کد خبر: 327694
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۰۸:۳۸:۰۰
| |

دبیر ستاد ثبت‌نام آموزش‌و‌پرورش شهر تهران:

تهران با کمبود حدود 18 هزار کلاس درسی مواجه است

گراوند گفت: تهران از لحاظ فضای آموزشی در زمره محروم‌ترین استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در زمینه نیروی انسانی در مدارس نیز به همین شکل است، فقط برای استان تهران به بیش از 13 هزار نیرو نیاز داریم.

تهران با کمبود حدود 18 هزار کلاس درسی مواجه است
کد خبر: 327694
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۰۸:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ جمعیت تهران در مناطق مختلف باهم تفاوت دارد، اینکه در هر منطقه به ازای چه میزان جمعیت، چه تعداد مدرسه باید وجود داشته باشد، سوالی است رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهر تهران به ما پاسخ داد.

به‌طور مثال در منطقه 6 تهران با تراکم جمعیت گسترده، تنها یک دبیرستان دولتی (شهید مطهری) وجود دارد و مابقی دبیرستان‌ها غیرانتفاعی است که به حتم، نسبت به جمعیت منطقه کافی نیست و همه مردم نیز توان مالی ثبت نام و تحصیل در مدارس غیرانتفاعی را ندارند.

قدرت‌الله گراوند در خصوص کمبود فضاهای آموزشی کشور و عدم تناسب جمعیت دانش آموزان نسبت به حضور در کلاس‌ها و مدارس گفت: در حال حاضر متاسفانه امکان افزایش تعداد فضاهای آموزشی دولتی وجود ندارد و به این معنا نیست که با افزایش ندادن فضاهای آموزشی دولتی، در پی سوق دادن مردم به سمت فضاهای آموزشی غیرانتفاعی باشیم بلکه کمبود فضای آموزشی اصلی‌ترین دلیل است.

تهران از محروم استان‌های کشور در فضای آموزشی

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه داد: تهران از لحاظ فضای آموزشی در زمره محروم‌ترین استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در زمینه نیروی انسانی در مدارس نیز به همین شکل است، فقط برای استان تهران به بیش از 13 هزار نیرو نیاز داریم.

گراوند تصریح کرد: زمانی‌که از نبود نیروی انسانی مورد نیاز و نبود فضای آموزشی دولتی به‌میزان کافی سخن به میان می‌آوریم نباید انتظاری از رشد و پیشرفت هم داشته باشیم و به همان شکل سابق شاهد محدویت‌های موجود باشیم.

وی با بیان اینکه نشست‌های فراوانی با متولیان امر برای تامین نیروی انسانی مدارس برگزار شده است افزود: امیدواریم با برنامه‌هایی که در این راستا در نظر گرفته شده بتوانیم نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم. همچنین سیاستگذاران آموزشی کشور به عنوان اصلی‌ترین متولی امر دانش آموز باید برنامه هایی را در این خصوص به صورت جدی تدوین و اجرا کنند تا از فضای موجود در حال حاضر به صورت جدید خارج شویم.

گراوند در خصوص این موضوع که در حال حاضر تناسب جمعیت دانش آموزان و تعداد مدارس تا چه حد تناسب دارد عنوان کرد: سازمان نوسازی و تجهیزات آموزش و پرورش می تواند ظرفیت مورد نظر را تعیین کند، همچنین میانگین تراکم دانش آموزی کشوری 24 دانش آموز درهر کلاس است، اما در تهران همین میانگین به میزان 34 نفر در هر کلاس است که متاسفانه بیشتر از میانگین کل کشوری است و قطعا در آموزش هایی که داده می شود با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان در هر کلاس اثر گذار است.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: گاهی حتی تعداد دانش آموزان در یک کلاس استان تهران به 40 نفر می‌رسد که نباید مجوز را در این خصوص برای این تعداد دانش‌آموز صادر کرد، چون هیچ بازدهی در خصوص آموزش‌هایی که درون کلاس داده می شود را نخواهیم دید و با مشکل در آموزش دادن به این دانش آموزان مواجه می‌شویم. هر مدرسه در تهران که دارای 10 کلاس باشد باید براساس میانگین تعیین شده دارای 340 دانش آموز باشد و نباید اجازه داد بیشتر از این تعداد دانش آموز را در خود جای دهد.

خانه مدرسه‌های کوچک و حیاط‌هایی که جای تفریح ندارد

گراوند در ادامه نیز به مبحثی تحت عنوان خانه مدرسه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد مبحث کوچک بودن فضای تفریحی مدارس است به‌صورتی که گاهی حیاط مدارس به شکلی کوچک است که در زمان زنگ‌های تفریح اگر حتی تمام دانش‌آموزان به صورت ایستاده حضور داشته باشند بازهم فضای مناسب وجود ندارد و دانش‌آموزان به صورت راحت و آسان نمی‌توانند به تفریح بپردازند، امیدواریم در این راستا نیز برنامه‌هایی تدوین شود تا بیش از پیش بتوانیم به مبحث تفریح و شادی نشاط دانش آموزان بپردازیم.

کمبود 18 هزار کلاس درس در پایتخت

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهر تهران در پایان در پاسخ به این سوال که در استان تهران به چه میزان با کمبود کلاس درسی مواجه هستیم گفت: در حال حاضر با کمبود حدود 18 هزار کلاس درسی در تهران مواجه هستیم که با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولین استانی تعداد 12 هزار کلاس به همت خیرین مدرسه‌ساز در دست احداث یا تخریب و بازسازی کلاس‌های قدیمی قرار دارد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها