کد خبر: 470621
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۳:۴۴:۳۷
| |

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

تولیدات علمی دانشگاه جندی‌شاپور در توسعه تمدن جهانی نقشی کم‌نظیر دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تولیدات علمی دانشگاه جندی شاپور از دیرباز نقشی کم نظیر در توسعه تمدن جهانی داشته است و این تاثیر همچنان نیز ادامه دارد.

تولیدات علمی دانشگاه جندی‌شاپور در توسعه تمدن جهانی نقشی کم‌نظیر دارد
کد خبر: 470621
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۳:۴۴:۳۷

اعتمادآنلاین| منصور غلامی روز سه شنبه در سومین کنگره بین المللی جندی شاپور که به صورت حضوری و مجازی در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: نقش پیشرو و جایگاه سازنده میراث علمی دانشگاه جندی شاپور باستان در تکوین تاریخ علم جهان و میراث علمی آموزشی این دانشگاه ایرانی در 18 قرن پیش تاثیر مستقیم و آشکاری بر شکل گیری مفهوم دانشگاه با رویکرد نوین جهانی داشته است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: اصل تعهد به مقوله علم و هنجارسازی علمی به عنوان مفهومی متعالی در تکوین تمدن جهانی از دیگر وجوه اثربخش دانشگاه جندی شاپور باستان است. در دانشگاه جندی شاپور، احترام به تنوع فرهنگی، مدارا، کرامت انسانی و پرهیز از خشونت، تعصب و گرایشات انحصارگرایانه علمی از مهم ترین مولفه های بنیادین است که در اساسنامه این دانشگاه کهن همواره پاس داشته می شد.

غلامی خاطرنشان کرد: این وضعیت در قیاس با شرایط کنونی جامعه جهانی و شکاف دانشی و انحصارگرایی برخی قدرت های جهانی در امر علم، عظمت نگرش بالنده بنیانگذاران جندی شاپور را هویدا می سازد.

به گفته وزیر علوم، موضوع اشتراک گذاری علم، مفهوم مدرن تلقی می شود و سازمان جهانی یونسکو همواره در راهبردهای میان مدت و بلندمدت روی آن تاکید دارد. این امر البته از ویژگی های بارز شهر دانشگاهی جندی شاپور بوده است.

وی با بیان اینکه مفهوم توسعه پایدار دانش و ترویج آن محور فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه جندی شاپور بوده است، ادامه داد: فارغ التحصیلان این دانشگاه پس از فراغت از تحصیل به سرزمین و دیار خود بازگشته و امر ترویج و توسعه علوم را بر عهده می گرفتند. مبارزه با بیماری های واگیردار و کشف و معرفی انواع گیاهان دارویی، برتر قرار دادن فضیلت علم و خرد در برابر ستیز و شمشیر، ساختن آزمایشگاه ها و لابراتورهای علمی و پژوهشی، نهضت ترجمه ستودنی دانشگاه جندی شاپور که آثار مشرق زمین را به سان پل ارتباطی به مغرب زمین انتقال می داد، بسیار درخشان است.

به گفته این مسوول وزارت علوم، تاسیس و راه اندازی بزرگترین کتابخانه عهد باستان با 400 هزار عنوان کتاب از دیگر شگفتی های شکوهمند این دانشگاه باستانی است. تاسیس این دانشگاه در هزار و 750 سال پیش بیانگر اهتمام جدی ایرانیان به تولید خرد و معرفت در تاریخ تمدن جهان است که صرف نظر از هرگونه تعصب، باید این رویداد با شکوه را ارج دانست.

وی گفت: ثبت رویداد هزار و 750 سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست رویدادهای تجلیل سازمان جهان یونسکو و صحه گذاشتن بر کهن ترین سنت دانشگاه جهانی بسیار ارزشمند و قابل ستایش است. آنچه که این رسالت را بیش از پیش بر دوش ما سنگین تر می کند، تلاش جهت احیای دوباره جندی شاپور نوین است.

غلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای احیای دوباره جایگاه جهانی جندی شاپور آمادگی خود را جهت میزبانی از روسای دانشگاه های با قدمت باستانی جهان در جندی شاپور اعلام می دارد، اظهار داشت: از این رهگذر راهکارهای عملیاتی داد و ستدهای آموزشی و علمی و فرهنگی همچون عهد باستان دوباره بر صدر همکاری های دانشگاهی بنشیند.

کنفرانس بین المللی بزرگداشت 1750 سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور که امروز (سه شنبه 9 مارس 2021 مصادف با 19 اسفند 1399) در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پیام رییس جمهوری آغاز شد، تا فردا چهارشنبه 20 اسفند ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها