کد خبر: 221667
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۱۳:۰۴:۰۰
| |

مدیرکل هواشناسی گیلان مطرح کرد:

از تروما چه می‌دانید؟

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: طرح تروما برای اولین بار در کشور با مشارکت هواشناسی گیلان اجرا می‌شود.

از تروما چه می‌دانید؟
کد خبر: 221667
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۱۳:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| هر نوع ضربه، جراحت، شوک٬ آسیب و حادثه وارد شده بر بدن، در علم پزشکی، تروما (Trauma) محسوب می‌شود، مشروط به اینکه از خارج به بدن وارد شده باشد و عامل درونی، علت ایجاد آسیب نباشد.

به عبارت دیگر تروما هر آسیبی است که در اثر افزایش انرژی ورودی به بدن ایجاد می‌شود. این انرژی ممکن است از نوع ضربه‌ای، مکانیکی، حرارتی (سوختگی)، شیمیایی یا انواع دیگر باشد.

محمد دادرس مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه طرح تروما بیش از دو سال به صورت پایلوت در گیلان در حال اجراست، گفت: سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده است که طیف گسترده‌ای از مراقبت‌ها را برای همه بیماران مجروح ارائه می‌دهد و با سیستم بهداشت و درمان عمومی محلی هماهنگ است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اولین و مهمترین رکن از چهار رکن سیستم تروما، رکن پیشگیری از آسیب است و تمرکز اصلی سیستم‌های تروما در آینده پیشگیری از آسیب خواهد بود لذا آگاهی از شرایط جوی حاکم بر جاده‌های گیلان با توجه به وجود مه و لغزندگی جاده‌ها بر اثر بارندگی در اکثر ایام سال و همچنین وجود گردنه‌های ارتباطی مهم بین استانی در گیلان، هواشناسی استان از اعضاء مهم این کمیته محسوب می‌شود.

دادرس اضافه کرد: اداره کل هواشناسی، گیلان به عنوان پایلوت این طرح در کشور انتخاب شده و در صورت موفقیت آن، در سراسر کشور مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا،به گفته کارشناسان در حال حاضر حدود 50 درصد علل «تروما» در دنیا، تصادفات رانندگی و حوادث ترافیکی است و براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در صورت عملی نشدن اقدامات اساسی در این زمینه این رقم در سال 2020 میلادی به 60 درصد خواهد رسید.‏

تروما بیشتر جمعیت جوان را که در موثرترین دوره زندگی خود جهت پیشرفت جامعه به سر می برند، تحت تاثیر قرار می دهد. آمارها نشان می دهد که یازدهمین علت مرگ و میر و هشتمین عامل شاخص سالهای از دست رفته عمر (DALYs) تصادفات جاده ای است. حدود 85درصد از مرگ‌ها و 90 درصد از سال‌های زندگی از دست رفته بر اثر این آسیب‌ها، در کشورهای با درآمد کم و یا با درآمد متوسط مثل ایران است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها