کد خبر: 626514
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ۱۸:۱۰:۰۷
| |

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

عروس و دامادها به جای خرید طلا، نقره و بدلیجات می‌خرند

به عقیده رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران رکود کنونی بازار طلا بدتر از سال‌های شیوع کرونا است.

عروس و دامادها به جای خرید طلا، نقره و بدلیجات می‌خرند
کد خبر: 626514
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ۱۸:۱۰:۰۷

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان اینکه قیمت طلا به ثبات نسبی رسیده است، گفت: تقاضا در بازار طلا ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و حتی عروس و دامادها هم به سمت خرید نقره و بدلیجات رفته اند.

به گزارش مهر، نادر بذرافشان امروز در نشست خبری گفت: رکود حاکم بر بازار از ابتدای سال جاری ایجاد شده و طی ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است؛ همچنین شاهد کاهش قابل توجه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای سال جاری هستیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین تغییرات قیمت سکه و طلا در معاملات امروز (١۵ مرداد ماه) نسبت به ابتدای سال جاری گفت: بر اساس آخرین معاملات انجام شده در بازار امروز نسبت به ابتدای سال، ١.۶ درصد کاهش اونس جهانی طلا را معادل ٣١ دلار شاهد بوده‌ایم. در بازار داخل، هر مثقال طلای ١٧ عیار و همچنین هر گرم طلای ١٨ عیار ۶.۶ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده‌اند.

وی افزود: انواع قطعات سکه نیز روند کاهش قیمت داشته و نسبت به ابتدای سال، سکه تمام طرح جدید ٧.٧۴ درصد، سکه تمام طرح قدیم ٨.٩ درصد، نیم سکه ١۶.٢ درصد، ربع سکه ٨.٢ درصد و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز ١١.۴٢ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. حباب سکه نیز از ابتدای سال کاهش ١٢.۵ درصدی داشته است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در مورد معاملات و فعالیت فروش طلا در فضای مجازی گفت: بسترهای فعالیت در فضای مجازی فراهم شده است اما شرط حضور در فضای مجازی این است که افراد جواز مورد نظر را از اتحادیه دریافت کنند و حتماً باید محل فیزیکی داشته باشد.

مردم توجه داشته باشند صفحه‌های خرید و فروش طلا در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند و اکثر تخلفات درباره عیار و سکه‌های غیر بانکی مربوط به فضای مجازی است.

وی درباره ورود طلای عیار پایین به بازار تاکید کرد: ورود طلای با عیار پایین به بازار به صورت جعلی به جای طلا با عیار ١٨ شایعه است و هیچ گزارشی در این باره نداشتیم. اما پیشنهاد شده که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از طلای پایین استفاده کنیم تا با کاهش قیمت میزان تقاضا افزایش پیدا کند که هنوز این پیشنهاد تصویب نشده‌است.

بذرافشان با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است، گفت: بین ٢٠ تا ۴٠ درصد تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته و حتی تا ٢٠ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته‌است.

بذرافشان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری میانگین ٢٠ تا ۴٠ درصد کاهش تقاضا در بازار دیده می‌شود؛ همین موضوع آسیب به صنعت طلا وارد کرده و مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی فراهم کرده است.

این مقام صنفی برای آینده بازار پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه از ابتدای امسال، روند کاهشی تقاضا در بازار وجود داشته و هشت تا ۱۱ درصد کاهش قیمت را داشته‌ایم و همچنین با توجه به اینکه اونس جهانی طلا به ثبات نسبی خوبی رسیده است، چنانچه اتفاق اقتصادی خاصی در قیمت اونس جهانی طلا یا نرخ ارز در بازار داخل نداشته باشیم، بازار ثبات خود را حفظ خواهد کرد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها