کد خبر: 235990
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۱۰:۰۸:۰۰
| |

عضو شورای شهر تهران:

باید فضاهای شهر برای سالمندان مناسب‌سازی شود

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه علی‌رغم آنکه بارها و بارها بر حق اقشار و گروه‌های مختلف از فضاهای شهری تاکید شده، اما همچنان شاهد آن هستیم که گروه‌هایی چون کودکان، توان‌یابان و سالمندان سهم چندانی از فضا و امکانات شهری نداشته و به عبارتی امکانات شهر برای‌شان مناسب‌سازی نشده است.

باید فضاهای شهر برای سالمندان مناسب‌سازی شود
کد خبر: 235990
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۱۰:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت نظری عضو شورای شهر تهران طی تذکری در صحن شورای شهر تهران ضمن اشاره به روز جهانی سالمند، گفت: متاسفانه علی‌رغم آنکه بارها و بارها بر حق اقشار و گروه‌های مختلف از فضاهای شهری تاکید شده، اما همچنان شاهد آن هستیم که گروه‌هایی چون کودکان، توان‌یابان و سالمندان سهم چندانی از فضا و امکانات شهری نداشته و به عبارتی امکانات شهر برای‌شان مناسب‌سازی نشده است. ممکن است در پاسخ به این تذکر مواردی چون زمان‌بر بودن مناسب‌سازی فضاهای شهری یا کمبود اعتبارات بیان شود، اما سوال اینجاست که ما در مدیریت شهری چه سهمی از نشاط اجتماعی و گردشگری در شهر را به سالمندان اختصاص داده‌ایم؟


وی با بیان طرح این پرسش که دستگاه‌های تبلیغاتی و فرهنگ‌ساز در شهر از جمله صداوسیما، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان زیباسازی و امثالهم چه تصویری از سالمندان را به مخاطب و شهروندان ارائه کرده‌اند، گفت: چرا سالمندان در اکثر تولیدات فرهنگی از سریال‌ها و تبلیغات تلویزیونی گرفته تا بنرها و بیلبوردهای شهری همگی افرادی غمگینی هستند که با عصایی به زیر چانه با حسرت به گذشته نگاه می‌کنند؟ آیا حقیقتا سالمندی همین چیزی است که نشان داده می‌شود؟ از صداوسیما، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، سازمان زیباسازی و دیگر نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی می‌خواهم که در تصویری که از سالمند ارائه می‌دهند دقت بیشتری داشته باشند.


نظری همچنین خاطرنشان کرد: هم‌نسلان من یا به عبارتی بهتر دهه شصتی‌ها هستند. همان نسلی که زندگی‌شان با رشد جمعیت همراه شد و به تعبیر مقام مسئول دولتی، هرجا که پا گذشتند مشکل ایجاد کردند! خاطرتان هست که بسیاری از هم‌نسلان ما، با بحران اوقات فراغت و مدارس دو شیفته و ... روبه‌رو بودند و حالا هم مشکلاتی چون بیکاری، تامین مسکن، ازدواج و ... همچنان برای‌شان وجود دارد و من می‌خواهم به عنوان نماینده این نسل، از شهرداری تهران و دولت بخواهم تا حداقل از حالا فکری به حال سالمندی و میانسالی دهه شصتی‌ها کند.

به گفته وی، همان‌طور که اعلام شده، تا حدود 30سال دیگر، حدود یک سوم جمعیت کشورمان را جمعیت سالمند تشکیل خواهد داد. بنابراین لازم است که از حالا مسئولان شهری و دولتی برای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای سالمندان اقدام کنند تا دیگر شاهد بهانه‌هایی که امروز برای عدم تناسب فضاهای شهری نسبت به سالمندان مطرح می‌شود نباشیم.


این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به بزرگداشت تهران، گفت: خوب است از همین حالا به فکر باشیم تا مراسم روزتهران، با مشارکت شهرداری‌ها و شوراها در شهرهای سراسر کشور اجرا شده و این روز فرصتی باشد برای معرفی فرهنگ و تاریخ تهران و معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر. همان‌طور که شهرداری تهران، فرصت را برای دیگر شهر‌ها یا استان‌ها برای معرفی فرهنگ و سنن خود مهیا می‌کند، خوب است این امکان متقابل برای تهران نیز در سایر شهرها فراهم شود. همچنین می‌توان با استفاده از ظرفیت وزارت امورخارجه، مراسم روز تهران را در دیگر شهرهای جهان که پیمان خواهرخواندگی با تهران دارند اجرا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها