کد خبر: 486290
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۰:۰۵:۰۰
| |

در جلسه امروز شورای‌شهر تهران چه گذشت؟ / هاشمی: خرید واکسن از سوی شهرداری تهران امکان‌پذیر نیست

امروز اعضای شورای شهر تهران طی جلسه‌ای که رئیس آن غایب بود به طرح موضوعات مختلفی از جمله: واکسیناسیون کرونای تاکسیرانان، تخلفات رساتجارت و ردصلاحیت‌های اعضای شورای شهر تهران پرداختند.

در جلسه امروز شورای‌شهر تهران چه گذشت؟ / هاشمی: خرید واکسن از سوی شهرداری تهران امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 486290
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۰:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران که روز یکشنبه در دویست و نود و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در غیاب محسن هاشمی ریاست این شورا را بر عهده داشت، اضافه کرد: اگرچه هیات نظارت، صلاحیت پنج تن دیگر از اعضای شورای شهر تهران را در انتخابات پیش رو تایید کرد اما انتظار از هیات مرکزی نظارت این است که زمینه حضور پنج نفر دیگر را که داوطلب این انتخابات شده اند، فراهم کند.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه در برخی رسانه‌ها و تریبون ها شاهد هجمه غیر واقعی و غیر اخلاقی نسبت به عملکرد شورای پنجم و دستاوردهای آن هستیم اظهار داشت: داوطلبان انتخابات شوراها را به رعایت انصاف و اخلاق دعوت می‌کنیم.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود جنایات رژیم صهیونیستی و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی را محکوم و تاکید کرد: این جنایت‌ها بی سابقه بود و ماهیت این رژیم را بیش از پیش برای جهانیان هویدا ساخت و دست حامیان آن را رو کرد.

امینی همچنین با اشاره به انتشار فیلمی از ضرب و شتم دست فروشان در یکی از مناطق شهرداری تهران از شهردار پایتخت خواست نسبت به بررسی زوایای مختلف ماجرا و ارائه گزارش به شورای شهر اقدام کند.

سالاری: مدیران قبلی شهرداری بگویید با دارایی‌های پایتخت چه کرده‌اند؟

«محمد سالاری» یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز طی تذکری گفت: بعد از گزارش در مورد تخلفات رسا تجارت، مجموعه از هجمه ها به اعضای شورای شهر وارد شد و من در نشستی در کلاب هاوس حاضر بودم و در آن فرصت کم تلاش کردم تا به این مسائل پاسخ بدهم.

وی افزود: با وجود اینکه طی ماه های گذشته شهردار تهران گزارش های خوبی می دهد اما بخش عمده ای از هجمه هایی که به شورا وارد می شود، به علت مطرح نشدن تخلفات دوره گذشته در ابعاد مختلف است و شهردار تهران و مدیران شهری باید بدانند که اگر بخواهند واقعیت ها را مطرح نکنند، به قول یکی از دوستان که اگر مطالبات را نگیری از بدهی هایت می نویسند، همینگونه خواهد بود.

سالاری یادآورشد: مدیران شهری دوره های گذشته، اول باید بگویند که در 12 سال قبل که نزدیک به 1500 هزار میلیارد تومان فقط بودجه رسمی اشان به جز تبصره ها بود، با آن پول چه کرده اند؟ این رقم در دوره کنونی به 90 هزار میلیارد تومان می رسد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: مجموعه اقداماتی که آنها می گویند و به آن هم افتخار می کنند که بخشی هم مترو و قابل افتخار است، مربوط به املاک و اراضی بود که اساسا از بودجه رسمی هیچ هزینه ای برای آن در نظر نگرفته اند و به عبارتی همه کارنامه دوره گذشته در حوزه زیر ساخت ها از محل تبصره ها و واگذاری املاک و اراضی و به طریق کارگزاری ها بوده است.

وی ادامه داد: اگر حداقل اراضی واگذار شده به قیمت آن زمان را هم معادل بودجه بگیریم، که به نظر من چند برابر بودجه است و دست کم 30 هزار هزار میلیارد تومان هزینه کرده اند و با افزایش قیمت املاک و اراضی به قیمت روز، چند 10 برابر ارزش آنها افزایش یافته است، باید پاسخ دهند با این حجم از واگذاری ها چه کرده اند؟

سالاری تاکید کرد: درخواستم از سازمان املاک و مستغلات و مدیران شهری این است که این ها را احصا و مطرح کند و به مردم بگویند که با دارایی های شهر چه کرده اند؟ وقتی نمی گویند، آن زمان با یک گزارش تحقیق و تفحص هجمه ها شروع می شود.

این عضو شورای شهر در بخش دیگری از تذکر خود اعلام کرد: برای چه باید شورا مصوبه ای برای همسان سازی حقوق داشته باشد اما مسئولان شهرداری حقوق را با آن مصوبه وزارت کار برای اضافه حقوق سالانه تعمیم دهند؟ این یک نوع فریب دادن است و اینکه چرا معاون مالی و برنامه ریزی شهردار در جلسات حاضر نمی شوند؟ هنوز چند وقتی تا پایان این شورا باقی مانده است.

هاشمی: خرید واکسن از سوی شهرداری تهران امکان پذیر نیست

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز که در ادامه جلسه به صورت مجازی حاضر شد، درباره انتقاد «محمد علیخانی» دیگر عضو این شورای مبنی بر واکسینه نشدن تاکسیرانان، اظهار داشت: این موضوع را در ستاد ملی کرونا و ستاد مبارزه با کرونای تهران دنبال کردیم.

وی گفت: پاسخی که گرفتیم این است که مسائل مربوط به پایتخت تنها به شهر تهران مربوط نمی‌شود و باید درباره تاکسیرانان کل کشور تصمیم گرفته شود.

هاشمی ادامه داد: همانطور که درباره واکسیناسیون پاکبانان نیز اعلام شد که پاکبانان کل کشور واکسن می زنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در پیگیری واکسیناسیون تاکسیرانان مشکلاتی از جمله تاکسی های اینترنتی در جلسه ستاد ملی کرونا مطرح شد، اظهار داشت: حدود 300 هزار تاکسی با تاکسیرانان اینترنتی فعالیت دارند؛ تنها با طرح موضوع واکسیناسیون تاکسیرانان، مشکل حل نمی شود.

وی از کمیسیون حمل و نقل شورای شهر و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران خواست طرحی را برای واکسیناسیون تاکسیرانان آماده کند که به ستاد ملی کرونا و ستاد استان تهران ارسال شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع خرید واکسن از سوی بخش خصوصی گفت: خرید واکسن از سوی بخش خصوصی در کشور جواب نداد و در این خصوص در ستاد ملی کرونا با حضور رئیس اتاق بازرگانی بحث هایی انجام شد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: مسئولان خرید واکسن گزارش دادند که پس از اعلام امکان خرید واکسن از سوی بخش خصوصی، تهیه واکسن برای کشور با مشکلاتی همراه شد از جمله اینکه درخواست واکسن در دنیا از طریق ایران افزایش یافت.

وی گفت: 200 میلیون واکسن تقلبی و فیک در دنیا وجود دارد که شناسایی آن برای کشور مشکل شده است.

هاشمی با بیان اینکه همچنین با افزایش تقاضا شرکت‌ها قیمت خرید واکسن برای ایران را بالا بردند، افزود: در حال حاضر با توجه به موارد ذکر شده خرید واکسن از سوی بخش خصوصی به صلاح ارزیابی نشد و مسیر تهیه واکسن خصوصی جواب نمی دهد.

مسجدجامعی: با شهرداری کابل و غزه تماس گرفته شود

«احمد مسجد جامعی» عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به حادثه تروریستی در افغانستان گفت: به لحاظ تاریخی و فرهنگی ایران و افغانستان پیوستگی زیادی دارند و شایسته است شهرداری و شورای شهر پایتخت با شهرداری و شورای کابل تماس گرفته و تسلیت شهروندان تهرانی را اعلام کنند.

وی افزود: ضمن اینکه افغانستان همسایه ایران است، شهروندان افغانستانی در ایران نقش زیادی دارند و ما و آنان با یکدیگر مهربان هستیم.

مسجدجامعی با بیان سخنانی کنایه‌آمیز به پیروز حناچی شهردار تهران گفت: شهردار تهران بیشتر با اروپاییان تماس می گیرد و عادت کرده ایم به اروپا رهنمود دهیم.

وی افزود: با شهردار تهران تماس گرفتم تا این موضوع را تاکید کنم اما موفق نشدم با ایشان صحبت کنم گویا ایشان کارهای مهم‌تری دارند.

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حملات اسرائیل به غزه گفت: در غزه نیز مردم آن شهر با دشمن مشترک ما می‌جنگند و شایسته است از طرف شورا و شهرداری با مسئولان شهری غزه تماس گرفته شود.

وی ادامه داد: شاید بتوان از این طریق کم کاری شهرداری تهران را جبران کرد و اگر زمینه‌ای وجود داشت به آنان کمک کرد.

نظری: شهردار تهران بر زیر مجموعه خود نظارت کند

«حجت نظری» دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه در تذکری اعلام کرد: به شهردار پایتخت تذکر می دهم که نسبت به رفتار مدیران بلافصل یا با واسطه خود نظارت داشته باشد و نسبت به آنچه اتفاق می افتد که در تقابل با رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم است، ملاحظه نکند.

وی اضافه کرد: «شهردار تهران به جای عافیت طلبی در مدت زمان باقی مانده تا پایان این دوره، مجموعه شهرداری را بهتر اداره کند.»

نظی با اشاره به حادثه برخورد با دست فروشان شهرری و با تاکید بر اینکه باید قدری بیشتر به این موضوع پرداخته شود، افزود: با وجود آنکه طی 3.5 سال گذشته تلاش کردیم فضای مربوط به دست فروشان و کسانی که در سطح شهر به طرق مختلف با عنوان مشاغل سیار فعالیت دارند را کنترل کنیم و با وجود آنکه طی این مدت اتفاق ناگواری رخ نداد، اما طی هفته گذشته خلاف رویکرد و رویه شورای پنجم شاهد برخورد با دستفروشان بودیم.

وی اظهارداشت: پیشتر هم به شهردار تهران انذار دادیم که بخشی از مدیران وی با کسانی که فکر می کنند در مدیریت آینده روی کار خواهند بود، تعامل می کنند و پیش بینی می کنم اتفاقی که افتاد با هماهنگی کسانی است که پیشتر در مدیریت شهری نقشی داشتند و اینک دستشان از این مدیریت کوتاه است و بنا دارند بار دیگر به این منصب برگردند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: به محض اینکه گزارش تحقیق و تفحص در صحن شورا مطرح می شود و جامعه آگاه می شود که چه اتفاقاتی در مدیریت قبلی رخ داده است، مشاهده می کنید که تخریب علیه اعضا شروع می شود و می بینید که اتفاقاتی رخ می دهد که طی این مدت سابقه نداشت.

وی مدعی شد که «در برخی ستادهای انتخاباتی منتسب به برخی اصولگرایان مطرح می شود که ما به دنبال تخریب شورای پنجم تا آنجا که می توانیم هستیم.»

نظری خاطرنشان کرد: این با رفتار برخی مدیران فعلی شهرداری که با وجود اطلاع شخص شهردار تهران همچنان دارند فعالیت می کنند، جای پذیرش ندارد.

ضرورت واکسیناسیون رانندگان تاکسی

محمد علیخانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح واکسیناسیون کارکنان شهرداری از دستور کار خارج شده است، گفت: یکی از مواردی که در آن طرح آمده بود، واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی به ویژه رانندگان تاکسی بود.

وی با بیان اینکه حدود 200 راننده تاکسی به دلیل کرونا فوت کردند و شهرداری برای این افراد چه اقدامی انجام داده است، گفت: در این طرح نوشته شده بود که کسانی که در معرض خطر هستند، واکسینه شوند.

علیخانی تاکید کرد: شهرداری تهران اگر می‌تواند از طریق وزارت بهداشت موضوع را پیگیری کند در غیر این صورت این طرح دوباره باید به صحن بیاید و اشکالات آن رفع شود.

وی گفت: نباید هر روزه مشاهده کنیم که تعداد تاکسی رانان قربانی کرونا رو به افزایش است و باید برای آنها کاری انجام شود.

تذکر به مصرف 40 میلیارد از بودجه همترازی حقوق کارگران برای کسری بودجه

افشین حبیب زاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با ارایه تذکری، گفت: 100 میلیارد تومان برای هم ترازی حقوق کارگران تصویب کردیم اما 40 میلیارد از این مبلغ را برای کسری بودجه مصرف شده است.

وی با بیان اینکه این 100 میلیارد برای هم ترازی حقوق کارگران است و نباید برای کسری بودجه استفاده شود، اظهار داشت: در خصوص کارگران شرکت خودرو سرویس نیز اجرای طرح سهند مشکلاتی برای این افراد ایجاد کرده و باوجود قول‌های داده شده مبنی بر اجرا نشدن این طرح، اما از اول فروردین سرعت اجرای این طرح افزایش یافت و شاهد کاهش حقوق این افراد هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها