کد خبر: 265405
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

شهرداری با 50 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌کاره مواجه است/ دست شهرداری را برای اخذ عوارض باز گذاشتیم

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: شورای شهر در برنامه سوم دست شهرداری را باز گذاشت تا اگر خواست برای تکمیل برخی از پرو‍‌ژه‌ها از سرمایه‌گذارهای خصوصی استفاده کند، مثلا بعضی اتوبان‌ها با مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی در کشور ساخته می‌شود و در نهایت هزینه‌های ساخت و سود مشارکت در ساخت را از محل اخذ عوارض دریافت می‌کنند. 

شهرداری با 50 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌کاره مواجه است/ دست شهرداری را برای اخذ عوارض باز گذاشتیم
کد خبر: 265405
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در توضیحی درباره تصمیم شهرداری تهران برای اخذ عوارض معابر شهری، گفت: این موضوع مشمول چند بحث می‌شود. یک بحث بعد کارشناسی است و اینکه آیا چنین موضوعی در جای دیگری از دنیا انجام شده است یا خیر؟ بله این بحث تحت عنوان اخذ عوارض از معابر خاص انجام می‌شود. این موضوع در خیلی از کشورها در حال اجراست و عوارض در روزها و ساعت‌های مختلفی از شهروندان گرفته می‌شود و چنین مساله‌ای وجود دارد. اما درباره این پرسش که ما این کار را در تهران انجام بدهیم یا ندهیم، محل اختلاف است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل یک کار کارشناسی انجام داده و در همین حین خبر این موضوع پخش شد. اصلا لایحه‌ای درباره این موضوع به شورای شهر نیامده بود و ما در شورای شهر جلسه‌، نظرسنجی و یا بررسی نداشتیم ولی با این حال یکباره شایعه شد که می‌خواهند از برخی تونل‌ها عوارض اخذ کنند. وقتی درباره این موضوع از ما سوال پرسیدند ما گفتیم که اصلا چنین لایحه‌ای به شورا ارسال نشده است و ما هم چنین موضوعی در کمیسیون تا الان نداشتیم.

او با اشاره به برخی مفاد مرتبط با اخذ عوارض در برنامه سوم توسعه شهرداری تهران، به اعتمادآنلاین گفت: در این برنامه که اخیرا به تصویب شورای شهر تهران رسید، اصطلاحا دست شهرداری برای اخذ عوارض از معابر شهری بسته نشد. البته این بحث اخذ عوارض دو شکل مختلف دارد. اول آنکه شهرداری این عوارض را بابت اتوبان‌ها و بزرگراه‌های خاص تهران دریافت کند. دوم آنکه شهرداری بابت بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها و مسیرهایی که در آینده قرار است ساخته شوند و سرمایه‌گذار در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، عوارض بگیرد.

علیخانی با بیان اینکه هنوز هیچ پیشنهادی از شهرداری تهران به ما درباره اخذ عوارض شهری وصول نشده است، تصریح کرد: شورای شهر در برنامه سوم دست شهرداری را باز گذاشت تا اگر خواست برای تکمیل برخی از پرو‍‌ژه‌ها از سرمایه‌گذارهای خصوصی استفاده کند، مثلا بعضی اتوبان‌ها با مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی در کشور ساخته می‌شود و در نهایت هزینه‌های ساخت و سود مشارکت در ساخت را از محل اخذ عوارض دریافت می‌کنند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: این روش با توجه به آنکه شهرداری با محدودیت منابع مالی مواجه است و با بیش از 50 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام روبه‌روست، می‌تواند از این طریق و با مشارکت سرمایه‌گذاری پروژه‌ها را انجام بدهد. البته این مساله نیازمند کارشناسی و بررسی است، چراکه امکان دارد در برخی مواقع نتوان از این طریق عمل کرد.

او در پایان تصریح کرد: ما دست شهرداری را باز گذاشتیم تا اگر موردی وجود داشت و یا به موردی برای انجام این روش تمایل داشت، بتواند آن پروژه را پیشنهاد داده و بعد از کار کارشناسی و با توجه به منافع شهری و شهروندان با آن موافقت یا مخالفت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها