کد خبر: 263517
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۰۹:۳۸:۰۰
| |

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

بی‌سرپناهان برای اسکان با 137 تماس بگیرند/ گرمخانه‌ها برای اسکان شبانه و جلوگیری از مرگ‌و میر است

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه زنان می‌توانند طی روز در گرمخانه حضور داشته باشند، گفت: دانشجویی که برای ثبت‌نام یا انتخاب واحد به تهران آمده یا مسافری که هزینه پرداخت شب‌مانی در هتل و مسافرخانه را ندارد، می‌تواند به این مراکز مراجعه کنند البته تعداد این افراد خیلی کم است.

بی‌سرپناهان برای اسکان با 137 تماس بگیرند/ گرمخانه‌ها برای اسکان شبانه و جلوگیری از مرگ‌و میر است
کد خبر: 263517
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۰۹:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌میراندا مهدوی: با سرد شدن هوا در برخی از شب‌ها شاهد پذیرش تعداد زیادی از بی‌خانمان‌ها در پایتخت هستیم در همین رابطه الهام فخاری رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران 18 گرم‌خانه دارد که دو گرم‌خانه در منطقه 22 و 2 به زنان اختصاص دارند در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین » گفت: بیشتر مناطق برای مردان گرم‌خانه‌هایی را در نظر گرفته‌اند اما مناطق 2، هفت، نوزده و 10 هیچ محلی را برای «گرم‌خانه» در نظر نگرفته‌اند.

این عضو شورای شهر افزود: در منطقه 13 هم گرم‌خانه‌ای هست که در حال حاضر غیرفعال و در حال راه‌اندازی است. کمیته اجتماعی شواری شهر هم در حال پیگیری است که گرم‌خانه‌های دیگری هم در منطقه 2 و دیگر مناطق برای زنان در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ این پرسش خبرنگار «اعتمادآنلاین» مبنی بر اینکه اعتبار گرم خانه‌ها و مهیا کردن شرایط فعالیت این اماکن بر عهده کدام سازمان است؟، گفت: سازمان خدمات اجتماعی شهردای مسئول تامین اعتبارات گرم‌خانه‌ها است. این اعتبارات در اختیار شهرداری مناطق قرار می‌گیرد. سازمان خدمات اجتماعی با پیمان‌کار قرارداد می‌ببنند و آنها هم زیر نظر شهرداری مناطق فعالیت می‌کنند. تجهیز، ارائه فضا و کنترل و نظارت بر فعالیت گرم‌خانه‌ها هم به عهده شهرداری مناطق است.

«گرم خانه‌ها» برای اسکان شبانه و «سامان سراها» برای اسکان شبانه‌روزی است

این عضو شورای شهر در پاسخ این پرسش مبنی برا اینکه که آیا فعالیت گرمخانه‌ها 24 ساعته است؟ چرا در ساعات ابتدایی روز این افراد از گرمخانه‌ها بیرون می‌کنند؟ بیان کرد: کارکرد «گرم‌خانه»، اسکان دادن شبانه و جلوگیری از مرگ‌و میر است، برای اقامت شبانه‌روزی «سامان‌سراها» در نظر گرفته‌ شده‌اند. اما روزهای سرد و بارانی سال روزها هم در گرم‌خانه‌ها به روی بی‌سرپناهان باز است و منعی برای حضور نیست.

فخاری با تاکید اینکه زنان هم می‌توانند روزها در گرم‌خانه حضور داشته باشند، گفت: اما موضوع این است که خود افرادی که به گرم‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند تمایلی به روزمانی ندارند. بیشتر این افراد به خاطر اعتیادی که دارند، ترجیح می‌دهند در روز محل را ترک کنند تا بتوانند مواد مصرف کنند چرا که در گرم‌خانه استفاده مواد مخدر ممنوع است.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه خدمات متعددی برای بی خانمان‌ها در گرم خانه ها ارائه می شود، گفت: افراد به محض ورود به گرم‌خانه باید استحمام کنند. ورودی جداگانه‌ای هست که پزشک حضور دارد و اگر افراد بیماری‌های واگیردار یا مسری خطرناکی داشته باشند، به دو مرکزی که بیرون از تهران است، ارجاع داده می‌شوند اما اگر شرایط حضور داشته باشند، لباسشان را تحویل می‌دهند، مواد شوینده در اختیارشان قرار می‌گیرد، استحمام می‌کنند و لباس گرم‌خانه را تحویل می‌گیرند. این افراد اگر نیاز به دارو داشته باشند، پزشک به آنها دارو هم می‌دهد. پزشک در این مراکز مستقر است تا اگر کسی اوردوز کرده باشد، بتواند شرایط را کنترل کند. بعد از حمام شام گرم در اختیار کسانی که به گرم‌خانه مراجعه کرده‌اند، قرار می‌گیرد. در خوابگاه هم پتوی گرم و جای خواب داده می‌شود. این پتوها طبق استاندارهای هرچند وقت یک بار باید عوض شوند. صبح هم صبحانه سرو می‌شود. جدول مشخصی هست که غذای هر روز در آن مشخص است.

کدام گرمخانه‌ها برای زنان است؟

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه 2 گرمخانه در سطح شهر تهران به زنان اختصاص دارد گفت: گرم‌خانه‌ای که در چیتگر است و گرم‌خانه‌ای که شب‌یلدا در پارک شوش راه‌اندازی شد.

وی افزود: مرکز جدید که در تالار یاس هرندی مستفر است، خدمات مددکاری اجتماعی، مشاوره پزشکی و ارجاع را انجام می‌دهند، از مراجعین آزمایش گرفته و غربالگری بیماری‌های خاص انجام می‌شود.

برای اسکان با شماره 137 تماس بگیرند

فخاری با تاکید براینکه کسانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند یا خودمعرف هستند یا گشت‌هایی که موظفند افراد بی‌سرپناه را جمع‌آوری کنند، این افراد را به گرم‌خانه می‌برند، بیان داشت: اگر شهروندان هم بی‌سرپناهی را ببینند می‌توانند با شماره 137 تماس بگیرند و گشت‌ها برای بردن آنها به گرم‌خانه به محل مراجعه می‌کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا از معتادان متجاهر هم نگهداری میکنند؟ گفت: گرم‌خانه برای بی‌سرپناهان است، جایی که افراد بتوانند شب را آنجا بگذرانند. افرادی که به آنجا می‌روند عنوان بی‌سرپناه را دارند نه معتاد یا چیز دیگری. شاید غالب این افراد معتادان باشند ولی در بین آنها دانشجویان و مسافرانی که جایی برای ماندن ندارند، هم دیده می‌شود. دانشجویی که برای ثبت‌نام یا انتخاب واحد به تهران آمده یا مسافری که هزینه پرداخت شب‌مانی در هتل و مسافرخانه را ندارد، می‌تواند به این مراکز مراجعه کنند. البته تعداد این افراد خیلی کم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها