کد خبر: 220194
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۴:۳۴:۰۰
| |

همه‌ آدم‌هایی که از سفره سرمایه‌های مردم در «ثامن‌الحجج» خوردن و بردن:

نام وزیر سابق، مجری‌های محبوب و بامزه در پرونده ثامن الحجج

در پرونده موسسه اعتباری ثامن‌الحجج که در جریان دادگاه است: سه نفر متهم‌اند: ابوالفضل میرعلی متهم ردیف اول، ربابه ابراهیمی، همسر میرعلی، ردیف دوم که دختر یکی از روحانیون استان خراسان است و مهدی رمضانیان متهم ردیف سوم که فراری است.

نام  وزیر سابق، مجری‌های محبوب و بامزه در پرونده ثامن الحجج
کد خبر: 220194
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۴:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پرونده تخلف مالی تعاونی ثامن‌الحجج به‌عنوان اولین پرونده بررسی قضائی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، بیش از 9 جلسه است که در دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی باقری در حال بررسی است.

ثامن‌الحجج که کار خود را با سرمایه شش‌میلیون‌و 300هزارتومانی در سال 80 آغاز کرد، در سال 88 (آخرین سال ارائه ترازنامه) 87 میلیارد تومان سپرده جمع‌آوری کرده و تا سال 94 سرمایه خود را به 12هزار‌و 300 میلیارد تومان می‌رساند. در جلسه آخر دادگاه این پرونده، متهم ردیف دوم و سوم پرونده حضور نداشته‌اند و برخلاف آنچه متهم ردیف اول مدعی شده که دارایی‌های این مؤسسه پاسخ‌گوی پرداخت همه مطالبات معوق آن است، بازرس بانک مرکزی با ارائه اطلاعاتی نشان داده این ادعا هیچ پایه‌ای در واقعیت ندارد و ثامن‌الحجج املاکی را با منابع این تعاونی خریداری کرده، اما این املاک به نام تعاونی نیستند.

حالا با به‌جریان‌افتادن پرونده تخلف مالی این تعاونی، مصادیق اتهامی این مؤسسه روشن‌تر شده است؛ مصادیقی که ردپای افراد خاص و برخی سلبریتی‌ها را نیز می‌توان به‌عنوان سهم‌برندگان مالی در آن دید. «شرق» در این گزارش تلاش کرده است با ارائه تاریخچه‌ای از چگونگی شکل‌گیری و فعالیت این مؤسسه، جزئیاتی از تخلفات صورت‌گرفته در مؤسسه ثامن‌الحجج را جمع‌آوری کند.

موسسه ثامن‌الحجج مال کیست؟


در پرونده موسسه اعتباری ثامن‌الحجج که در جریان دادگاه است: سه نفر متهم‌اند: ابوالفضل میرعلی متهم ردیف اول، ربابه ابراهیمی، همسر میرعلی، ردیف دوم که دختر یکی از روحانیون استان خراسان است و مهدی رمضانیان متهم ردیف سوم که فراری است.


میرعلی مدارک مدیریتی و تحصیلی لازم برای بانک‌داری را نداشته و اما کسی به او ایرادی نگرفته. او که دیپلمه است پیش از تاسیس ثامن‌الحجج، 119 فقره چک برگشتی داشته و قبل از این هم کارمند دادگاه ویژه روحانیت در مشهد بوده.

تخلفات موسسه ثامن‌الحجج چه بوده؟


قرار بوده که یک تعاونی محدود به شهر سبزوار باشد اما در سراسر کشور صدها شعبه زده.


سود سپرده‌ها در هر شعبه‌ای به‌شکل دستی و بی‌حساب‌وکتاب معبن می‌شده. هرچی به مدیران شعبه یا موسسه نزدیک‌تر بودی، سود بیش‌تر می‌گرفتی. مثلا یکی از بستگان میرعلی، برای 260میلیاردتومان سپرده، از 40 تا 89درصد سود گرفته.به این می‌گن سودکردن.


این موسسه مالی با ارز دولتی 690تن برنج وارد کرده بوده.


این موسسه بدون گرفتن وثیقه لازم، تا دل‌تان می‌خواد به آشناها تسهیلات و وام‌های چرب داده: 62میلیاردتومان فقط به یک شرکت لنت‌سازی ‌داده، به یک شخص حقیقی 15میلیاردتومان تسهیلات داده؛ بدون پرونده در موسسه یا گذاشتن ضامن یا وثیقه.

چهره‌های مختلفی در بین تاراج‌کنندگان سرمایه‌های مردم درموسسه ثامن‌الحجج


م.م، وزیر دولت احمدی‌نژاد که در یک سفر خارجی خبر بد عزلش را شنید یکی از این افراد است که تحت عنوان مشاور امور بین‌الملل ثامن‌الحجج 124 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده ح.ص از مقامات ارشد یکی از نهادهای انتظامی هم که سال 95 بازنشسته شده به اسم مشاور از این موسسه ماهی 5 میلیون تومان حقوق می‌گرفته.


پسر ح.ص هم کارمند این موسسه بوده اما نه مثل ما کارمندهای معمولی؛ او 100میلیارد تومان با عنوان حقوق 30سال خدمت را یک‌جا و همان اول کار گرفته؛ به این می‌گن کارمندی.


همسر ح.ص هم یک میلیارد تومان و دختر او هم که کارمند موسسه هم بوده، دو میلیارد تومان از ثامن وام گرفته‌اند و پس نداده‌اند. به این می‌گن وام.
فکر کردید بخت و اقبال خانواده ص همین‌قدر بوده؟ نه؛ مدیران ثامن‌الحجج یک زمین 200متری در یزد و یک آپارتمان در اصفهان هم به قیمت‌های 50میلیارد تومان و یک میلیارد تومان از آقای ح.ص و خانواده‌اش خریده‌اند. چه‌قدر زمین در یزد گران بوده!

ثامن‌الحجج یک بار 180 و یک بار دیگر 400میلیون تومان به م.م مجری و کارگردان مشهوری پرداخته که در هر دورهمی عمومی و خصوصی‌اش، دغدغه مشکلات مردم را دارد و حسابی به مسوولان تکه می‌پراند. دلیلش هم در اسناد موسسه ذکر شده: هدیه! آقای م.م شوخ و بامزه، دومیلیارد و 900میلیون تومان هم وام گرفته و فقط 800 میلیون تومانش را پس داده.

ا.ع، مجری دیگری است که برنامه‌های مناسبتی خوبی می‌سازد. او هم روزگار به‌کامش عسل است؛ سه‌میلیارد تومان از ثامن‌الحجج پول گرفته؛ به عنوان هزینه تبلیغات.

منبع: شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها