کد خبر: 274336
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۲۱:۳۱:۰۰
| |

مجری سابق طرح مطالعات نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای خزر بیان کرد:

پنج هزار و 100 میلیارد تومان هزینه اجرای طرح انتقال آب با توجه به برآورد سال 96

مجری سابق طرح مطالعات نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای خزر در رابطه با هزینه سرمایه‌گذاری و اجرای این پروژه گفت: هزینه سرمایه‌گذاری و اجرای این پروژه با توجه به محاسبات صورت گرفته در سال 96  و قبل ازت حولات اخیر اقتصادی در کشور حدود پنج هزار و 100 میلیارد تومان برآورد شده است.

پنج هزار و 100 میلیارد تومان هزینه اجرای طرح انتقال آب با توجه به برآورد سال 96
کد خبر: 274336
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۲۱:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی: محمد رهبری مجری سابق طرح مطالعات نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در نشست تخصصی موسسه تحقیقات آب با محوریت انتقال آب از دریای خزر در رابطه با ابعاد پروژه انتقال آب دریای خزر از دید دستگاه اجرایی که متولی انجام مطالعات بود مطالبی را ارائه کرد.

مجری سابق طرح مطالعات نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر با بیان اینکه این پروژه از حساسیت‌هایی برخوردار بوده است که چند سالی است به آن پرداخته می‌شود گفت: بخشی از مطالب، اطلاعات، اعداد،ارقام و ابعادی که برای پروژه تعریف می‌شود تناسبی با این پروژه ندارد.

رهبری با اشاره به اینکه هدف اولیه طرح نمک زدایی و انتقال آب به فلات مرکزی با اعمال محدودیت‌هایی به نمک زدایی و تصفیه و انتقال حداکثر 200 میلیون متر مکعب آب به شهرهای سمنان تبدیل شد، گفت: در تخصیص اولیه‌ شروطی برای این طرح گذاشته بود که همچنان نیز از شروط وزارت نیرو است مبنی بر اینکه این آب برای شرب و صنعت صرف شود. همچنین انتقال آب در حوزه صنعت مشروط به سرمایه گذاری و مشارکت بخش صنعت شده است.

از سال 88 و 89 این ایده و دیدگاه مطرح بوده است و مطالعات پیش‌شناختی توسط مشاور همکار آب منطقه‌ای سمنان انجام شده است. بعدها در سفر هیات دولت بحث مطالعا پروژه مطرح شده است و از سال 91 شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران متولی ادامه پروژه شد. که از همان سال به عنوان مدیر تا مدتی قبل در این پروژه فعالیت می کردم.

وی با اشاره به اینکه مجری ایجاد تاسیسات نمک زدایی در منطقه گهرباران بوده است، گفت: احداث خط انتقال آب در مجاورت خطوط موجود انتقال نفت صورت گرفته است و بخش عمده مسیر انتقال آب درحاشیه خط انتقال نفت طراحی شده است با توجه به اینکه از مسیر این پروژه جانمایی شده است توافقاتی نیز در این رابطه با وزارت نفت صورت گرفته بود اگر بنا به اجرای طرح باشد باید این توافقات به روزرسانی بشود.

مجری سابق طرح مطالعات نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر با بیان اینکه 9 مسیر برای انتقال آب مورد بررسی و مطالعه گرفته است، که مسیر انتخاب شده در زمان خود کم چالشترین مسیر به لحاظ برخورد با جنگل و خسارت در این رابطه بوده‌است اگرچه اقتصادی ترین مسیر نبوده است.

او اضافه کرد: با توجه به خط انتقال گاز از دامغان به ساری شاید بتوان مسیر خط لوله گاز را جایگزین انتقال آب نمود.

مجری سابق طرح مطالعات نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر در رابطه با هزینه سرمایه گذاری و اجرای این پروژه گفت: هزینه سرمایه گذاری و اجرای این پروژه با توجه به محاسبات صورت گرفته در سال 96 و قبل ازتحولات اخیر اقتصادی در کشور حدود پنج هزار و 100 میلیارد تومان برآورد شده است. البته نحوه تامین مالی این پروژه از محل بودجه عمومی شاملی مبلغی بالغ بر سه هزارو 800 تومان به ازای هر متر مکعب محاسه شده است و هزینه اجرای این پروژه از محل صندوق توسعه ملی 4200 تومان همچنین تامین مالی از طریف بورس وبا توجه به پیش بینی بهره سالانه 20 درصدی برابر 5700 تومان به ازای هر متر مکعب برای سال 95 در نظر گرفته شده است.

رهبری اضافه کرد: در سال 91 تهیه گزارشات اجمالی در این رابطه در نهایت منجر به تشکیل جلسه شورای ارزیابی شد و سازمان محیط زیست با کلیات طرح مشروط به انجام مطالعات تفضیلی بررسی اثرات زیست محیطی موافقت کرد البته این پروژه هیچ وقت وارد فاز اجرا نشد.

او افزود: همچنین ریاست سازمان محیط زیست اخیرا طی مکاتباتی اعلام کردند به شرط شیرین سازی در مقصد انجام پروژه بلا مانع است.

مجری سابق طرح مطالعات نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر با اشاره به اینکه در بحث محیط زیست مطالعات پنج تا 6 ساله انجام شده است، گفت: در این رابطه سه چالش مورد بررسی قرار گرف؛ اولین چالش در رابطه با محیط دریایی است که شاما آبزیان و آبگیر است و دومین چالش در رابطه با پساب‌ها ، نمک زدایی ، تخلیه پساب در دریا همچنین مدیریت زیست محیطی و سومین چالشی که مورد بررسی قرار گرفت مناطق شکار ممنوع در منطقه سمنان بود.

رهبری در پایان گفت: با توجه به اینکه تجربه چندانی در این رابطه نداشته ایم سعی شد در رابطه با ارزشگذاری خسارت در دریا و جنگل بررسی‌های جامعی صورت بگیرد و دستورالعملی نیز در همین رابطه تعریف شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها