کد خبر: 352365
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از هفته آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه:

32 تا 34 نفر در هر 100هزار زن ایرانی مبتلا به سرطان سینه هستند/ سرطان سینه قابل درمان است/ سالانه حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

یکم تا سی و یکم اکتبر (9 مهر تا 9 آبان)، به منظور آگاهی از روش‌های پیشگیری، علائم و درمان سرطان سینه، ماه آگاهی از سرطان سینه نام گرفته است.

32 تا 34 نفر در هر 100هزار زن ایرانی مبتلا به سرطان سینه هستند/ سرطان سینه قابل درمان است/ سالانه حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند
کد خبر: 352365
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ یکم تا سی و یکم اکتبر (9 مهر تا 9 آبان)، به منظور آگاهی از روش‌های پیشگیری، علائم و درمان سرطان سینه، ماه آگاهی از سرطان سینه نام گرفته است.

به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می‌شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچک‌تری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان سینه در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.

اصلی‌ترین علل ابتلا به سرطان سینه

ممکن است رشد تومور سینه کاملا بدون علامت باشد، ولی شایع‌ترین علایم سرطان سینه عبارتند از: وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل تومورهای مربوط به سرطان سینه معمولا بدون درد هستند. این توده‌ها در سونوگرافی و ماموگرافی مشاهده می‌شوند بنابراین لازم است به محض مشاهده توده، به پزشک مراجعه شود.

تورم در ناحیه زیر بغل
درد یا حساسیت در سینه گرچه توده سینه معمولا بدون درد است، ولی می‌تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه سینه شود.
-مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه
-هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه
-تغییر دمای پوست ناحیه سینه
- تغییر شکل نوک سینه و احساس فرو رفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه
-ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه
-هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه

آمار چه می‌گوید؟

هرسال 100 هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطان‌ها در کشور مشاهده می‌شود که 50 درصد آن‌ها سبب مرگ بیمار می‌شود که این عدد بالایی به شمار می‌رود. این را رییس انجمن رادیولوژی انکولوژی ایران گفته است.

محمدرضا قوام نصیری در این باره گفت: در شیوع سرطان عوامل مختلفی در آن دخالت دارد زیرا عامل اصلی هنوز ناشناخته است ولی بیشترین دلایل آن زندگی شهری و فعالیت زنان در خارج از منزل است که باعث می‌شود ایجاد ناراحتی‌های عصبی در بین زنان افزایش یابد و درنهایت استرس بیشتری ایجاد شود. استرس در راس عوامل سرطان‌زا است که باعث می‌شود سیستم ایمنی افراد مختل شود و باعث بیماری‌های مختلف از جمله سرطان شود.


قوام نصیری با تأکید بر اینکه این رقم بسیار زیاد است و درمان‌های گران‌قیمتی هم برای درمان آن اعمال می‌شود اضافه کرد:‌ در بسیاری از موارد نتیجه درمان سرطان صد در صد نیست و در حال حاضر بعد از بیماری‌های قلب و عروق دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌آید.

قوام نصیری به بحث تغذیه و اهمیت آن در کاهش سرطان اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر تغذیه نامناسب نقش مهمی در ابتلا به سرطان‌ها در کشور ایفا کرده است و بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی مثل مری و معده و در برخی از موارد سرطان روده بزرگ به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی و سبک تغذیه نادرست است.

راه‌های پیشگیری از سرطان سینه چیست؟

در ایران بین 32 تا 34 نفر در 100هزار نفر از خانم ها دچار سرطان سینه هستند؛ ضمن اینکه پیش بینی می‌شود که در دهه آینده نرخ بروز سرطان سینه دو برابر شود.

کیوان مجیدزاده با اعلام این خبر گفت: دخانیات اولین عامل ایجاد سرطانهاست؛ ضمن اینکه چاقی و عدم تحرک دلائل دیگر ایجاد سرطانهاست. همچنین سن بالای فرزندآوری به ویژه از 35سالگی به بعد فاکتور جدی برای ایجاد سرطان پستان محسوب می‌شود.

رئیس دهمین کنگره سرطان پستان با اشاره به نقش توارث در ایجاد سرطان پستان،تصریح کرد:امروز راه هایی برای پیشگیری از بروز سرطان وجود دارد .برای نمونه اگر در خانواده‌ای سابقه سرطان وجود دارد فرد می تواند به کلینیک های ژنتیک سرطان مراجعه کرده و کارهای مربوط به درمان را انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها