کد خبر: 335703
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۸:۴۷:۵۶
| |

مرمت بازار تبریز هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند

محمدحسین طالبیان، معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره حادثه آتش سوزی بازار تبریز گفت: مسجد جامع ساری و بازار تبریز که تقریباً در یک بازه زمانی دچار حریق شده بودند، با بهره گیری از دانش بروز در این زمینه، هفته‌های پایانی مرمت را پشت سر می‌گذارند.

مرمت بازار تبریز هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند
کد خبر: 335703
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۸:۴۷:۵۶

اعتمادآنلاین| دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت‌های تاریخی در حوزه اوراسیا، عصر امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با حضور جمعی از پژوهشگران و اساتید در حوزه مدیریت بافت‌های تاریخی برگزار شد.

محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این اجلاس به طرح حمایت از مالکان و بهره برداران پرداخت و اظهارداشت: در این طرح ابزارهای قانونی، اجتماعی و هماهنگی بین دستگاه‌های ذی ربط مطرح شده است که راهکارهای مناسبی را جهت حمایت از بافت‌های تاریخی آدرس دهی کرده است.

وی با تاکید بر این که ما باید درک درستی از بافت تاریخی داشته باشیم، ابراز داشت: با شناخت صحیح از الگوهای تاریخی مهم است و باید با همکاری، هم اندیشی و گفتگو در این باره بستر مناسبی را برای نگهداشت بافت‌های تاریخی داشته باشیم.

طالبیان خاطرنشان ساخت: جریان یکپارچه‌ای از جوانان و انجمن‌های مردم نهاد با هدف مطالبه گری اجتماعی در زمینه حفظ بخش‌های تاریخی شهر در سال‌های اخیر بوجود آمده است که نوید آینده‌ای بهتر در این خصوص را می‌دهد.

وی با بیان این که، ما آینده پایداری نخواهیم داشت مگر با عبور دادن از گذشته، اذعان داشت: نگاه دقیق به دو طیف میراث ملموس که بافت‌های تاریخی هستند و میراث ناملموسی که آئین‌ها، سنت‌ها می‌باشند، در عصر مدرنیته بسیار حائز اهمیت است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به حادثه آتش سوزی بازار تبریز نیز اشاره کرد و گفت: مسجد جامع ساری و بازار تبریز که تقریباً در یک بازه زمانی دچار حریق شده بودند، با بهره گیری از دانش بروز در این زمینه، هفته‌های پایانی مرمت را پشت سر می‌گذارند.

وی از کاهش میزان تخریب بافت‌های تاریخی در کشور خبر داد و ابراز داشت: امروزه میزان تخریب بافت‌های تاریخی در سراسر کشور به 2 درصد رسیده است، البته در شهرهایی مانند یزد نزدیک به صفر است و نزدیک به هزار پروژه مرمت و احیاء در کشور در حال انجام است.

طالبیان با تاکید بر همراهی دستگاه‌های توسعه گر با دستگاه هائی مانند میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: در تبریز هم به همت شهرداری و دستگاه‌های اجرائی، نباید اجازه کارهائی مانند بلند مرتبه سازی های ناهمگن در اطراف جاهائی مانند بازار تبریز داده شود.

وی با ابرار امیدواری از ارائه ایده‌های جدید برای هم پیوندی شهر مدرن با شهر تاریخی در ورکشاپ های این اجلاس، عنوان کرد: باید مردم را در این امر مشارکت دهیم و از هر ایده‌ای که در تحقق این مهم دخیل است حمایت کنیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، با تاکید بر این که باید برای مردم شهر، ارزش بافت‌های تاریخی را یادآور شویم و امکان سنجی انجام دهیم، ادامه داد: این کار باعث می‌شود تا مردم نیز به دستگاه‌های اجرائی در حفظ بافت‌های تاریخی کمک کنند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها