کد خبر: 165944
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۴:۳۲:۰۰
| |

مدیر عامل آب منطقه‎‎ای یزد:

قطره‎‎ای از آب انتقالی به یزد در کشاورزی مصرف نمی‎‎شود

محمدمهدی جوادیان زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای یزد با تاکید بر این که حتی یک قطره آب انتقالی به یزد صرف کشاورزی این استان نمی‌شود، گفت: آب انتقالی تنها نیمی از نیاز شرب استان را تامین می‎‎‎کند و مابقی نیاز استان از از منابع فاقد کیفیت داخل استان تامین می شود.

قطره‎‎ای از آب انتقالی به یزد در کشاورزی مصرف نمی‎‎شود
کد خبر: 165944
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۴:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| «محمدمهدی جوادیان زاده» در مورد وضعیت بحرانی کم آبی در استان یزد، عنوان کرد: متاسفانه هر چند استان یزد از گذشته همراه با کم آبی و کمی نزولات جوی مواجه بوده ولی در 15 سال اخیر با خشکسالی‎‎های متوالی همراه بوده به نحوی که متوسط بارندگی استان به 80 میلیمتر کاهش یافته که البته در سال آبی جاری به 40 میلیمتر نزول یافته و هر ساله نیز این وضعیت در حال بدتر شدن است.

وی با بیان این که در حال حاضر تنها نیمی از آب شرب مورد نیاز مردم استان از منابع آبی زیرزمینی که عمدتاً نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، تامین و 50 درصد مابقی از خط انتقالی تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر سهم استان از آب انتقالی در سال تنها 60 میلیون مترمکعب است در حالی که برآورده‌ها میزان آب شرب مورد نیاز استان در سال 1425 را 250 میلیون مترمکعب تخمین می‌زند.

جوادیان زاده در مورد کاهش سهم آب استان یزد از خط انتقالی، اظهار کرد: میزان تخصیص آب خط انتقالی به یزد 98 میلیون مترمکعب براساس آورد نرمال رودخانه تعیین شده ولی در صورت کاهش آب منبع به هر دلیلی مانند خشکسالی سهم آب انتقالی می‎‎تواند کاهش یابد و این، یک امر طبیعی است.

وی با تاکید بر این که این موضوع برای آب شرب یزد و اصفهان به یک میزان بوده و در سال جاری از آب شرب انتقالی به اصفهان و یزد یه یک میزان یعنی 10 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این که کاهش 40 درصدی سهم اب انتقالی یزد عنوان می‎‎شود، براساس میزان تخصیص آب انتقالی به یزد یعنی 98 میلیون مترمکعب است، هر چند که از ابتدا سهم آب تخصیصی خط انتقالی به یزد 66 میلیون مترمکعب بوده و امسال به 60 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی تصمیم‌گیری در این رابطه را نیز برعهده کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و شورای هماهنگی زاینده‌رود که با حضور شخص وزیر و نمایندگان سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: متاسفانه یکسری شائبات و القائات نادرست در بین کشاورزان محلی اصفهان ایجاد شده که آب انتقالی یزد در بخش‌های غیرشرب مصرف می‌شود که کاملا نادرست است.

مدیر عامل آب منطقه‎‎ای یزد با تاکید بر این که حتی یک قطره آب انتقالی از کوهرنگ به یزد صرف کشاورزی نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر 96 درصد آب خط انتقالی صرف شرب یزدی‌ها و تنها 40 درصد صرف بخش صنعت که 50 درصد سهم اشتغال استان را به دوش می‌کشد، می‌شود.

وی با بیان این که آب با ای.سی بالای 1200 غیرقابل شرب است، گفت: امروز صنایع استان بر سر آب با ای.سی 17000 دعوا دارند و این در حالی است مجموع سهم آب مصرفی بخش صنعت، خدمات و فضای سبز یزد از کل آب مصرفی استان براساس اعلام وزارت نیرو تنها شش درصد است.

جوادیان زاده مهمترین سیاست استان با توجه به روند و وضعیت بارش‎‎ها را مدیریت آبی خواند و گفت: بخش زیادی از صنایع استان از طریق بازچرخانی آب پساب و استفاده از آب شیرین‌کن‌ها نیاز خود در این بخش را تامین می‌کنند و در بخش کشاورزی نیز توسعه کشت‎‎های گلخانه‎ای برای ادامه حیات کساورزی استان در دستور کار است هرچند که برخی معتقدند گلخانه‎‎داری برای بهره‎‎وری بیشتر از آب کشاورزی نیز برخلاف همه جای کشور که مزیت است در یزد و برای کشاورزان یزدی گناه محسوب می‌شود در حالی که برای یزد نیز یک ضرورت حیاتی است.

وی افزود: همین افراد نیز بر این باور هستند که در حالی استاندارد مصرف آب شرب شبانه‌روزی یک فرد 150 لیتر است، این میزان برای یزدی‌ها باید 25 لیتر باشد در حالی که این یک دیدگاه غیر منطقی است.

وی با بیان این که در حال حاضر سالانه سفره‎‎های آب زیرزمینی استان 45 سانتی‌متر افت می‌کند، از تلاش استان برای کاهش 50 درصدی آب مصرفی در بخش کشاورزی که از منابع آب‌های زیرزمینی مشروب می‌شود، خبر داد.

جوادیان با بیان این که استان یزد کمترنی تعداد چاه‎‎های غیرمجاز کشور را در خود دارد، گفت: در حالی که در برخی استانها دارای تا 40 هزار چاه غیرمجاز نیز هستند، در استان یزد تنها 300 چاه غیرمجاز برطبق تعریف‎‎های وزات نیرو هستیم.

وی از شدت و جدیت برخورد با چاه‎‎های غیرمجاز حتی در بخش صنعت با وجود نامگذاری سال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی خبر داد و گفت: صنعت یزد با توجه به بحرن کم آبی استان از چهار، پنج سال قبل تاکنون هیچ تخصیص آبی مگر در اندک دشت‏های تخصیص وجود دارد به میزان اندک حداکثر 25 مترمکعب یا در صورت خرید چاه‎‎های کشاورزی برای استفاده در صنعت نداشته است.

وی گفت: البته با توجه به این سیاست نیز بسیاری از صنایع استان به سمت کم‌آبخواه بودن سوق یافته و عمدتاً صنایع های تک در استان آغاز فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل آب منطقه‎‎ای یزد انتقال آب از دریاهای آزاد را از این لحاظ که آب به نرخ واقعی به صنایع استان ارائه می‏‏شود و بیش از حال حاضر آنها را بهره‌‏‏وری بیشتر از آب هدایت می‏‏کند، مناسب ارزیابی کرد.

جوادیان زاده اعلام کرد: البته تامین پکیج‏‏های صرفه‎‎جویی در مصرف آب و کاهش تعرفه برق براساس استان‎‎های گرمسیری برای استفاده بیشتر از کولرهای گازی توسط یزدیها به جای کولرهای آبی را از اقدامات در دست پیگیری استان برای کاهش مصرف آب در استان ذکر کرد.

این مسئول در پایان در پاسخ به سئوالات خبرنگاران به خسارت 800 میلیون تومانی به تاسیسات خط انتقال آب به یزد در این دوره از اعتراضات اشاره کرد و گفت: تاکید و مبنا بر رفع مشکل به صورت مسالمت‎آمیز است ولی به دنبال اقدامات اخیر و تخریب بیت المال از سوی برخی معترضان، استاندار یزد خواستار برخورد جدی با متخلفات و متعرضان به تاسیسات خط انتقالی و محکومیت آنها به پرداخت هزینه تعرضاتشان شده‎‎اند.

جوادیان زاده قطعاً کشاورزان ورزنه همانند کشاورزان سایر نقاط کشور و یزد از محل خشکسالی متضرر شده‎‎اند که در این رابطه مسئولان استان در تلاش برای ایجاد طرح‏‏های توسعه‏‏ای در منطقه برای رفع مشکلات کشاورزان مذکور هشتند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها