کد خبر: 319066
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید

چرا پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام می‌مانند؟

پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور، سرمایه‌هایی هستند که سال‌هاست خاک می‌خورند. توزیع نامناسب بودجه، غیراقتصادی بودن تعریف طرح‌های عمرانی و نیز عدم نظارت، از جمله دلایلی است که موجب شده 70 هزار پروژه عمرانی نیمه‌کاره روی دست اقتصاد بماند.

حجم ویدیو: 2.19M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 319066
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور در سال‌های اخیر به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم در رکودی چندساله مانده‌اند یا روند تکمیل آنها طولانی شده است. تا پایان سال 97 تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی 70 هزار پروژه بوده است.

رشد پایین بودجه عمرانی در بودجه‌های سالانه یکی از موانع توسعه اقتصادی در کشور بوده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نوشته است؛ طی 19 سال گذشته، به طور متوسط، تنها 69 درصد از بودجه عمرانی محقق شده است.

هزینه تاخیر در اتمام طرح‌های عمرانی 110 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. ارزش پروژه‌های نیمه‌تمام حدود 700 هزار میلیارد تومان است.

ایرج ندیمی، مشاور سازمان برنامه و بودجه: یکی از عوامل احتمالی کاهش منابع عمرانی مربوط به خزانه و تامین اعتبار است. گاهی اوقات تخصیص‌ها و اولویت‌ها به خزانه معرفی می‌شود، اما باید منابعی برای پرداخت وجود داشته باشد.

علی عبدالعلی‌زاده، مشاور عالی وزیر کشور: قوه مقننه و تمامی سیاست‌گذاران کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مردم (بخش خصوصی) برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نقش‌آفرینی کنند.

واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی از نمونه راهکارهایی است که به زعم برخی کارشناسان، تدبیری مناسب برای عبور از این چالش به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها