کد خبر: 389919
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۰۸:۱۶:۰۰
| |

با افزایش خروجی سدهای دز و کرخه

زنگ خطر سیل دوباره در خوزستان به صدا درآمد

افزایش خروجی سدهای دز و کرخه، نگرانی از تکرار سیل در برخی روستاهای خوزستان را دوباره به میان آورده است.

زنگ خطر سیل دوباره در خوزستان به صدا درآمد
کد خبر: 389919
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۰۸:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| صدای پای سیل دوباره در خوزستان شنیده می‌شود. اولین باران سیل‌آسای زمستانه در هفته گذشته، خوزستان را به حالت آماده باش درآورد. سیل، بخش‌هایی از استان‌های همجوار را زیرآب برد و تصاویر دلهره آورش، یاد سیل بهار امسال را زنده کرد. حالا بیش از 2 میلیارد مترمکعب سیلاب پشت سدهای خوزستان جمع شده که باید کم کم از سدها رها شود.

سدهای بزرگ روی کارون، اجازه نداده‌اند، اندکی از این سیلاب سهم این رودخانه شود، اما آب رودخانه‌های کرخه و دز بالا آمده است.

مسئولان سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده‌اند که سدها باید برای سیلاب‌های بهاره آماده و مخازن آنها خالی شود. به همین منظور آب خروجی از سدها در حد تاب آوری رودخانه‌ها افزایش می‌یابد. آنطور که رابعی معاون سازمان آب و برق خوزستان گفته، قرار است خروجی سد دز به 700 تا یک هزار مترمکعب درثانیه و خروجی سد کرخه به 400 تا 450 مترمکعب در ثانیه برسد.

با توجه به آماده نبودن روستاهای پایین دست این رودخانه‌ها اما نگرانی از تکرار سیل در آنها شدت گرفته است. هنوز خروجی سدها بیشتر نشده، چهار نقطه از مناطق پایین دست کرخه در شهر رفیع در شهرستان هویزه و بخش بستان در دشت آزادگان، در روزهای اخیر، آبگرفتگی را تجربه کردند. اگر چه گفته می‌شود این حادثه به دلیل لوله گذاری‌ها و شکستگی کانال‌های آب بوده اما افزایش جریان رودخانه، اثر خود را گذاشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها