کد خبر: 677736
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۵ ۱۵:۰۱:۰۸
| |

لغو حکم ادامه تحصیل مطهره گونه ای در دانشگاه

معاون دانشجویی وزارت بهداشت درباره لغو حکم ادامه تحصیل مطهره گونه ای گفت: براساس شیوه نامه انضباطی به مورد این دانشجو رسیدگی می‌شود.

لغو حکم ادامه تحصیل مطهره گونه ای در دانشگاه
کد خبر: 677736
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۵ ۱۵:۰۱:۰۸

مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره اظهارات اخیر مطهره گونه‌ای در شبکه ایکس و اینکه تکلیف دانشگاه با این دست اظهار نظر‌ها چیست، گفت: با توجه به ماده‌ای درخصوص تخلفات رایانه‌ای و یا ماده‌ای دیگر درخصوص توهین به شعائر و مقدسات اسلامی و ملی که در شیوه نامه جدید انضباطی نیز وجود دارد، اتهام وارده در کمیته انضباطی قابلیت رسیدگی دارد و به این موضوع، حتماً رسیدگی می‌شود.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: البته ایشان پرونده انضباطی از قبل در کمیته انضباطی داشته که موقتاً تعلیق شد و قرار هست که این پرونده در شورای مرکزی انضباطی بررسی مجدد شود و مسوولان مربوطه پیگیر مقدمات این موضوع هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که اگر دانشجویی در فضای مجازی نسبت به یک موضوعات ملی و دینی، اظهار نظری خلاف قوانین، منافع ملی و ارزش‌های بخشی از جامعه انجام دهد، نحوه برخورد با آن به چه شکل است و در شیوه نامه انضباطی جدید دانشجویان، تکلیف دانشگاه‌ها در برخورد و مواجهه با این موارد چیست؟ اظهار داشت: مواد متعددی در آئین‌نامه و شیوه‌نامه انضباطی برای بررسی اینگونه تخلفات و اتهامات وجود دارد که بر اساس آن به اتهام دانشجو رسیدگی می‌شود.

جنبه تربیتی برخی احکام انضباطی

وی همچنین گفت: دانشجویان هم مانند بقیه شهروندان هستند، اگر دانشجویی درمورد ارزش‌های دینی و مسائل ملی، کاری خلاف مانند توهین انجام دهند، همان برخوردی با وی می‌شود که با یک شهروند می‌شود و هیچ فرقی بین دانشجو و یک پزشک و مهندس با یک شهروند معمولی و کارگر و کارمند در جرائم عمومی وجود ندارد؛ فلذا اگر جرم اتهامی در محیط فیزیکی و یا پلتفرم دانشگاهی صورت پذیرد، مانند جرائم آموزشی یا اخلاق حرفه‌ای، آنگاه در کمیته انضباطی بررسی می‌شود و البته ما وظیفه خود می‌دانیم، همواره برای صیانت از دانشجو تلاش کنیم و بسیاری از احکام انضباطی هم جنبه تربیتی دارد.

نقش دانشگاه در آگاهی بخشی و آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانشجویان

وی در پاسخ به این پرسش که نقش دانشگاه در آگاهی‌بخشی و یادآوری مسئولیت اجتماعی به دانشجویان در این مسیر چیست، گفت: دانشجو به دانشگاه می‌آید، تا پزشک شود، پرستار شود، داروساز شود، فیزیوتراپ شود، مهندس شود، تکنسین شود، بعبارتی در نگاه اول، دانشگاه برای مهارت‌های تکنیکی ایجاد شده ولی در کنار این، لازم است که دانشجو علاوه‌بر مهارت تکنیکی، مهارت‌های ادراکی، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی با همکار و بیمار و اخلاق حرفه‌ای را فرا گیرد؛ برای همین ساختار‌های دیگری هم در دانشگاه ایجاد شده‌است که نهاد مقام معظم رهبری، تشکل‌های دانشجویی و معاونت فرهنگی و دانشجویی از این جمله هستند.

حبیبی یادآور شد: یکی از اهداف این مجموعه‌ها، مهارت‌مند کردن، تاب‌آور کردن و حرفه‌ای کردن دانشجو است تا دانشجو آموزش‌های لازم را در برخورد با بیماران و همکاران و دیگر هم‌نوعان و نیز مواجهه درست با مسائل و مشکلات روزمره و قدرت حل مسئله بیابد. ساختار‌های فرهنگی اجتماعی و نهاد‌های دانشجویی، این جنس فعالیت‌ها را به دانشجویان آموزش می‌دهند.

وی همچنین اظهار کرد: اگر ما بتوانیم محیطی ایجاد کنیم که دانشجویان بتوانند با هم گفتگو و کار گروهی کنند، همکاری گروهی و گفتگو کردن به‌موقع، مانع از این می‌شود که افراد به خشم برسند، به‌اشتباه برسند، گفتگو کردن، فرصت تفاهم را ایجاد می‌کند؛ به‌نظر من مهم‌ترین وظایف فرهنگی در دانشگاه‌ها این است که یک دانشجو را جامعه‌پذیر کرده و به ابعاد مختلف روحی اجتماعی او توجه کند و دانشجو بتواند با مسائل و مشکلات و نیاز‌های خود و جامعه به‌درستی و همه‌جانبه‌نگر برخورد کند.

نحوه مواجهه با تخلفات دانشجویی باید اثر تربیتی داشته باشد

مهدی فاطمی پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز در همین رابطه گفت: در خصوص برخورد و مواجهه با برخی اقدامات و فعالیت‌های دانشجویان ممکن است نگاه‌ها متفاوت باشد ولی به هر جهت، نگاه ما این است که تا جایی که می‌شود در صورتی که فردی در دوران دانشجویی خطایی مرتکب شد نحوه برخورد طوری باشد که اثر تربیتی روی آن داشته باشد و دانشجو متوجه اشتباه خود بشود، این نحوه مواجهه بهتر از این است که با فردی که تازه وارد اجتماع می‌شود، در همان ابتدا اگر خطایی از وی سر زد، برخورد قضایی یا امنیتی شود.

وی با اشاره به شیوه نامه انضباطی دانشجویان ادامه داد: ما نگاهمان به آیین‌نامه انضباطی، آیین‌نامه‌ای است که با آن می‌شود جلوی تخلفات را در فضای دانشگاه گرفت و می‌تواند به جای برخورد‌هایی مانند جرم و برخورد قضایی، برخورد‌های انضباطی کرد.

حجت الاسلام فاطمی افزود: در دوره‌های قبل هم تلاشمان بوده که ازهمین ظرفیت استفاده کنیم و در ایام اغتشاشات نیز تلاش شد به‌جای این‌که افراد دستگیر شوند و پرونده‌های قضایی شکل گیرد توسط کمیته انضباطی احیاناً اگر هم خطایی صورت پذیرفته تذکر داده، تعهد گرفته شود و خانواده‌ها در جریان قرار گیرند و یا مسیر‌های مختلفی که خیلی برای افراد کم‌هزینه‌تر است به کار برده شد.

دستور وزیر بهداشت درباره «گونه ای»

وی افزود: طبیعتاً دانشگاه‌ها نیز مکلفند و وظیفه دارند از این ظرفیت استفاده کنند در مورد خانم «مطهره گونه ای» نیز تا جایی که اطلاع دارم وزیر بهداشت به دانشگاه ابلاغ با رئیس دانشگاه صحبت کرده و قرار شده است پرونده وی در کمیته انضباطی بررسی شده و دانشگاه حکم دهد.

معاون نهاد رهبری در دانشگاه‌ها درباره اینکه آیا صرف اینکه یک نفر دانشجو است می‌تواند در فضای مجازی نسبت به یک اقدام ملی اظهار نظری خلاف منافع ملی انجام دهد، گفت: طبیعتاً دانشجو بودن ویژگی و یا مصونیت ایجاد نمی‌کند وقتی فردی خطایی را مرتکب شود باید پاسخگوی خطای خود باشد.

لازم به ذکر است که «مطهره گونه‌ای»، دبیر سابق سیاسی در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران اخیراً به دانشگاه بازگشته است. او دست به انتشار مطالبی در واکنش به حمله موشکی ایران در فضای مجازی زد و در همین راستا دادستانی تهران نیز علیه وی اعلام جرم کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها