کد خبر: 369573
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

سارا گودرزی، روانشناس کودک ‌و ‌نوجوان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کسب بهترین نمره در امتحانات نهایی نباید برای والدین اهمیت داشته باشد/ آرامش فضای خانه نقش موثری در نتیجه‌گیری مثبت دانش آموزان دارد/ فرزندان‌تان را به خاطر نمره 20 تحت فشار نگذارید

سارا گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان، با اشاره به اهمیت شرایط خانه در آستانه امتحانات مهم دانش‌آموزان به «اعتمادآنلاین» گفت: هر چقدر هم فرزند شما درسخوان باشد، در صورتی که فضای خانه را برای نوجوان‌تان آماده نکنید، نباید از او انتظار درخشش در امتحانات را داشته باشید.

کسب بهترین نمره در امتحانات نهایی نباید برای والدین اهمیت داشته باشد/ آرامش فضای خانه نقش موثری در نتیجه‌گیری مثبت دانش آموزان دارد/ فرزندان‌تان را به خاطر نمره 20 تحت فشار نگذارید
کد خبر: 369573
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کمتر از 10 روز به شروع امتحانات نهایی دانش‌آموزان کشور باقی مانده است و همین موضوع حساس برای والدین و فرزندان‌شان بهانه‌ای شد تا به سراغ سارا گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان، برویم. متخصصی که معتقد است علاوه بر درس‌ خواندن، وجود فضای مناسب در خانه هم نقش موثری در نتیجه‌گیری مثبت دانش‌آموزان در طول امتحانات دارد.

فشار خانه، جسم و روان نوجوانان را به هم می‌ریزد

گودرزی با اشاره به اهمیت وضعیت خانه و خانواده در این روزها گفت: شکی نیست که در وهله نخست، خود دانش‌آموزان هستند که باید درس بخوانند تا نتیجه بگیرند، اما این همه راه نیست. حتی اگر نوجوانی در خانه داشته باشیم که با وجود فضای مسمومِ خانه هم درسش را می‌خواند نباید تصور کنیم دیگر مشکلی وجود ندارد. چون آن نوجوان برای مدیریت بحرانی که در آن به سر می‌برد فشار زیادی تحمل می‌کند و این فشار بعدتر بر روان و حتی جسمش تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: در نتیجه، فارغ از اینکه فرزند درسخوانی داریم یا نه، باید بدانیم در نقش والدین موظف هستیم شرایط را به شکلی مهیا کنیم که خانه آرام باشد. وجود هرگونه تنش، درگیری و فشار می‌تواند روحیه فرزندان‌تان را به هم بریزد.

نوجوانان بعد از 12 سالگی، میزان همکاری والدین خود را می‌سنجند

گودرزی با تاکید بر همکاری والدین در این زمینه عنوان کرد: پدر و مادر هر 2 باید در این زمینه تلاش کنند؛ یعنی این‌طور نیست که فقط مادر به فکر آرامش فرزندش باشد و پدر دیگر از خود سلب مسئولیت کند. اتفاقاً نوجوانان، به ویژه از سن 12 سالگی به بعد، درک بالایی از همکاری دارند و آن را می‌سنجند و اگر این همکاری را در خانه و بین والدین خود ببینند، بهترین الگو برای آنهاست تا در آینده بتوانند روحیه تعامل بالایی داشته باشند.

این روانشناس کودک و نوجوان معتقد است درس و تحصیل نباید در اولویت والدین باشد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر والدین با فرزندان پیدا می‌کنند این است که درس به عنوان اصلی‌ترین اولویت قرار می‌گیرد، در حالی که این درست نیست. اولویت باید قانون‌مداری، داشتن نظم و هدف باشد؛ یعنی فرزند شما بداند که موظف به انجام تکالیف است، ساعت ورود و خروج و قوانین مرتبط با مدرسه را بداند و در طول رشد یاد بگیرد که یک هدف روشن داشته باشد. هدفی که البته منعطف هم هست و با توجه به سن فرزند تغییر می‌کند. اما اینکه بهترین نمره را بگیرد یا نه نباید اهمیت داشته باشد. مهم‌تر از نمره 20 دروس زیست‌شناسی و شیمی و ادبیات این است که شما بتوانید انسان سالمی بسازید. انسان سالم هم نه با درس‌ خواندن صرف، بلکه با تجربه کردن ساخته می‌شود.

خلاقیت و روان آرام، مهم‌تر از نمره 20 فرزندتان است

گودرزی همچنین به مهم‌ترین نکاتی پرداخت که والدین باید در آستانه شروع امتحانات نهایی مد نظر قرار دهند: آرامش خانه صرفاً به معنای سکوت نیست بلکه وقتی از آرامش حرف می‌زنیم یعنی فضایی پر از صلح برای فرزندمان خلق کنیم. موضوعی که همیشه وجود دارد و در ایام امتحانات نیازش بیشتر حس می‌شود. علاوه بر این سعی کنید برنامه‌های مهمانی و تفریحات خارج از خانه را کمتر کنید تا تمرکز فرزندتان از بین نرود. البته این هم بدان معنا نیست که کلاً تفریح را تعطیل کنید. سعی کنید ساعاتی از شبانه‌روز را خانوادگی دور هم جمع شوید و گفت‌وگو کنید. یا اینکه یک وعده غذایی را بیرون از منزل و در زمانی کوتاه، اما در کنار یکدیگر، میل کنید. با همین روش‌های ساده می‌توان وضعیت تحصیلی فرزند را تضمین کرد.

این روانشناس کودک و نوجوان در پایان توضیح داد: باز هم تاکید می‌کنم که تمام این حرف‌ها به این معنی نیست که والدین در پایان منتظر کارنامه‌ای پر از نمرات 20 باشند. عمیقاً از والدین خواهش می‌کنم به خاطر نمره فرزندشان را تحت فشار نگذارند. مهم تربیت فرزندی است که روحی آرام، بدون تنش و پر از خلاقیت داشته باشد و در فضای آموزش‌و‌پرورشی ما که خلاقیت نقش چندانی ندارد، این والدین هستند که باید جای خالی آن را پر کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها