کد خبر: 490650
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۰:۳۲:۰۰
| |

سایه کرونا بر سر مردم ایران برداشته نمی‌شود / پیشروی نگران‌کننده کرونا از جنوب‌ کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد خارج‌نشدن برخی استان‌ها از پیک چهارم، مرزی‌بودن آن‌ها و همچنین وجود ویروس جهش‌یافته هندی عامل اصلی پیشروی ویروس کرونا و افزایش شهرهای قرمز در جنوب و جنوب شرق کشور است.

سایه کرونا بر سر مردم ایران برداشته نمی‌شود / پیشروی نگران‌کننده کرونا از جنوب‌ کشور
کد خبر: 490650
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۰:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد 13شهر در وضعیت قرمز، 214شهر در وضعیت نارنجی، 221شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

به گزارش روزنامه همشهری، به جز شهرستان سرپل‌ذهاب در کرمانشاه، بقیه شهرهای قرمز در جنوب و جنوب شرقی کشور هستند و بررسی‌ تغییرات رنگ‌بندی شهرها روی نقشه اپلیکیشن ماسک نگرانی از پیشروی کرونا این‌بار از جنوب و جنوب شرقی به سمت شرق و مرکز را دامن زده است؛‌ اتفاقی که در پیک چهارم از غرب و جنوب غرب رخ داد و به فاصله چند هفته کل کشور را درگیر کرد.

پیک در پیک کرونایی هرمزگان


6شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته؛ بندرعباس، بندرخمیر، جاسک، رودان، قشم و میناب که از این میان روند ابتلا و بستری در بندرعباس، بندرخمیر و جاسک صعودی و نگران‌کننده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه آمار ابتلا و بستری در این 3شهرستان به‌شدت صعودی است، به همشهری می‌گوید: «جزیره کیش وضعیت نارنجی دارد، اما به‌دلیل رفت‌وآمد مسافران نگرانی‌هایی درباره آن وجود دارد. در سیریک هم هرچند وضعیت ثابت و زرد است، اما این پیش‌بینی وجود دارد‌که ممکن است هفته آینده در شرایط نارنجی قرار بگیرد.»


«فاطمه نوروزیان» مهم‌ترین دلایل افزایش آمار در هرمزگان را کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گرمای هوا و روشن‌شدن وسایل سرمایشی بدون تهویه هوا می‌داند و توضیح می‌دهد: «هرمزگان در زمان مشابه سال گذشته هم همین شرایط را داشت. این استان امروز در پیک سوم یا به‌عبارتی پیک دوم قرار دارد، زیرا خیز دوم بیماری به‌دلیل آمار پایین چندان شرایط پیک را نداشت. با توجه به اینکه در پیک فعلی که از اواخر فروردین شروع شده است هنوز به قله نرسیده‌ایم و روند هم نزولی نشده، پیش‌بینی می‌کنیم از پیک سوم خارج نشده، وارد پیک چهارم شویم و شرایط فعلا همینطور بماند.»

او تأکید می‌کند سال گذشته هم هرمزگان از بهار تا مرداد درگیر پیک بیماری طولانی بود و فقط این احتمال وجود دارد که واکسیناسیون کمی این مدت‌زمان درگیری با پیک را کوتاه کند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آمار ویروس جهش‌یافته این استان را همان تعداد قبلی یعنی 44نفر در پارسیان و 5نفر در میناب می‌داند و می‌گوید: «هر جایی که شک کنیم ویروس جهش‌یافته باشد، تحت نظارت بیشتر قرار می‌گیرد تا جلوی گسترش ویروس گرفته شود.»

آمار صعودی در 3شهرستان بوشهر


با فوت 184نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-19 در شبانه‌روز گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به 79 هزار و 568 نفر رسیده است. این آمار در بوشهر با 2شهرستان قرمز کرونایی 1148نفر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه 2شهرستان دیر و کنگان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، به همشهری می‌گوید: «شهرستان دیر یکباره از حالت زرد به حالت قرمز در آمد. در شهرستان عسلویه و کنگان هم آمار صعودی، اما فعلا فقط کنگان قرمز است.»

«سعید کشمیری»‌ با وجود صعودی‌بودن آمار در 3شهرستان روند بیماری در کل استان را کاهشی برآورد می‌کند و می‌افزاید: «بیشترین روند افزایشی مربوط به چند روستا و بیشترین مشکل ما در بعضی از شهرستان‌های جنوبی استان یا شهرهای همجوار با هرمزگان است، اما به‌طور کلی هر هفته شاهد کمتر‌شدن ابتلا و بستری هستیم. در واقع می‌توانیم بگوییم بوشهر از پیک فاصله گرفته است.» ‌کشمیری معتقد است، ایجاد محدودیت و قرنطینه روستاها و شهرستان‌های درگیر استان می‌تواند جلوی گسترش دوباره ویروس را بگیرند.

با وجود این، او هم مانند نوروزیان ‌می‌گوید: «وضعیت آب و هوا نگرانی اصلی ما در روزهای اخیر است، زیرا به‌دلیل گرمای هوا و اقلیم خاص بوشهر بیشتر مردم از کولر گازی استفاده می‌کنند که گردش هوا و تهویه ندارد. نکته دیگر اینکه تجمعات مربوط به انتخابات و نشست‌های انتخاباتی شرایط نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است.»

به‌گفته وی، آخرین موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در بوشهر همان 6مورد قبلی است و هم‌اکنون 250نفر مبتلا به کرونای غیرجهش‌یافته در بیمارستان‌ها بستری هستند و 25درصد نمونه‌های جدید مثبت اعلام می‌شود.

لکه قرمز در مرز غربی


در شرایطی که از چند هفته پیش به جز جنوب و جنوب شرق بقیه شهرستان‌های کشور در وضعیت زرد و نارنجی قرار داشتند، آخرین رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت شهرستان سرپل‌ذهاب در کرمانشاه را در وضعیت قرمز نشان می‌دهد تا بار دیگر نگرانی‌ها درباره مرزهای غربی هم مطرح شود. رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه توضیح می‌دهد براساس رنگ‌بندی جدید، یک شهرستان استان در وضعیت قرمز، 9 شهرستان در وضعیت نارنجی و 4شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

«مهدی محمدی» شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آباد غرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود را در وضعیت نارنجی اعلام می‌کند. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل افزایش دوباره ابتلا و بستری در شهرستان سرپل‌‌ذهاب است؛ به‌ویژه اینکه در روزهای اخیر با گرم‌شدن هوا بساط دورهمی و عروسی‌ها هم در اغلب مناطق به راه است.

این وضع کرمانشاه را به‌دلیل هم‌مرز‌بودن با عراق و شیوع کرونا و نوع جهش‌یافته ویروس در این کشور در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار داده است؛ به‌طوری که احتمال بروز پیک جدید را در استان بالا برده. هم‌اکنون 434 بیمار مبتلا به کووید-19 در مراکز درمانی استان بستری هستند.

نگرانی‌ها در کرمان


طی هفته‌های گذشته و درحالی‌که کل شهرستان‌های ایران از وضعیت قرمز خارج شده بودند، قلعه‌گنج در استان کرمان و میاندوآب در آذربایجان غربی قرمز مانده بودند. حالا قلعه‌گنج از وضعیت قرمز خارج شده‌ اما 3شهرستان سیرجان، جیرفت و شهربابک در استان کرمان قرمز شده‌اند.


«مهدی شفیعی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه هم‌اکنون 360بیمار در مراکز درمانی کل استان بستری هستند، به همشهری می‌گوید: «بیشترین موارد بستری به‌ترتیب مربوط به کرمان، رفسنجان، جیرفت، بم و سیرجان است. روز گذشته 4نفر بر اثر کرونا فوت کردند و آمار فوت‌شدگان استان بر اثر این بیماری به 2892 نفر رسید.»

چند روز پیش استاندار کرمان نسبت به خطر شیوع کرونای هندی هشدار داده و گفته بود که فرمانداران پروتکل‌های بهداشتی را با سختگیری بیشتری در شرق و جنوب استان اجرا کنند. با افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرمان، نگرانی‌ها درباره ورود این استان به موج پنجم کرونا بالا رفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند مسئولان علوم پزشکی استان‌هایی که شهرهای قرمز کرونایی دارند یعنی هرمزگان، بوشهر، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و کرمانشاه معتقدند وضعیت تحت کنترل است، اما در جایی مثل هرمزگان، کرمان یا کرمانشاه نگرانی‌هایی از ورود به پیک بعدی وجود دارد.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی‌ می‌تواند به سرعت و به فاصله کوتاهی از پیک چهارم، کشور را وارد پیک پنجم کند؛ اما این‌بار‌ با نگرانی نسبت به شیوع ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی و از مرزهای جنوب و جنوب‌شرقی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها