کد خبر: 368086
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آنفالو کردن یک اینفلوئنسر سطح پایین، نشان از پیشتازی درک اجتماعی مردم دارد/ مسئولان کشوری باید نسبت به واکنش‌های قهری مردم هوشیار باشند

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» به موضوع آنفالو کردن چند هزارتایی یک اینفلوئنسر اشاره کرد و گفت: این واکنش پیامی وسیع برای جامعه ما دارد؛ یک اینکه مردم به شدت در شرایط حساسی قرار دارند و از خطای افراد تاثیرگذار اطراف خود نمی‌گذرند. دیگری اینکه مدیران کشور باید نسبت به این واکنش‌های قهری مردم هوشیار باشند.

آنفالو کردن یک اینفلوئنسر سطح پایین، نشان از پیشتازی درک اجتماعی مردم دارد/ مسئولان کشوری باید نسبت به واکنش‌های قهری مردم هوشیار باشند
کد خبر: 368086
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ناآرامی‌های کشور در دهه پایانی آبان‌ماه عواقب خاص خود را به همراه داشت. یکی از اصلی‌ترین نتیجه‌هایش هم ایجاد ناامیدی و غمی عمیق در بین مردم بود. به همین دلیل هر نوع واکنشی از سوی چهره‌های سرشناس در این مدت بیش از سایر اوقات حساسیت‌ها را برمی‌انگیخت.

اوج قصه در واکنش به یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی خود را نشان داد. جایی که در میان ناراحتی‌های شدید مردم، یکی از این افراد که با داشتن دنبال‌کننده‌های فراوان در صفحه اینستاگرامش در این شبکه مجازی درآمدزایی می‌کند، بی‌توجه به وضعیت مردم و نگرانی‌ها از افزایش قیمت بنزین، مدام از سفرها و رستوران‌هایی که می‌رفت عکس می‌گذاشت. همین رویکرد هم باعث شد فالوئرهای مجازی او را نقد کنند.

اما این اینفلوئنسر مجازی در پاسخ به انتقادات مردم با جمله: «این موضوعات برای من مهم نیست!» واکنش نشان داد و نتیجه‌اش ریزش چندهزارتایی همان فالوئرهایی بود که از نحوه رفتارش شاکی شده بودند.

سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای مجازی این روزها نقش زیادی در روند زندگی مردم جوامع مختلف ایفا می‌کنند. اما این افراد یادشان رفته به همان اندازه که محبوبیت دارند رفتارشان نیز زیر ذره‌بین است.

در شرایط فعلی یک خطای کوچک چهره‌های مردمی را مخدوش می‌کند

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین و در واکنش به این مساله گفت: در دنیای فعلی که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نقش برجسته‌ای در زندگی مردم دارد، چهره‌هایی هم به نام اینفلوئنسر رشد می‌کنند. زندگی این قشر از افراد می‌تواند الگوی بقیه مردم باشد و عموماً تبدیل به چهره‌هایی محبوب هم می‌شوند. اما این افراد یادشان می‌رود که مردم به همان اندازه که آنها را دوست دارند انتظار رفتار درست از جانب آنها دارند. شاید اصلاً بتوان گفت مردم دل‌شان نمی‌خواهد هیچ اشتباهی از اینها ببینند و در صورت بروز یک خطا به راحتی ترک‌شان می‌کنند.

قرایی‌مقدم ادامه داد: جامعه به واسطه تجربیات مثبت و منفی خود از اینفلوئنسرهای مجازی یک چهره بی‌عیب می‌سازد. کافی است یک خطای کوچک رخ دهد تا این این چهره به طور کلی مخدوش شود و حتی جای هیچ جبرانی را هم باقی نگذارد. اینکه مردم در واکنش به رفتار یک اینفلوئنسر ترکش می‌کنند و ترجیح می‌دهند دیگر او را دنبال نکنند پیامی وسیع برای جامعه ما دارد؛ یک اینکه مردم به شدت در شرایط حساسی قرار دارند و از خطای افراد تاثیرگذار اطراف خود نمی‌گذرند. دیگری اینکه مدیران کشور باید نسبت به این واکنش‌های قهری مردم هوشیار باشند.

این جامعه‌شناس معتقد است «درک اجتماعی» مفهومی است که مردم به واسطه تجربه زیسته خود با آن آشنا هستند، اما برخی از مسئولان چیزی از آن نمی‌دانند: مردم، به واسطه تجربه زیسته‌ای که دارند، مواجهه مداوم با حواشی و حوادث مختلف، اتفاقاتی که رخ می‌دهد و فراز و نشیب‌های زندگی اجتماعی، به ویژه در طبقه متوسط، درک اجتماعی درست‌تری از فضا دارند. لازم است چهره‌های سرشناس هم به این درک اجتماعی برسند، اما گاه شاهد هستیم که سیاستمداران، مدیران و چهره‌های فرهنگی و هنری که باید از مردم جلوتر باشند به طور کامل از قاطبه جامعه عقب می‌مانند. نتیجه این می‌شود که جامعه هم آنها را پس می‌زند.

قرایی‌مقدم در پایان اشاره کرد: باید بپذیریم که جامعه ایرانی در حال حاضر وضعیت حساسی را طی می‌کند. فشار اقتصادی بیشتر از همیشه به مردم فشار آورده است و نحوه رابطه حاکمیت با مردم هم باعث شده این فشار از نظر روانی شدیدتر شود. در نتیجه در چنین شرایطی انتظار می‌رود چهره‌های سرشناس اجتماعی و فرهنگی به عنوان کاتالیزور عمل کنند و فضای روحی‌روانی جامعه را التیام دهند، نه اینکه با رفتارهای اینچنینی باعث خشم هرچه بیشتر مردم شوند. اگرچه باید این موضوع را قید کرد که مردم هم مسئولیت اجتماعی خودشان را دارند؛ یعنی نباید به سمت هر کسی جذب شوند و استانداردهای بالای خود برای انتخاب یک الگو را به برخی اینفلوئنسرهای مجازی تقلیل دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها