کد خبر: 614059
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۱۰:۴۱:۵۵
| |

ابرازنگرانی یک مقام مسئول از افزایش احتمالی مرگ بیماران در انتظار پیوند

مدیرعامل انحمن اهدای عضو ایرانیان ضمن ابراز نگرانی از ابراز نگرانی از کاهش اهداکنندگان عضو از افزایش آمار بقای پیوند در کشور خبر داد.

ابرازنگرانی یک مقام مسئول از افزایش احتمالی مرگ بیماران در انتظار پیوند
کد خبر: 614059
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۱۰:۴۱:۵۵

کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انحمن اهدای عضو ایرانیان درباره وضعیت اهدای عضو در کشور گفت: آمار اهدای عضو به صورت تعداد در میلیون محاسبه می‌شود در ایران قبل از کرونا ۱۴.۳ در میلیون آمار اهدای عضو بود یعنی در هر میلیون نفر ۱۴.۳ اهدا در سال داشتیم. متاسفانه با شروع کرونا افتی را در اهدای عضو داشتیم و آمار اهدا در ایام کرونا به ۷.۳ رسید. این امر باعث شد، اگر قبل از کرونا روزی ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کردند در ایام کرونا به دلیل کمتر شدن اهدا این رقم به شدت افزایش پیدا کرد. در دو سال اخیر دوباره آمار اهدا افزایش پیدا کرده و در سال اول بعد از کرونا به ۱۱.۷ و در سال دوم به ۱۲.۲ رسیده است و این خوب است که افزایش پیدا کرده اما هنوز حتی به مقدار قبل از کرونا نرسیده ایم.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: اینکه آمار به قبل از کرونا نرسیده است به این معنی نیست که مرگ مغزی کم شده است بلکه متاسفانه مرگ مغزی همچنان زیاد است اما تعداد افرادی که اعضای‌شان بعد از مرگ مغزی اهدا می‌شود کاهش پیدا کرده و طبق شیب اهدای عضوی که در کشور وجود داشته ما انتظار داشتیم الان آمار اهدای عضو ۱۶ یا ۱۷ در میلیون باشد و ما الان نباید به ۱۴.۳ قبل از کرونا برسیم بلکه باید بیش از این باشد، چراکه آمار جهانی و ایران بیماران نیازمند پیوند سال به سال در حال افزایش است. اگر آمار اهدای عضو افزایش پیدا نکند، تعداد بیماران بسیار زیادی در لیست انتظار فوت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد در لیست انتظار پیوند هستند، گفت: بیش از ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند. در آمریکا روزی ۲۲ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند البته جمعیت آمریکا ۴ برابر ما است و مرگ مغزی به تعداد ما ندارند و اغلب مرگ‌های مغزی در آمریکا نیز به دلیل اعتیاد یا سبک زندگی نامناسب از نظر ویروس‌ها مثبت هستند و قابلیت اهدا ندارند. متاسفانه در کشور ما جوانان سالم بدون اینکه هیچ بیماری داشته باشند در تصادفات رانندگی و حوادث جان خود را از دست می‌دهند و اعضای سالم خود را با خود زیر خاک می‌برند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به برخی از این آگهی‌های فروش اعضا گفت: برخی از این اطلاعیه‌ها کاملا بی‌مورد است به طور مثال در اطلاعیه‌ای اعلام می‌شود فردی می‌خواهد قلب خود را اهدا کند، اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست که فرد زنده‌ای بتواند قلب خود را اهدا کند. فقط و فقط در افراد مرگ مغزی که اثبات شده است که هیچ سلولی در داخل مغز زنده نیست طبق قانون اجازه برداشت عضو وجود دارد در غیر اینصورت اجازه اهدای عضو داده نمی‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها