کد خبر: 269966
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در‌ گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

جلسه کمیته دستمزد کارگران امروز برگزار می‌شود/ رقم سبد معیشت باید بین 3 میلیون و 700 تا 4 میلیون و 500 هزار تومان باشد

نماینده کارگران در شورای عالی کار معتقد است رقم سبد معیشت کارگران برای سال آینده باید بین سه میلیون و هفتصد تا چهار میلیون و پانصد هزار تومان باشد.

جلسه کمیته دستمزد کارگران امروز برگزار می‌شود/ رقم سبد معیشت باید بین 3 میلیون و 700 تا 4 میلیون و 500 هزار تومان باشد
کد خبر: 269966
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از اینکه تاریخ برگزاری جلسه شورای عالی کار برای تعیین سبد معیشت و حداقل دستمزد کارگران به تعویق افتاد، امروز بالاخره جلسه کمیته دستمزد برگزار می‌شود.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اعلام این خبر به اعتمادآنلاین گفت: «جلسه شورای عالی کار قرار بود حدود 15 روز پیش برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد. حالا امروز جلسه کمیته دستمزد را برگزار می‌کنیم تا به بررسی موضوع سبد معیشت بپردازیم.»

خدایی با توضیح هدف این کمیته عنوان کرد: «در این جلسه تلاش می‌کنیم تا سبد معیشت کارگران را تصویب کنیم. پس از تصویب قطعا رقم اعلام می‌شود و بعد از آن می‌توانیم به موضوع حداقل دستمزد هم وارد شویم. رقمی که امروز و بعد از پایان جلسه اعلام می‌شود رقمی محاسبه‌ای است که به صورت مشترک با گروه‌های کارفرمایی دولت به دست می‌آوریم. این عدد برای دستمزد نیست و هزینه‌های زندگی را شامل می‌شود.»

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه امروز نباید سر رقم اعلام شده چانه‌زنی کرد گفت: «بابت رقم معیشت اصلا نیاز به چانه‌زنی نیست چرا که در این جلسه ما درباره رقم هزینه‌های زندگی که کاملا علمی و قانونی است، بحث می‌کنیم. چانه‌زنی عموما در موضوعات مربوط به رقم دستمزد وجود دارد. حتی اگر در این مرحله هم عده‌ای شروع به چانه‌زنی می‌کنند کارشان غیر منطقی است چون استانداردهای زندگی تعریف شده و نرخ اقلام موجود در بازار هم به صورت رسمی و غیررسمی استخراج شده است. هر چند گاهی اوقات بعضی از شرکای اجتماعی ما برای اینکه روند مذاکرات را به کندی پیش ببرند، برخی چانه‌زنی‌ها و مسائل حاشیه‌ای را پیش می‌کشند اما به اعتقاد من این کمیته اصلا جای چانه‌زنی ندارد و صرفا کاری علمی و قانونی است که باید بر اساس همین منابع یک زندگی را تعریف کنیم.»

خدایی با اعلام حدود رقم سبد معیشت خاطرنشان کرد: «در حال محاسبه هستیم و هنوز به رقم نهایی نرسیده‌ایم اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بازار و هزینه‌های زندگی این رقم بین سه میلیون و هفتصد تا چهار میلیون و پانصد هزار تومان باشد.»

با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال باید در انتظار برگزاری هرچه زودتر جلسه شورای عالی کار هم بود. جلسه‌ای که در آن به دیگر رقم‌های مرتبط با حقوق کارگری در سال آینده می‌پردازند. موضوعی که به واسطه افزایش تورم و نرخ ارز و طلا و همچنین شرایط بحرانی بازار به ویژه در برخی کالاهای ضروری مثل گوشت و مرغ، بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها