کد خبر: 318392
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۵:۴۷:۰۰
| |

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

12 هزار مشاور، راهنمای انتخاب رشته دانش‌آموزان

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: 12 هزار مشاور برای ارائه فرم‌های هدایت تحصیلی و مشاوره به دانش‌آموزان ورودی پایه دهم در بیش از 95 درصد مدارس متوسطه اول مستقر می‌شوند.

12 هزار مشاور، راهنمای انتخاب رشته دانش‌آموزان
کد خبر: 318392
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۵:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مسعود شکوهی اظهار کرد: این مشاوران در دو هفته آخر تیرماه پاسخگوی دانش‌آموزان آماده ورود به پایه دهم و خانواده‌های آن‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون دانش‌آموز در پایه نهم آماده ورود به پایه دهم در مرحله انجام هدایت تحصیلی قرار دارند، تصریح کرد: آموزش و پرورش رشته‌های تحصیلی، مدارس و کلاس‌ها را با ظرفیت آنها مطابقت داده است.

وی افزود: دانش آموزان می‌توانند از 15 تیرماه برای دریافت نمون برگ‌های شماره 6 و 7 هدایت تحصیلی به مدارس در سراسر کشور مراجعه کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش با اشاره به فعال بودن مراکز مشاوره و هسته‌های مشاوره‌ای آموزش و پرورش در شهرستان‌ها و مناطق نواحی مختلف گفت: اگر در دو هفته پایانی تیر ماه در برخی مدارس به دلیل بُعد مسافت و کمبود نیرو، مشاوران برای ارائه نمون برگ های شماره 6 و 7 حضور نداشتند، دانش‌آموزان می‌توانند به کارشناسان آموزش و پرورش در کمیته هدایت تحصیلی مراجعه کنند.

به گفته شکوهی، دانش آموزان دوره متوسطه اول می‌توانند با تعامل سه گانه میان دانش آموز، والدین و مشاوره و همچنین با در نظر گرفتن ریز نمرات دست به انتخاب رشته مناسب بزنند.

چگونگی روند فرآیند هدایت تحصیلی

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در ادامه درباره روند فرآیند هدایت تحصیلی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش کمک به دانش‌آموزان در رشد خودآگاهی و کشف استعدادها است. اهمیت این موضوع به حدی است که در صورت بی توجهی می‌تواند خسارات بسیاری را به خصوص برای آماده‌سازی نیروی انسانی کشور به دنبال داشته باشد.

شکوهی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم برای هر دانش‌آموز به‌خصوص از طریق انتخاب رشته و زمینه هدایت تحصیلی مناسب برای آینده شغلی افراد تأکید شده است.

به گفته وی، هم زمان با شروع سال تحصیلی به ویژه برای دانش آموزان پایه متوسط اول، هدایت تحصیلی در مدارس سراسر کشور انجام می‌شود، اما نقطه اوج انتخاب رشته تحصیلی پایان پایه نهم و همزمان با اعلام نتایج امتحان‌های خرداد ماه است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در خصوص چگونگی روند هدایت تحصیلی توضیح داد: نمون برگ‌های شماره 6 و 7 پس از اعلام نتایج امتحانات خرداد ماه در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها قرار می‌گیرد، این فرم‌ها کمک می‌کند که افراد با اطلاعات بیشتری رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

شکوهی ادامه داد: نمون برگ شماره 6 بررسی‌های مشاوره ای است که شامل 35 نمره عملکرد تحصیلی دانش‌آموز، 15 نمره آزمون های توانایی، 15 نمره مربوط به پرسش نامه های رغبت، 10 نمره متعلق به نظرات دانش آموز، پنج نمره نظر اولیاء دانش آموز، 10 نمره نظر معلمان دروس مختلف و 10 نمره نظر مشاوره مدرسه می‌شود.

وی یادآورشد: مشاوران براساس اظهارات و عملکرد دانش‌آموزان و مشاوره های فردی و گروهی، رشته‌های در اولویت را به افراد معرفی می‌کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش معتقد است که نمون برگ شماره 6 نقش مشورتی دارد و یک ابزار کمکی برای شناخت توانایی‌ها و علاقه‌مندی دانش آموزان محسوب می‌شود.

به گفته شکوهی، نمون برگ شماره 7 در واقع صرفاً بررسی عملکرد تحصیلی دانش‌آموز در پایه هفتم، هشتم و نهم تحصیلی است، این نمون برگ ملاک عمل برای رتبه بندی دانش آموز در انتخاب رشته و مدرسه او محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن اولویت ها، دانش آموز می‌تواند در مدرسه و رشته مورد علاقه خود مشغول تحصیل شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش اظهار کرد: توصیه می‌شود دانش‌آموزان در فرآیند انتخاب رشته دقت کافی داشته باشند و کاملاً آگاهانه و فارغ از یک فضای احساسی و هیجانی دست به انتخاب رشته بزنند؛ چرا که انتخاب رشته در آینده مسیر شغلی افراد را نیز مشخص می کند.

اجباری در انتخاب رشته دانش آموزان وجود ندارد

شکوهی در ادامه درباره نارضایتی برخی دانش آموزان از اجبار مشاوران به انتخاب یک رشته خاص گفت: دانش آموزان در صورت مواجهه با چنین موضوعی می‌توانند به کمیته هدایت تحصیلی مستقر در استان مراجعه کنند و بی شک این موضوع پیگیری می‌شود.

وی یادآورشد: بخش بازرسی و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در ادارات مستقر است. هیچ عاملی به جز نمون برگ‌ها نمی‌تواند دانش آموز را با اکراه به رشته خاصی هدایت کند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش همچنین در خصوص کمبود مدارس و رشته ها در تمامی مناطق گفت: مشاوران دانش آموزان را بر اساس نمرات و رغبت خود به انتخاب رشته ها هدایت می کنند، اما ممکن است رشته های مختلف و ظرفیت لازم موجود در محل زندگی دانش آموزان وجود نداشته باشد.

شکوهی اعلام کرد که در صورت کمبود مدرسه و ظرفیت رشته ها، دانش آموزان می‌توانند سایر رشته‌های در اولویت خود را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال هنرستان کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور وجود ندارد، از این رو علاقه‌مندان باید یا از تحصیل در این رشته منصرف شوند یا مشکلات بُعد مسافت را حل کنند.

چگونگی فرآیند تغییر رشته

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش همچنین درباره چگونگی فرآیند تغییر رشته برای دانش‌آموزان توضیح داد: آیین نامه تغییر رشته در اختیار تمام مدارس قرار گرفته است، افرادی که علاقه‌مند به تغییر رشته هستند، باید در آزمون خرداد و شهریور ماه تغییر رشته شرکت کنند.

شکوهی خاطرنشان کرد: در آزمون های تغییر رشته دروس تخصصی رشته مورد نظر از دانش آموز پرسیده می‌شود و درصورت رسیدن به حد نصاب، فرد می‌تواند تغییر رشته دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها