کد خبر: 608168
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۱۰:۳۶:۳۰
| |

دلیل صف‌های طولانی نان در سیستان‌وبلوچستان چیست؟

مشاور وزیر اقتصاد درباره صف‌های طولانی نان در سیستان‌وبلوچستان توضیحاتی داد.

دلیل صف‌های طولانی نان در سیستان‌وبلوچستان چیست؟
کد خبر: 608168
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۱۰:۳۶:۳۰

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد درباره مشخصا مشکل استان سیستان و بلوچستان در توزیع نان و ایجاد صف‌های طولانی برای خرید نان بین مردم و اعتراضات مبنی بر اینکه دولت در این استان افزایش جمعیت اتباع خارجی و افغان را در تعیین سهمیه در نظر نگرفته و مشکل قاچاق آرد از این استان مرزی اظهار داشت: اینکه اتباع خارجی در کشورمان جمعیتی بالایی دارند، حرف غلطی نیست اما یکی از اهداف مرحله جدید طرح هم، اختصاص آرد مبتنی برعملکرد یعنی فروش نان توسط  نانوایان  برای رفع این مساله بوده است. باید توجه داشت در فصول مختلف در استان‌های مختلف ترددهای جمعیتی انجام می‌شود و درایام عید، ایام برداشت محصول، شاهد ترددهای جمعیتی چه اتباع ایرانی و چه اتباع خارجی هستیم.  

به گزارش ایلنا، وی گفت: نکته‌ای که این زیرساخت جدید فراهم کرده این است که شناورسازی اختصاص آرد به نانوایان را محقق کرده و دیگر نگرانی‌هایی از این جنس که سهمیه آرد در استان یا شهری کافی نیست را برطرف می‌کند. در این فرآیند جدید، اختصاص آرد مبتنی بر هر دوره 30 روزه عملکرد نانوا محاسبه و انجام می‌شود و معمولا خرید آرد نانوایان هر10 روز یکبار انجام می‌شود. در این مدت محاسبات سامانه به روز و براساس میزان فروشنان، میزان تخصیص آرد برای دوره بعد تعیین می‌شود. 

مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: با آغاز فاز دوم طرح و شناورسازی سهمیه آرد نانوایان، مبتنی بر گزارش‌هایی‌که از استان‌ها داشتیم صف‌های نامتعارف که دلیل اصلی آن، همان فاصله قیمتی آرد یارانه‌ای با آرد سایر مصارف بود که در نهایت انگیزه برخی نانوایان را به این سمت می‌برد که سهمیه آرد را پس انداز کنند و ساعت تولید نان را کاهش دهند، برطرف شده و با آغاز این طرح از ابتدای اسفند ماه سال گذشته و قبل از ماه مبارک رمضان گزارشات متعددی از استان‌ها دریافت کردیم که صف های نامتعارف از بین رفته‌است. 

جلال ادامه داد: مشاهده و رصد سامانه هم نشان می‌دهد که ساعت فعالیت کار نانوایان چیزی حدود 8 تا 10 درصد افزایش پیدا کرده چراکه برای نانوایان واضح بود اگر تولید نان رقم نخورد، اختصاص آرد در دوره آتی اتفاق نخواهند افتاد و این تصور و رویکرد که نانوایان یک میزان آرد ثابتی در اختیار دارند و هر میزان نان تولید کنند این مقدار تغییری نمی‌کند، کنار گذاشته شد.

وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان هم مشابه سایر استان‌ها بیشترین انحراف آرد برای مصارف خوراک دام و طیور و پس از آن محل استفاده آرد انحرافی، سایر مصارف و بعد از آن قاچاق است. البته قاعدتا در استان‌های مرزی ممکن است ظرفیت قاچاق بالاتر باشد. 

مشاور وزیر تاکید کرد: به طور طبیعی در سال‌های گذشته رشد 2.5 تا 3 درصدی در مصرف آرد داشتیم که معمولا ناشی از رشد جمعیت طبیعی کشور و مهاجران بود و سال گذشته هم انتظار داشتیم که حداقل تا 3 درصد مصرف آرد مابه ازای رشد جمعیت اتباع مصرف آرد نسبت به سال 1400 بیشتر شود. همچنین انتظار افزایش مصارف نان را هم داشتیم و این اتفاقات هم رخ داده و البته انحرافات مصرف آرد هم می‌توانست رقم بخورد اما اتفاق مثبتی که رخ داد این بود که علی رغم تمام این انتظارات، مصارف آرد در پایان 1401 در مقایسه با سال 1400 نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه تا حدود 4 درصد هم کاهش پیدا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها