کد خبر: 275351
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۱:۰۶:۰۹
| |

گونه‌های گیاهی ساوانا، تحت تهدید افزایش CO2

کارشناسان محیط زیست هشدار دادند که افزایش سطح گاز کربن دی‌اکسید (CO2) منطقه ساوانا در آفریقا را نابود می‌کند.

گونه‌های گیاهی ساوانا، تحت تهدید افزایش CO2
کد خبر: 275351
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۱:۰۶:۰۹

اعتمادآنلاین| ‌ کارشناسان محیط زیست بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: با افزایش سطح گاز کربن دی‌اکسید در اتمسفر نزدیک به یک سوم از گونه‌های گیاهی که منطقه ساوانا (گرم‌دشت) در آفریقا را پوشانده‌اند منقرض می‌شوند.

در این مطالعه آمده‌ است: افزایش سطح این گاز در اتمسفر علاوه بر آنکه موجب گرم شدن آب و هوا می‌شود، تغییرات عمیقی را در گونه‌های گیاهی زمین بوجود می‌آورد. محققان طی سال‌ها بررسی روی رشد گونه‌های گیاهی در جنوب شرق آفریقا دریافتند که تغییر در سطح گاز کربن دی‌اکسید تغییرات فاجعه‌باری را روی پوشش گیاهی این منطقه به همراه داشته‌ است.

گیاهان در فرآیند فتوسنتز و برای تولید مواد غذایی مورد نیاز خود به کربن دی‌اکسید نیاز دارند. در این میان برخی از گونه‌های گیاهی قادر هستند در شرایط افزایش سطح این گاز رشد سریع‌تری داشته باشند درحالیکه در برخی گیاهان دیگر با عملکرد منفی همراه است.

کارشناسان با در نظر گرفتن این نکته اظهار داشتند: در صورتی که روند تولید گاز کربن دی‌اکسید ادامه پیدا کند تقریبا حدود 8000 تا 23 هزار گونه گیاهی موجود در این مطقه از بین می‌روند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، همچنین برآوردها حاکی از آن است که میزان از بین رفتن گونه‌های گیاهی در منطقه ساوانا طی قرن آینده نسبت به آنچه در 15 هزار سال گذشته شاهد بوده‌ایم بالاترین رقم را خواهد داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها