کد خبر: 645106
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ۲۰:۲۴:۲۸
| |

تولیت آستان قدس رضوی:

دشمن به دنبال ایجاد انحراف در هیات‌های مذهبی است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمنان چون نمی‎توانند هیات‌ها و جریانات مذهبی و انقلابی را نابود سازند برای ایجاد انحراف در مسیر آن ها تلاش می‌کنند.

دشمن به دنبال ایجاد انحراف در هیات‌های مذهبی است
کد خبر: 645106
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ۲۰:۲۴:۲۸

به گزارش مهر، حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی ظهر سه شنبه در دیدار اعضای هیأت امنای هیأت و تشکل‌های دینی که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد، افزود: هیأت‌های مذهبی از نهادهای کهن دینی و مردمی و اثرگذار در تحولات سیاسی و تاریخی به ویژه در سده اخیر بوده‌اند. مداحان برخاسته از هیئات مذهبی در دوران دفاع مقدس نقشی بسیار مؤثر و غیرقابل انکار در تقویت روحیه و الهام گیری رزمندگان از حضرت اباعبدالله (ع) در جبهه‌های دفاع مقدس داشتند.

به گزارش مهر، تولیت آستان قدس رضوی افزود: هیأت‌های مذهبی در دوران پس از انقلاب اسلامی در جریان منافقین، آشوب‌ها، فتنه‌ها و همچنین پیش از انقلاب نقش بسیار برجسته و تعیین کننده‌ای داشتند که قطعاً مدیریت چنین مجموعه‌های نقش آفرین بسیار ضروری و لازم است؛ اگر از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های هیأت‌ها به خوبی صیانت نشود، دشمن برای آن دسیسه خواهد چید.

وی با بیان اینکه دشمن درصدد ایجاد انحراف در هیأت‌های مذهبی است؛ عنوان کرد: دشمن ابتدا همچون دوران رضاخان برای نابودی هیأت‌ها تلاش کرد که شکست خورد؛ حالا که نمی‌تواند این نهاد دینی مقدس را نابود کند برای انحراف آن می‌کوشد.

مروی ابراز کرد: هرکجا جریان دینی، مذهبی، معنوی، انقلابی و اثرگذاری باشد؛ دشمن برای آن نقشه می‌کشد و چون تجربه کرده و می‌داند قادر به نابودی آن نیست؛ برای منحرف سازی آن به نفع خود تلاش می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سیره و عملشان به هیأت‌ها بسیار اهتمام دارند و ضمن حمایت این جریان را هدایت می‌کنند؛ این عبارت معظم‎له که فرمودند «هیأت، محلّ جهاد تبیین است» خود نشان دهنده تأثیرگذاری گسترده هیات‌هاست که رهبری معظم چنین مطالباتی را از هیأت‌ها دارند.

وی با بیان اینکه «هیأت‌ها برای احیای امر اهل بیت (ع) فرصت ساز هستند»، عنوان کرد: یکی از بسترهای احیای امر، فرهنگ و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هیأت‌های مذهبی هستند.

مروی با تأکید بر اینکه وجهه مردمی هیأت‌ها باید حفظ و از دولتی سازی آن‌ها پرهیز شود؛ عنوان کرد: ضمن حفظ وجهه مردمی هیأت‌ها توجه به صیانت و هدایتگری آن‌ها حائز اهمیت است و همچنین باید ارتباط هیأت‌ها با حوزه‌های علمیه تقویت شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید به جایگاه منبر و نشر معارف دین به طور ویژه در هیأت‌ها توجه شود؛ گفت: شور و احساسات مذهبی در هیأت‌ها باید همراه با پیام‌های معرفتی، آگاهی‌بخشی و آثار فرهنگی داشته باشد.

وی همچنین به ایجاد ارتباط میان پیشکسوتان و نسل جدید مداحان تأکید و عنوان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان عرصه مداحی و ارتباط آنها با نسل جوان مداحان و تولید محتوای متناسب با ویژگی‌های اتقان، جذابیت و گستره نسلی که بتواند مخاطبان گوناگون را در هیأت‌ها جذب کند، شناسایی آسیب‌ها و طراحی هیأت تراز انقلاب، تقویت امتداد اجتماعی هیأت‌ها؛ از دیگر موضوعات حائز اهمیت است.

تولیت آستان قدس رضوی مراقبت از سلیقه گرایی و جناح گرایی سیاسی در هیأت‌ها را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و ابراز کرد: هیأت‌ها باید خاستگاه انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باشد و اگر این نبود آن هیأت سکولار است؛ اما هیأت‌ها نباید باشگاه یک جناح سیاسی شوند، انقلابی بودن با سیاسی بودن متفاوت است.

وی با بیان اینکه هیأت‌ها باید برای تمام فصول برنامه داشته باشند و فعالیت آنها نباید مختص یک ایام خاص باشد، گفت: مراقبت در خصوص عدم چهره سازی‌های کاذب در هیأت‌ها باید صورت پذیرد، رسانه ملی نیز باید فرصت حضور را برای همه مداحان و منبری‌های شایسته فراهم آورد و نباید این فرصت تنها برای چند مداح و سخنران باشد زیرا این امر خود یک نوع سلبریتی سازی است.

مروی صیانت از خرافات و تحجر و همراه سازی شور با شعور و ارتقا معرفت دینی در هیئات را مهم خواند و گفت: حرم مطهر رضوی طی سال‌های اخیر از هیأت‌ها استان‌ها و اقوام مختلف برای عزاداری در حرم مطهر دعوت می‌کند زیرا حرم مطهر فقط برای مشهدی‌ها نیست؛ همه هیات‌ها از تمام استان‌ها باید بتوانند در حرم مطهر برنامه داشته باشند؛ حرم مطهر امام رضا (ع) در طول سال میزبانی از ۴ هزار هیأت مذهبی را داشته خصوصاً در ایام شهادت‌های مهم مثل عاشورا هیات‌ها وارد صحن‌ها می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها