کد خبر: 289301
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۲:۱۱:۳۱
| |

در نامه رییس کل نظام پزشکی به رییس صدا و سیما آمد؛

عباراتی مثل «پزشک خوش‌اشتها» و «چماق زیرمیزی» در شان صداوسیما نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار تنویر افکار عمومی در خصوص تعرفه‌های پزشکی شد.

عباراتی مثل «پزشک خوش‌اشتها» و «چماق زیرمیزی» در شان صداوسیما نیست
کد خبر: 289301
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۲:۱۱:۳۱

اعتمادآنلاین| ‌ در متن نامه دکتر محمدرضا ظفرقندی خطاب به علی عسگری آمده است: «به دنبال پخش بخش خبری 20:30 مورخه جمعه 98/2/06 از شبکه دوم سیما با موضوع تعرفه‌های پزشکی مطالب ذیل جهت تنویر افکار عمومی و تذکر به تهیه‌کنندگان آن برنامه به استحضار می‌رسد.

خواهشمند است این توضیحات وفق قانون از همان برنامه منتشر گردد.

1- بر خلاف متن گزارش، شورای عالی نظام پزشکی هیچگاه افزایش 70 % تعرفه‌های تشخیصی و درمانی را مصوب نکرده، بلکه پیشنهاد افزایش جزء حرفه‌ای تعرفه که معادل دستمزد است برابر افزایش سراسری نرخ حقوق و دستمزدها و میزان افزایش جزء فنی که معرف وسایل مصرفی و تهیه سخت‌افزار می‌باشد، برابر نرخ تورم را ارائه کرده است. لذا طرح موضوع افزایش 70 % برای تعرفه‌ها توسط شورای عالی سازمان مصداق نشر اکاذیب بوده و قابل پیگیری قانونی است.

2- بنا بر مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ابتدا در شورای عالی بیمه سلامت بررسی شده و پس از تصویب جهت تأیید به هیأت دولت ارائه می‌گردد در حالی که شورای عالی بیمه سلامت در این زمینه تاکنون تشکیل نشده است.

3- در مورد نظرات نمایندگان محترم مجلس توجه شما را برای نمونه به مصاحبه آقایان عبدالرضا عزیزی، اکبر ترکی، همایون هاشمی و بهروز بنیادی در اعتراض به تعرفه‌های اعلام شده جلب می‌کنیم، شایسته بود نظر دو گروه نمایندگان موافق و مخالف در گزارش ذکر می‌شد.

4- مسلماً‌ در چنین شرایط سخت اقتصادی فشار بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه در بخش سلامت خواسته هیچ یک از سطوح نظام سلامت نیست، لیکن کاهش این فشار بایست با نقش آفرینی و حمایت سازمان‌های بیمه‌گر صورت گیرد و تحمیل هزینه‌های درمان اقشار آسیب‌پذیر از محل فشار بر سایر گروه‌های اجتماعی اخلاقی و منصفانه نیست.

5- بر خلاف گزارش مربوطه افزایش پیشنهادی شورای عالی نظام پزشکی بر اساس قوانین دائمی بودجه و مبانی محاسباتی شورای عالی بیمه بوده و استفاده از عبارات «افزایش بی قانون تعرفه‌ها» یا «افزایش بی‌حساب و کتاب تعرفه‌ها» غیر واقعی می‌باشد.

6- تغییر مبانی محاسباتی ضرایب تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در چارچوب طرح تحول سلامت بر اساس طرح و مبانی قابل تأمل ولی بر اساس منابع ناپایدار بنا شده است و اصلاح تعرفه‌ها بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و اصلاحات آن صورت گرفته که منبعی مستند و قابل قبول برای بسیاری از کشورهای جهان می‌باشد.

لازم به ذکر است تغییرات تعرفه‌ها در سال‌های 93 و 94 بر پایه کاهش شکاف تعرفه‌ اعلامی سال‌های قبل و قیمت تمام شده خدمات بوده و توجیهی برای اعلام تعرفه‌های غیر منطقی آینده نمی‌باشد. این تغییر تعرفه صرفاً در مورد ضرایب k اعمال شده و مشمول حق ویزیت نبوده است.

7- استفاده از عبارات جهت‌دار «برخی پزشکان ناراضی»، «پزشکان قانون گریز»، «پزشکان خوش اشتها»، «اعتراض مرسوم»، «افزایش بی‌حساب و کتاب»، «چماق زیرمیزی»، «افزایش بی‌قانون تعرفه‌ها»، «اهداف شخصی» و استفاده از فشار اقتصادی بر جامعه جهت توجیه تصمیمات غیر کارشناسی و ناعادلانه در تعیین تعرفه‌های درمانی نه تنها شایسته و زیبنده یک رسانه ملی نیست، بلکه حتی سفارشی بودن چنین گزارش‌هایی را به ذهن متبادر می‌نماید.

8- جامعه محترم پزشکی کشور در همراهی با جامعه و تقدم منافع مردم بر خود نه تنها بر قسم نامه پزشکی بلکه در تعهد بر کتاب مقدس قرآن پایبندند و خوشبینانه آرزومندند که برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها نیز روزی قسم‌نامه‌ای را در رعایت اخلاق، عدالت، انصاف و بی‌طرفی امضا نمایند.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها