کد خبر: 249038
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۱:۱۲:۰۰
| |

مجید ابهری جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت و گو با «اعتمادآنلاین»:

برگزاری جشن‌های لاکچری نتیجه رقابت در فضای مجازی است/ فرهنگ لاکچری یک‌روزه در جامعه ما باب نشده است

یک جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به دورهمی‌های لاکچری‌ که این روزها باب شده است، گفت: متاسفانه  فضای مجازی تبدیل به بستری جهت چنین رقابت‌های کاذب و دروغین شده است.

برگزاری جشن‌های لاکچری نتیجه رقابت در فضای مجازی است/ فرهنگ لاکچری یک‌روزه در جامعه ما باب نشده است
کد خبر: 249038
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی: واژه لاکچری (Luxchery) یک واژه لاتین است که در زبان فارسی به معنای تجملی و لوکس ترجمه می‌شود. لاکچری پدیده‌ای است که تمدن و فرهنگ چند هزار ساله ایرانی را نشانه گرفته است. پدیده‌ای که به‌ علت تعریف نادرست از خوشبختی و تشخص اجتماعی، ایجاد شده است. دورهمی‌های لاکچری‌ که این روزها صرفا جهت نشان دادن ثروت‌های کذایی و گاه پوشالی برگزار می‌شود نشان از حلقه مفقوده هویت در برگزارکنندگان چنین مجالسی دارد. سوال اینجاست که برپایی چنین جشن‌هایی تا چه اندازه توجیه دارد و پذیرفتنی است؟

در همین رابطه مجید ابهری جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «اعتمادآنلاین» گفت: سبک زندگی هر جامعه تحت تاثیر عوامل مختلف قابل تغییر بوده و می‌تواند در مسیر منفی یا مثبت حرکت کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: بعد از ظهور و گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امروز شاهد تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی به سبک زندگی غربی و اشرافی هستیم که در اصطلاح به آن زندگی لاکچری می‌گویند این روش زندگی در بسیاری از ابعاد مختلف زندگی روزانه برخی از اقشار نفوذ کرده است و باعث شده عده‌ای با چشم و هم چشمی و رقابت‌های غیرمنطقی خود را دارای هویت درخشان‌تر و روشنفکر نشان دهند.

ابهری افزود: متاسفانه فضای مجازی تبدیل به بستری جهت رقابت‌های کاذب و دروغین شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از این مجالس برگزاری جشن تولد لاکچری است که در آن در تمام زمینه باید رفتاری اشرافی از خود نشان داد.جشن تولدی که هزینه آن گاهی از یک جشن عروسی هم بیشتر می‌شود و این جشن‌ها هم هر سال با تولد فرزندشان تکرار می‌شود.

این آسیب‌شناس همچنین اضافه کرد:‌ در ابتدا هنگام دعوت، تم لباس تم غذا و آهنگ به مدعوین گفته می‌شود و همه باید آن تم را رعایت کنند سپس از برخی چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها دعوت می‌شود که ناگهان وارد مهمانی شوند و مهمانان و صاحب جشن را سورپرایز کنند و این حرکت هزینه‌ای سنگین برای صاحب مهمانی داشته و ممکن است برای هر حضور چندین میلیون تومان پول پرداخت شود.

ابهری بیان کرد: سنت آزار دهنده دیگری که در این مجالس لاکچری اتفاق می‌افتد این است که به تمام مهمانان بر اساس سن و سلیقه نیز کادو داده می‌شود این در حالی است که تا به امروز رسم بوده که میهمانان برای کسی که متولد شده کادو و هدیه می‌برند.

این آسیب‌شناس اجتماعی گفت: برگزار کنندگان چنین مجالسی گمان می‌کنند با این کار حس برتر و بالاتری نسبت به هم رده‌های خود در جامعه پیدا می‌کنند.

این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری افزود: متاسفانه انعکاس اخبار اینگونه مهمانی‌ها در فضای مجازی باعث ایجاد الگوی منفی رفتاری در جامعه شده و بسیاری از افراد را به این سمت و سو گرایش می‌دهد.

ابهری در پرسش خبرنگار «اعتمادآنلاین» مبنی بر اینکه چه افرادی تمایل به شرکت در این مراسم دارند گفت: اغلب خانواده‌ها و افرادی که دچار وارونگی هویتی و شلختگی فرهنگی هستند، حاضر به شرکت در اینگونه بزم‌ها می‌شوند در غیر این صورت افرادی که دارای ثبات شخصیت، فرهنگ قوی و عقاید محکم باشند محال است که دعوت به اینگونه مهمانی‌ها را پذیرفته یا در آن شرکت کنند

این آسیب شناسی اجتماعی بر این باور است که خانواده‌ها اولین مقصر در صدور برگزاری چنین مجالسی هستند سپس دوستان و همسالان.

ابهری همچنین درباره تاثیر زندگی لاکچری روی فرزندان هشدار داد و گفت: هر اندازه گرایش به سمت اشرافی‌گری و تشریفات بیشتر شود از هویت انسانی و فرهنگی خود دور خواهیم شد، کودکان و نوجوانانی که با این گونه مسایل آشنا شده و همراه آنها رشد می‌کنند در آینده‌ای نه چندان دور افرادی تهی از هویت اصیل خود شده و دچار سرگشتگی در فرهنگ و هویت می‌شوند.

وی ادامه داد: چنین کودکانی به افرادی زیاده خواه و تنوع طلب بدل شده که چون در کودکی محدودیتی‌هایی را تجربه نکرده‌اند در بزرگسالی دچار نوعی بزرگ‌منشی می‌شوند که برای جلب توجه دیگران و پر کردن خلاهای عاطفی و رفتاری خود دچار آسیب‌های جدی خواهند شد و برای حل مسائل و مشکلات خود عاجز شده و قادر نیستند با واقعیات روبرو شوند.

این آسیب‌شناس اجتماعی در پایان گفت: فرهنگ لاکچری یک‌روزه در جامعه ما باب نشده است، بنابراین مقابله با این پدیده نیاز به بررسی‌های کارشناسانه و مطالعات فرهنگی دارد که در این میان نقش سلبریتی‌ها و افراد الگوی جامعه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

تولد لاکچری

تولد لاکچری

تولد لاکچری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها