کد خبر: 290903
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۰۹:۱۵:۳۲
| |

عضو شورای عالی استان‌ها:

هدف ‌لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، کاهش اختیار شوراهاست

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به دنبال کاهش اختیارات شوراهاست ابراز امیدواری کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان شرایطی را به وجود آورند تا لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب نشود.

هدف ‌لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، کاهش اختیار شوراهاست
کد خبر: 290903
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۰۹:۱۵:۳۲

اعتمادآنلاین| ‌ کیانوش جهانبخش افزود: پس از ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، جلسات مکرری در جلسه شورای عالی استان‌ها با شهرداران کلان‌شهرها و نمایندگان کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس توجهی به جلسات مشترک و پیشنهادات نشد، تصریح کرد: طبق بند خ ماده 1 و 9 گزارش کمیسیون اقتصادی ، کلیه معافیت‌های مالیاتی و عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تسری پیدا کرده و اگر نگاه قانونی و کارشناسی به این گزارش شود، مغایرت‌های قانونی وجود دارد که اصول‌های متعددی از قانون اساسی، بند چهارم سیاست‌های کلی شهرسازی، ماده ششم قانون برنامه ششم توسعه و تبصره و ماده‌های مختلفی از قوانین شهرداری‌ها نادیده گرفته‌شده است.

جهانبخش با اشاره به اینکه اگر این موضوع به تصویب برسد 60 درصد از درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور حذف و در اختیار دولت قرار می‌گیرد، اضافه کرد: اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز کاهش‌یافته و به‌نوعی شهرداری‌ها زیرپوشش دولت می‌روند.

عضو شورای عالی استان‌ها با گلایه از دولت که چرا باید اینچنین لایحه‌ای را به مجلس بفرستد، عنوان کرد: در دنیا در تلاش‌اند تا دولت را کوچک‌تر کنند اما به خاطر منابع مالی محدود دولت و اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با منابع محدود در حال اقدامات عمرانی هستند، دولت درصدد ثبت این اقدامات به نام خود و قطع همین منابع مالی محدود شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست.

وی ادامه داد: دولتی شدن شهرداری‌ها و حذف شوراها به صلاح مملکت نیست و جای نگرانی دارد و امیدوارم با نگاه کارشناسی و عقلایی این موضوع ختم به خیر شود.

جهانبخش با اشاره به اینکه انتظار داریم نمایندگان مجلس به‌ویژه کمیسیون اقتصادی اگر نسبت به رأی خود اعتقاددارند رأی خود را به‌صورت علنی اعلام کنند، اضافه کرد: امیدوارم شاهد رأی‌گیری علنی باشیم تا شفاف‌سازی صورت بگیرد.

این عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه در تاریخ فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا شاهد این میزان بی‌توجهی و بی‌اعتنایی از سوی دولت نبوده‌ایم، عنوان کرد: امیدوارم رئیس مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان شرایطی را به وجود آورند تا این لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب نشود و حتی شاهد طرح‌هایی از سوی مجلس برای بالا بردن توان مدیریت شهری و درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشیم.

وی این لایحه را اتحاد نامبارک بین دولت و برخی نمایندگان مجلس خواند و در عین حال گفت: منکر برخی کمبودها و نارسایی‌ها در برخی شوراهای اسلامی شهر و روستاها نیستیم اما معدل بیست‌ساله شوراها معدل خوبی است و سال‌به‌سال اقبال عمومی و مشارکت نخبگان در فرآیند انتخابات شوراها جایگاه بهتری دارد.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه از اصحاب رسانه انتظار می‌رود به چرایی تقابل برخی نمایندگان مجلس و شوراها به‌صورت تخصصی و علمی ورود کرده و ریشه‌یابی کنند، تصریح کرد: چرا برخی نمایندگان مجلس به دنبال کم کردن اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند ؟ امیدوارم جامعه دانشگاهی به این موضوع پاسخ درستی دهند.

وی اضافه کرد: انتظار داریم مبنا تصمیم‌گیری در این خصوص، نگاه تخصصی، علمی و حقوقی باشد و مصلحت و منافع کشور در این برهه‌ی حساس در نظر گرفته شود و خدای‌ناکرده نگاه سلیقه‌ای و مشکلات برخی نمایندگان از شهرداری‌ها و شورای ها و همچنین نگاه‌های سیاسی و جناحی در این تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز دخالتی نداشته باشد.

جهانبخش در پایان با بیان اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را به گفتگو و مناظره رودررو دعوت می‌کنیم و آمادگی گفت‌وگو در هر سطحی را داریم، اظهار کرد: به‌طور حتم جامعه 130 هزارنفری شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کشور به‌طور حتم در انتخابات سال جاری پاسخ مناسبی به حمایت‌کنندگان این لایحه در مجلس خواهند داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها