کد خبر: 287765
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

نرگس رسول‌پناه، وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا املاک مسکونی مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند؟/ آیا ثبت اظهارنامه در مورد اجاره املاک مسکونی الزامی است؟

بنده یک آپارتمان مسکونی حدود 90 متر را اجاره دادم و این ملک تنها منبع درآمد اینجانب است، آیا در این صورت الزاما باید مبادرت به ثبت اظهارنامه مالیاتی کنم؟

آیا املاک مسکونی مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند؟/ آیا ثبت اظهارنامه در مورد اجاره املاک مسکونی الزامی است؟
کد خبر: 287765
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: بنده یک آپارتمان مسکونی حدود 90 متر را اجاره دادم و این ملک تنها منبع درآمد اینجانب است، آیا در این صورت الزاما باید مبادرت به ثبت اظهارنامه مالیاتی کنم؟

نرگس رسول‌پناه، وکیل پایه یک دادگستری پاسخ می‌دهد: مطابق ماده 52 قانون مالیات بر درآمد املاک، قانون مالیات‌های مستقیم؛ درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون مشمول مالیات بردرآمد املاک است. همچنین مطابق این قانون موجر مودی مالیاتی محسوب می‌شود و بنا بر ماده 80 همان قانون مودیان مالیاتی مکلف با ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند.

البته این قانون برای کسانی که به جز خانه اجاره داده شده هیچ گونه درآمدی ندارند، معافیت‌هایی را در نظر گرفته است. به عنوان نمونه، چنانچه تا سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق، اجاره دریافتی داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

بنابراین لازم است که حتما مبادرت به ثبت اظهار نامه کنید. البته در صورتی که هر زمان ثابت شود که اظهارنامه شما خلاف واقع است، از شمول معافیت‌های مالیاتی خارج شده و مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن، به عنوان جریمه وصول خواهد شد.

***

پایگاه خبری «اعتمادآنلاین» در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام به آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در «اعتمادآنلاین» پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها