتوق محله بسازیم اما مردم نامه نوشته و خواستند این پروژه متوقف شود چراکه می‌گویند اینجا می‌تواند پاتوق معتادان شود. متاسفانه نابهنجاری‌های اجتماعی به شدت در توسعه شهری تاثیر گذاشته است و شهروندان حتی با نصب یک نیمکت هم مخالفت می‌کنند چون می‌گویند باعث می‌شود که فقط معتاد جمع شود. اینها مشکلاتی است که مناطق جنوبی با آن درگیر هستند. ترمینال جنوب هم که در این منطقه قرار دارد تبدیل به یک کانون آلودگی شده است. بافت فرسوده نیز مامنی برای تجمع و افزایش جرم شده است. اصولا مجاورت با هرندی به مشکلات منطقه دامن زده است و مدیریت شهری هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

*محلات جنوبی دارای بافت خاصی هستند که کارکردن در آنها را دشوار می‌کند. کسی که در خانه حیاط‌دار زندگی می‌کند، حتی وقتی که خانه‌اش در معرض تخریب است، به سختی حاضر به توافق برای نوسازی و پس از آن زندگی در آپارتمان می‌شود. البته از نظر من؛ سیاست‌های شهرداری این نیست که مناطق بالاتر دارای ارجحیت نسبت به مناطق پایین دستی باشند. نگاهی به سرانه‌ها این نکته را روشن می‌کند. اگر دقت کنید خواهید دید که میان شمال و جنوب در زمینه پاکسازی و نگهداشت خیابان‌ها تفاوتی وجود ندارد و برخی سرانه‌ها در منطقه 16 اتفاقا وضعیت بهتری دارند.

*من قبول ندارم که شهرداری سرلیست فساد اداری در کشور است و حاضرم با هر کس که این را می‌گوید، بحث کارشناسی انجام دهم. به نظر من؛ به علت آنکه شهرداری دامنه عملکرد وسیعی برخوردار بوده و ارتباط بیشتری با مردم دارد، این مساله نمود بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از مردم در امور جاری خود با شهرداری درگیر هستند و فعالیت‌هایشان مستقیم در ارتباط با این مرکز است. جالب آن است که شهرداری بالاترین و بهترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهد اما بازهم از جهاتی مورد انتقاد است. من حاضرم با هر کسی که این موضوع را مطرح می‌کند، بحث کنم. شهرداری دامنه عملکرد و خدمت رسانی وسیعی دارد.

*اگر من بگویم شهرداری آلوده به فساد نیست حرف غیرمنطقی زده‌ام اما اینکه بگویید در میان همه ادارات، شهرداری سرلیست فساد قرار دارد، حرف غیرعلمی است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها