کد خبر: 265511
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

محمد محسنی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

تفاوت شکایت کیفری با دادخواست حقوقی چیست؟

تفاوت شکایت کیفری با دادخواست حقوقی چیست؟ یکی از مسائلی که مراجعین دادگستری زیاد با آن مواجه هستند، تفکیک دو عنوان شکایت کیفری و دادخواست حقوقی است.

تفاوت شکایت کیفری با دادخواست حقوقی چیست؟
کد خبر: 265511
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: تفاوت شکایت کیفری با دادخواست حقوقی چیست؟

پاسخ محمد محسنی، وکیل پایه یک دادگستری: یکی از مسائلی که مراجعین دادگستری زیاد با آن مواجه هستند، تفکیک دو عنوان شکایت کیفری از دادخواست حقوقی است؛ 4 مورد ازمهم‌ترین وجوه تمایز این دو دعوا به شرح زیر است:

1- دعوای کیفری مربوط به عملی است که قانون آن عمل را جرم دانسته و برای مرتکب آن مجازات تعیین کرده است، در حالی که قانون برای دعوای حقوقی مجازاتی برای فرد درنظر نگرفته و فقط او را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می‌سازد.

2- برای رسیدگی به شکایت کیفری، دعوا باید ابتدا در مرجعی به نام دادسرا مطرح شود و بعد از انجام تحقیقاتی که در کلانتری و دادسرا صورت می‌گیرد، در صورت لزوم جهت ادامه رسیدگی به دادگاه فرستاده می‌شود، ولی دادخواست حقوقی باید مستقیماً به دادگاه ارائه شود که در حال حاظر در هر دو دعوای حقوقی و کیفری (مگر در موارد خاص) دادخواهی ابتدا در دفاتر خدمات الکترونیک که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کنند مطرح می‌شود و توسط این دفاتر حسب مورد به دادگاه یا دادسرا ارجاع می‌شود.


3- برای دعوت کردن طرف شکایت کیفری (متهم) به دادگاه، ورقه‌ای به نام «احضاریه» برای او فرستاده می‌شود، ولی برای دعوت کردن طرف شکایت حقوقی (خوانده)، ورقه‌ای به نام «اخطاریه» برای فرد ارسال خواهد شد.

4- در شکایت کیفری، اگر متهم (مشتکی عنه) به احضاریه توجه نکند و در وقت تعیین شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند، او را جلب و به اجبار به دادگستری می‌برند، ولی در شکایت‌های حقوقی اگرخوانده به‌موقع حاضر نشود، دادگاه بدون حضور خوانده دعوا رأی صادر خواهد کرد.



5- درشکایت‌های کیفری، به شکایت‌کننده «شاکی» گفته می‌شود و به طرف او «متشاکی» یا «مشتکی عنه» و یا «متهم» گفته می‌شود و به موضوع پرونده نیز «اتهام» می‌گویند. اما در شکایت‌های حقوقی، به شکایت‌کننده «خواهان» می‌گویند. به طرف او «خوانده» گفته می‌شود و به موضوع پرونده هم «خواسته» می‌گویند.

***

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام به آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها