کد خبر: 282885
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

سیاست‌های دولت در خصوص مدیریت کالاهای اساسی غلط است/ علت اصلی گرانی‌ها تصمیمات غیر کارشناسی دولت است/ دولت نتوانسته جلوی قاچاق را بگیرد و سیستم واردات و توزیع را مدیریت کند/ دولت یارانه گوشت را به مردم بدهد/ تقویت ارزش پول ملی ساختاری است نه اقدامی

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: علت اصلی گرانی‌ها تصمیمات غلط دولت است و دولت باید سیاست‌هایش را تغییر دهد. دولت باید جلوی قاچاق را بگیرد و سیستم واردات و توزیع را مدیریت کند، اما به هر حال دولت نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد.

سیاست‌های دولت در خصوص مدیریت کالاهای اساسی غلط است/ علت اصلی گرانی‌ها تصمیمات غیر کارشناسی دولت است/ دولت نتوانسته جلوی قاچاق را بگیرد و سیستم واردات و توزیع را مدیریت کند/ دولت یارانه گوشت را به مردم بدهد/ تقویت ارزش پول ملی ساختاری است نه اقدامی
کد خبر: 282885
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با اشاره به گرانی‌های اخیر و عدم کاهش قیمت گوشت گفت: علت اصلی گرانی‌ها تصمیمات غیر کارشناسی دولت است. دولت اعلام می‌کند که می‌تواند با ارز ارزان کالای ارزان به مردم بدهد، اما در واقع نمی‌تواند.

او ادامه داد: کاهش قیمت کالاهای اساسی روش و منطق دارد. در این راستا دولت باید جلوی قاچاق را بگیرد و سیستم واردات و توزیع را مدیریت کند، اما به هر حال دولت نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد. پیشنهاد دیگر ما به دولت که نتوانسته قیمت‌ها را کنترل کند این است که یارانه‌ای را که به گوشت می‌دهد به مردم بدهد، چون این موضوع به عدالت نزدیک‌تر است، یعنی دولت باید ما به‌التفاوت نرخ ارز 4200 با نرخ آزاد ارز را به مردم بدهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کالاها را هم هر کسی که خواست با نرخ ارز آزاد وارد کند. در این صورت رانتی وجود نخواهد داشت و تولید هم مشکل پیدا نمی‌کند و همه چیز منطق اقتصادی دارد.

او در پاسخ به اینکه آیا با پرداخت یارانه به مردم شاهد تورم و افزایش قیمت خواهیم بود یا نه، گفت: قیمت‌ها تغییر نمی‌کند چون به سقف رسیده است.

پورابراهیمی افزود: سیاست‌های دولت در خصوص مدیریت کالاهای اساسی غلط است و این سیاست را مانند سیاست غلطی که در ارز داشت ادامه می‌دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اقدام کمیسیون متبوعش برای کاهش قیمت‌ها، تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی طرحی به منظور جلوگیری از گرانی تهیه کرد و در بودجه تحت عنوان پیشنهادی مبنی بر مدیریت ارز برای کالای اساسی مطرح شد، اما دولت اصرار کرد که ما نمی‌توانیم آن اجرا کنیم و نمایندگان هم رای ندادند. در حال حاضر طبق قانون بودجه دولت می‌تواند به روش‌های مختلف به منظور تامین کالاهای اساسی اقدام کند. اما بعید می‌دانم دولت به سمتی که می‌گوییم برود.

پورابراهیمی گفت: به منظور کاهش قیمت‌ها باید ارزش پول ملی را هم تقویت کنیم و در این شرایط به صورت خود به خود قیمت کالاها از جمله کالاهای اساسی کاهش پیدا می‌کند. تقویت ارزش پول ملی نیازمند سیاست‌های کلان، مجلس و ارکان نظام است و دولت هم محور و ثقل مرکز تصمیم است. هر چه تولید بیشتر رونق بگیرد ارزش پول ملی به تدریج تقویت می‌شود و تورم پایین می‌آید.

او ادامه داد: تقویت ارزش پول ملی ساختاری است نه اقدامی. ارزش پول ملی یک کار 5 ساله است و در این راستا کمیسیون اقتصادی کار پایه انجام می‌دهد و اصلاح قانون نظام بانکی، قاچاق و... در دستور کار ماست.

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به اینکه به منظور کاهش قیمت‌ها از ابزارهای نظارتی خود استفاده می‌کنید یا نه، گفت: استفاده از ابزارهای نظارتی هم فایده‌ای ندارد و دولت همین وضعیت را ادامه خواهد داد. تنها اقدام ما به منظور کاهش قیمت‌ها در وهله اول و در کوتاه‌مدت تغییر سیاست‌های دولت است و در گام بعدی تقویت نظارت خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها