کد خبر: 515235
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا نصب دستگاه‌های تهویه در مدارس لازم است؟

بسیاری از والدین نگران‌اند که فرزندان در محیط مدرسه به کرونا مبتلا شوند. توصیه شده که در کلاس‌ها پنجره‌ها باز باشد تا تهویه به خوبی انجام گیرد، اما آیا نصب دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده هوا نیز لازم است؟

آیا نصب دستگاه‌های تهویه در مدارس لازم است؟
کد خبر: 515235
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- با آغاز سال تحصیلی جدید والدین نگران ابتلای فرزندان به ویروس کرونا در مدارس هستند. کارشناسان در کشورهای مختلف پیشنهاد کرده‌‌اند که دستگاه‌های تهویه با فیلترهای کارآمد در همه کلاس‌های مدرسه نصب شوند. در همین راستا ولز حدود 6 میلیون پوند برای فناوری‌های مربوط به تهویه هوا به خصوص سنسورهای دی‌اکسیدکربن و دستگاه‌های ضدعفونی ازن اختصاص داده است، اما هنوز منتظرند تا شواهد کافی برای اثبات اثربخشی آنها و استفاده از این دستگاه‌ها ارائه شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، این امر پرسش‌های زیادی را برمی‌انگیزد. گزینه‌های مختلف برای استفاده از دستگاه‌های تهویه چیست؟ دستگاه تهویه چه مزیتی نسبت به تهویه هوا از راه پنجره دارد؟ دستگاه تهویه چقدر در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اهمیت دارد؟

کارشناسان هوا 18 ماه گذشته را به نوشتن راهنمای فناوری‌های تصفیه هوا و تهویه‌های مناسب کووید گذرانده‌اند و تحقیقات زیادی درباره خطر ابتلا به کووید در فضاهای بسته انجام داده‌اند. این کارشناسان چیزی به نام شاخص تماس نسبی ارائه کردند. این شاخص ابزاری است برای مقایسه خطر ابتلا به ویروس در فضاهای بسته. دانشمندان بریتانیایی برای ارائه توصیه‌هایی در زمینه تهویه مدارس، اداره‌ها و دیگر ساختمان‌های دولتی از این شاخص بهره گرفتند.

فناوری‌های جدید برای پاکیزه نگه داشتن هوا

سیستم‌های تصفیه هوا مثل فیلتر هپا (HEPA) مدت‌های طولانی در فضاهای بسته استفاده می‌شد تا جلوی گرد و خاک و آلودگی هوا را بگیرد. تحقیقات نشان داد که استفاده از این دستگاه‌ها در از بین بردن ایروسل‌های کوچک (ذرات جامد و مایع معلق در هوا) مثل دود حاصل از ماشین‌ها و همچنین پاک کردن فضا از ذرات تنفسی فرد مبتلا که ممکن است حاوی ویروس باشد موثر است.

گزینه دیگری که در کنار فیلترهای هپا آزمایش شده و در مدارس بردفورد (Bradford) به کار رفته نور فرابنفش میکروب‌کش (UGVI) است. این سیستم‌ها که از اشعه فرابنفش برای از بین بردن میکروب‌های هوا بهره‌مندند دهه‌هاست که برای کاهش سرایت بیماری‌ها به خصوص سل استفاده می‌شود. با وجود این، باید در نصب آنها دقت کرد تا افراد در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت شوند.

تحقیقات زیادی درباره استفاده از فیلترهای هپا در ساختما‌ن‌ها انجام گرفته تا ظرفیت کاهش سرایت ویروس ارزیابی شود. این در حالی است که شواهد متقنی برای توانایی این دستگاه‌ها در از بین بردن ویروس در دست نیست. با وجود این، دستگاه‌های تهویه ممکن است پرصدا و گران باشند. نکته اساسی این است که هیچ شیوه استانداردی برای آزمایش عملکرد این دستگاه‌ها و روش نگهداری از آنها ارائه نشده است.

گزینه دیگری که برای تهویه مدارس پیشنهاد شده استفاده از دستگاه‌های گندزدای ازن است تا از طریق آنها بتوان هوا را پاک نگه داشت؛ اما مشکل اینجاست که ازن از لحاظ شیمیایی فعال است و به تمام موادی که در فضاهای بسته یافت می‌شود واکنش نشان می‌دهد؛ مثلاً ازن می‌تواند با هیدروکربن‌های موجود روی وسایل یا روغن‌های طبیعی باقی‌مانده بر سطوح واکنش دهد و ماده‌ای حاوی فرمالدئید بسازد که برای سلامت مضر است. به همین دلیل کارشناسان استفاده از این دستگاه‌ها را در فضاهای بسته پیشنهاد نمی‌کنند.

در حالی که این فناوری‌های تصفیه هوا در دست بررسی است، این سوال پیش می‌آید که آیا تصفیه هوا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اقدامی ضروری است؟ یا تهویه مناسب کافی است؟

تهویه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا

تهویه هوا

بیشتر مردم از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا و از راه تنفس هوای آلوده به ویروس به کووید مبتلا می‌شوند. این احتمال که ویروس از طریق بازدم فرد مبتلا در هوا پخش شده باشد و شما را بیمار کند وجود دارد، اما اگر تهویه مناسب باشد این احتمال مقداری کمتر می‌شود. سیستم‌های تصفیه یا تهویه تاثیر اندکی بر از بین بردن ویروس موجود در هوا دارند؛ به همین دلیل است که بیشتر بر فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید شده است. کارشناسان معتقدند رساندن خطر ابتلا به صفر کاری غیرممکن است، تهویه نامناسب نیز باعث افزایش خطر ابتلا در کلاس‌های درس می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها