کد خبر: 305974
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۳:۰۶:۰۰
| |

رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران:

مطابق قانون مکان‌یابی مرکز جدید دفع پسماند با شهرداری است

فاطمه اکبرپور، رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران با بیان اینکه لازم است مدیران شهرداری قانون مدیریت پسماند را دوباره مرور کنند گفت: ماده 7 این قانون، تکلیف مدیریت اجرایی پسماند و مکان‌یابی برای دفع پسماند را برعهده شهرداری گذاشته است.

مطابق قانون مکان‌یابی مرکز جدید دفع پسماند با شهرداری است
کد خبر: 305974
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۳:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در روزهای گذشته درباره درخواست تعیین محل جدیدی برای پردازش پسماندهای شهر تهران و تغییر مرکز آرادکوه گفته است این مسأله جزو تکالیف وزارت کشور و کارگروه ملی پسماند است و شهرداری تنها مجری محسوب می‌شود.

فاطمه اکبرپور، رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به فرافکنی مسؤولان شهری در خصوص مکان‌یابی جدید برای دفع پسماندهای شهر تهران، گفت: چطور شهرداری تهران در گودآبعلی برای راه‌اندازی مرکز بازیافت زباله مکان‌یابی‌ ارائه می‌دهد و درخواست مجوز دارد و در آن زمان صحبتی از وظایف وزارت کشور نمی‌کند و یا زمانی که اقدام به راه‌اندازی ریجکت‌سوز در کهریزک را می‌کند از وظایف وزارت کشور صحبتی به میان نمی‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند هم خود اذعان دارد که روش حاضر مدیریت پسماند در آرادکوه نه زیست محیطی است نه اصولی، اما به نظر می‌رسد چون به صورت روزانه مقادیر قابل توجهی پسماند وارد این مرکز می‌شود تصورشان این است که تغییر مکان ممکن نیست.

رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران اظهار داشت: واقعیت این است که ادامه فعالیت مرکز آرادکوه با این حجم آلودگی گسترده امکان پذیر نیست و برای دفع زباله به پسماند دیگر در آن منطقه، زمینی وجود ندارد.

اکبرپور با اشاره به اینکه طبق قوانین و مقررات برای محل دفع پسماندهای صنعتی ویژه مکان‌یابی بر عهده سازمان محیط زیست قرار گرفته است، گفت: مکان‌یابی دفع دیگر پسماندها از وظایف وزارت کشور است و آنها موظف هستند مکان پیشنهادی‌شان را برای تغییر مراکز ارائه دهند.

وی یادآور شد: انتقال این مرکز به این معنا نیست که آلودگی آرادکوه را به منطقه دیگری منتقل کند بلکه باید اصول فنی و مهندسی این مکان‌یابی مدنظر این وزارتخانه قرار بگیرد.

رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه مرکز دفع پسماند آرادکوه مربوط به دهه 40 شمسی است، گفت:‌جمعیت شهر تهران در آن زمان شاید حدود 4 میلیون هم نبود و این منطقه می‌توانست پذیرای پسماند این جمعیت باشد اما در حال حاضر آرادکوه روزانه با حجم قابل توجهی پسماند تهران و شهرهای اقماری( باقرشهر،‌حسن‌آباد، چهاردانگه، احمدآباد و کهریزک) مواجه است.

اکبرپور افزود: در گذر 50 سال اخیر شهر کهریزک هم پیشرفت پیدا کرده و به همجواری به مرکز دفع پسماند آرادکوه رسیده است، که این مسأله سلامت شهروندان کهریزک را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قانون مدیریت پسماند، تکالیف همه دستگاه‌ها را در این زمینه مشخص کرده است، خاطرنشان کرد: لازم است مدیران شهرداری قانون مدیریت پسماند را دوباره مرور کنند چرا که در ماده 7 این قانون تکلیف مدیریت اجرایی پسماند را به خوبی مشخص کرده است که بر اساس آن مدیریت پسماند دارای 6 مرحله جمع‌آوری،‌ذخیره، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهاست که همه این مراحل در شهرها و حریم شهرها به عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

رئیس اداره محیط انسانی محیط زیست استان تهران اظهار داشت: در ماده 2 آئین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند وظایف کارگروه ملی پسماند ذکر شده و این کارگروه با هدف تعامل‌بخشی تشکیل شده است نه تعیین مرکز دفع پسماند در یک منطقه.

وی ادامه داد: در ماده 12 آئین‌نامه عنوان شده است که محل دفع پسماندها از سوی وزارت کشور با رعایت ضوابط زیست محیطی و با هماهنگی سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود. در واقع شهرداری‌ها به عنوان بازوی اجرایی وزارت کشور موظفند مکان‌یابی جدید را انجام دهند.

وی یادآوری شد که در دهه 60 شمسی هم تغییر مرکز دفع پسماند را در تهران داشته‌ایم و در آن زمان بخشی از پسماند این شهر در گود آبعلی و در مجاورت رودخانه جاجرود دفن می‌شد که پس از مدتی این مکان تعطیل شد.


منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها