کد خبر: 272053
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۱۱:۱۵:۰۰
| |

مشاور شهردار تهران:

 پایتخت، شهری بی‌هویت است

مصطفی کاظمی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران گفت: امروز تهران در بخش‌های مختلف خود به عنوان شهری بی‌هویت مطرح است یعنی وقتی در محله‌های مختلف پایتخت قدم می‌زنیم حس تعلق و هویت خاصی را به شهروندان القا نمی کند.

 پایتخت، شهری بی‌هویت است
کد خبر: 272053
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۱۱:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی کاظمی امروز چهارشنبه در دومین همایش بین المللی طراحی شهری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا(س)، گفت: یکی از برنامه های امسال شهرداری رنگ آمیزی فضاهای شهری است، زیرا در این زمینه کمبود شدیدی وجود دارد.


این مقام مسئول معتقد است در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم آنطور که باید در بخش آموزش کار کنیم و در ادامه در ورود به بازار حرفه‌ای حلقه وصل درستی را تعیین کنیم.


وی بیان داشت: در بخش آموزش بویژه طراحی در بلاتکلیفی به سر می‌بریم و نتوانسته ایم شکاف بین سنت و مدرنیته را پر کنیم.


مدیرکل دفتر شهردار تهران با بیان اینکه شهر آشفته محصول ذهن آشفته است، خاطرنشان کرد: اِلمان ها، نشانه ها و حتی مبلمان شهری ما هیچگونه یکپارچگی، هنرمندی و خلاقیت را نشان نمی دهد و ارتباط معنی داری بین فضاهای طراحی شده و نشانه هایی که در آنها به کار گرفته شده وجود ندارد.


کاظمی گفت: ما برای ورود به مدرنیته راه را بلد نبودیم که نتیجه آن آشفتگی است که امروز در بخش‌های مختلف شاهدیم.
وی تاکید کرد: اگر به دنبال تحول در این زمینه هستیم، راه آن آموزش است که از دانشگاه ها آغاز می‌شود.


در ادامه «فاطمه کاتب» استاد دانشگاه الزهرا(س) افزود: در گذشته معماری کشورمان برای اقلیم های متعدد برنامه داشت، بطوری که ایرانیان از بادگیر استفاده می‌کردند و رنگ و نور را به درستی می‌شناختند.


وی یادآور شد: مصالحی که در گذشته در ساختمان سازی استفاده می‌شد، منتقل کننده خنکی بود، اما امروز شاهدیم در هر اتاق یک منزل باید کولر وجود داشته باشد که خود آسیب رسان به محیط زیست است.


کاتب ادامه داد: باید اصول ابتدایی، منطقی و درست را برای چیدمان و طراحی رعایت کنیم که با فرهنگ، اقلیم و حتی مذهب مان هماهنگ است، اما به ناگاه در دنیای مدرن غرق شدیم و به راحتی معماری داخلی خود را کنار گذاشتیم.


وی تاکید کرد: امروز باید بیش از گذشته به درک معنا بپردازیم، اما شاهدیم شهرداری ها که می‌توانستند معنی و فرهنگ شهری ما را منتقل کنند، کارهای بی معنی انجام دادند.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید در شهرهایمان خاطره و حافظه به جا بگذاریم، امروز به طور نمونه شاهدیم تاکسی‌های 70 سال پیش در لندن تردد می‌کنند زیرا انگلیسی نمیخواهد خاطره نوستالژیک به وجود آمده را از بین ببرد.


وی گفت: امروز شاهدیم طراحی های قدیمی در شهرهایی مثل یزد و اصفهان به راحتی در حال ازبین رفتن است، در حالی که این طراحی‌ها جهانیان را شگفت زده کرده است.


در ادامه «سید رضا لاهیجی» طراح و استاد دانشگاه یادآور شد: ایران از دیرباز مهد علم و هنر بوده و سازمان ملل کشورمان را افتخار تمدن جهان می‌شناسند.


وی بیان داشت: امروز واجب‌تر از ارتباط صنعت و دانشگاه، لزوم برقراری ارتباط با کشورمان و گذشته هنری افتخارمان است.


لاهیجی خاطرنشان کرد: طراحی ایرانی نوعی تفکر و نگرش است که نشان دهنده فرهنگ و هنر ایران زمین است و دستیابی مناسب به راه‌حل‌های مناسب برای زندگی امروز، همچنین افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی را دنبال می‌کند.


وی ابراز امیدواری کرد بتوان از معماری بی هویتی که امروز دامنگیر شهرهایمان شده فرار کنیم.


دومین همایش بین المللی طراحی فردا پنجشنبه به کار خود خاتمه می دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها