کد خبر: 581626
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ۱۳:۵۰:۵۹
| |

سوال روزنامه دنیای اقتصاد از دولت و مجلس:

چرا صنعت خودروسازی باید هزینه سیاست‌‌های فرزندآوری و اسقاط خودروهای فرسوده را بدهد؟

روزنامه دنیای اقتصاد پرسید: اینکه دولت و مجلس می‌خواهند شهروندان را به فرزندآوری و اسقاط خودروهای فرسوده تشویق کنند به جای خود، چرا این وسط صنعت و بازار خودرو باید هزینه آن را بدهند؟

چرا صنعت خودروسازی باید هزینه سیاست‌‌های فرزندآوری و اسقاط خودروهای فرسوده را بدهد؟
کد خبر: 581626
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ۱۳:۵۰:۵۹

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از رانت‌های خودرویی که دولت برای عده‌ای خاص به وجود آورده انتقاد کرده است. 

به گزارش دنیای اقتصاد، سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان به چه میزان است؟ قیمت‌گذاری دستوری خودرو، رانت بی‌سابقه‌ای در بازار خودرو ایجاد کرده است. این در شرایطی است که قانون‌گذار گروه‌هایی را برای بهره بردن از این رانت در اولویت قرار داده است. سهم ۵۰درصدی برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سهم ۱۰درصدی برای فرسوده‌ها و همچنین تخصیص خودرو به دیگر گروه‌ها، خارج از نظام قرعه‌کشی، عملا ظرفیتی برای متقاضیان عادی باقی نمی‌گذارد.

دنیای اقتصاد در ادامه از سیاست‌گذار پرسش‌هایی مطرح کرده است: در باب اصل طرح‌هایی مانند جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و همچنین اسقاط خودروهای فرسوده، بحثی نیست، منتها مساله اینجاست که چرا قانون‌گذار (خواه دولت باشد و خواه مجلس شورای اسلامی) برای پیشبرد اهداف خود دست در جیب تولیدکنندگان می‌کند؟ اینکه دولت و مجلس می‌خواهند شهروندان را به فرزندآوری و اسقاط خودروهای فرسوده تشویق کنند به جای خود، چرا این وسط صنعت و بازار خودرو باید هزینه آن را بدهند؟ مگر قانون‌گذار و سیاستگذار به دنبال تنظیم بازار خودرو و حذف رانت (حداقل در ظاهر) نیستند، پس چرا قوانینی تنظیم می‌شود که خود رانتی جدید را به بار می‌آورند؟ 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها